L'apartat 2 de l'article 4. Informació a les famílies des dels centres docents del CAPÍTOL II. Actuacions prèvies a la consulta de la ORDE 2/2025, de 7 de febrer, de la Conselleria d'Educació, Cultura, Universitats i Ocupació, per la qual es regula i convoca el procediment de consulta als representants legals de l'alumnat per a triar la llengua base aplicable a partir del curs escolar 2025-2026, de conformitat amb el que establix la disposició transitòria segona de la Llei 1/2024, de 27 de juny, de la Generalitat, per la qual es regula la llibertat educativa indica: "La direcció dels centres públics i la titularitat dels centres privats concertats informaran en el termini indicat en l’apartat anterior, a través dels mitjans de difusió del centre, i com a mínim a través dels taulers d’anuncis i de la pàgina web, del contingut de la present orde, destacant la informació dirigida a les famílies que s’indica en l’annex; tot això, amb la finalitat de realitzar la màxima difusió del seu contingut."
En compliment d'aquest article, copiem a continuació el contingut de la ORDE 2/2025, de 7 de febrer, de la Conselleria d'Educació, Cultura, Universitats i Ocupació, per la qual es regula i convoca el procediment de consulta als representants legals de l'alumnat per a triar la llengua base aplicable a partir del curs escolar 2025-2026, de conformitat amb el que establix la disposició transitòria segona de la Llei 1/2024, de 27 de juny, de la Generalitat, per la qual es regula la llibertat educativa que també podeu trobar al DOGV en el següent enllaç (enllaç al DOGV) i destaquem a continuació i amb lletra negreta la informació dirigida a les famílies que s’indica en l’annex.
________________________________________
ANNEX
Informació per a les famílies sobre l’elecció de llengua base
Des del dia 25 de febrer de 2025, a les 9:00 hores, fins al dia 4 de març de 2025, a les 14:00 hores, vosté podrà participar en la consulta per a triar la llengua base, valencià o castellà, per a cada un dels seus fills/es matriculats en el centre. Serà suficient amb la votació d’un representant legal per cada fill/a. La llengua base serà la llengua que tindrà un major pes i una major presència en l’ensenyament, i si és el cas, la que s’utilitzarà perquè l’alumnat aprenga a llegir i escriure.
Per a poder participar en la consulta, s’adjunta amb este full informatiu, còpia de la fitxa de les dades del seu fill/a. Per favor, comprove que les dades són correctes. Si hi ha algun error, haurà de posar-se en contacte amb el centre educatiu per a la modificació d’estes dades.
Per a votar, haurà d’accedir a la web de la Secretaria Digital: https://consulta.gva.es
Una volta accedisca, haurà de seleccionar el seu fill/a, i introduir el número d’identificació de l’alumnat (NIA), que podrà trobar en la fitxa de les dades del seu fill/a.
En cas de no participar en la consulta, el centre en virtut de la seua autonomia assignarà l'alumne/a l'una o l'altra llengua base segons el resultat obtingut.
Resum del calendari:
Publicació del cens provisional. 17/02/2025
Reclamacions al cens provisional. Fins al 21/02/2025
Publicació del cens definitiu. Fins al 24/02/2025
Participació en la consulta. Des de les 9 hores del 25/02/2025 fins les 14 hores del 04/03/2025
Informació per a les famílies sobre l’elecció de llengua base
Des del dia 25 de febrer de 2025, a les 9:00 hores, fins al dia 4 de març de 2025, a les 14:00 hores, vosté podrà participar en la consulta per a triar la llengua base, valencià o castellà, per a cada un dels seus fills/es matriculats en el centre. Serà suficient amb la votació d’un representant legal per cada fill/a. La llengua base serà la llengua que tindrà un major pes i una major presència en l’ensenyament, i si és el cas, la que s’utilitzarà perquè l’alumnat aprenga a llegir i escriure.
Per a poder participar en la consulta, s’adjunta amb este full informatiu, còpia de la fitxa de les dades del seu fill/a. Per favor, comprove que les dades són correctes. Si hi ha algun error, haurà de posar-se en contacte amb el centre educatiu per a la modificació d’estes dades.
Per a votar, haurà d’accedir a la web de la Secretaria Digital: https://consulta.gva.es
Una volta accedisca, haurà de seleccionar el seu fill/a, i introduir el número d’identificació de l’alumnat (NIA), que podrà trobar en la fitxa de les dades del seu fill/a.
En cas de no participar en la consulta, el centre en virtut de la seua autonomia assignarà l'alumne/a l'una o l'altra llengua base segons el resultat obtingut.
Resum del calendari:
Publicació del cens provisional. 17/02/2025
Reclamacions al cens provisional. Fins al 21/02/2025
Publicació del cens definitiu. Fins al 24/02/2025
Participació en la consulta. Des de les 9 hores del 25/02/2025 fins les 14 hores del 04/03/2025
________________________________________
ÍNDEX
Capítol I. Disposicions generals
Article 1. Objecte i àmbit d'aplicació
Article 2. Finalitat i efectes de la consulta
Article 3. Participants en la consulta
Capítol II. Actuacions prèvies a la consulta
Article 4. Informació a les famílies des dels centres docents
Article 5. Actualització de dades de representants legals de l'alumnat
Article 6. Publicació del cens provisional de participants en la consulta i reclamacions
Article 7. Publicació del cens definitiu de participants en la consulta
Capítol III. Desenrotllament de la consulta
Article 8. Forma i termini
Article 9. Identificació d'accés a la Secretaria Digital
Article 10. Informació a omplir en la consulta
Article 11. Justificant de participació
Capítol IV. Resultats de la consulta
Article 12. Participació per part de diversos representants legals de l'alumnat per a un mateix alumne o alumna
Article 13. Llistats d'alumnat per llengua base
Article 14. Còmput d'unitats de l'alumnat després de la consulta
Article 15. Adscripció de l'alumnat a una llengua base després de la consulta
Disposicions addicionals
Primera. Supervisió, assessorament i orientació
Segona. Tractament de dades de caràcter personal
Tercera. Centres afectats per la depressió aïllada en nivells alts (DANA)
Quarta. Incidència pressupostària
Disposició derogatòria
Única. Derogació normativa
Disposicions finals
Primera. Facultats d’interpretació i aplicació
Segona. Entrada en vigor
PREÀMBUL
I
L’article 3 de la Constitució Espanyola i l’article 6 de la Llei orgànica 5/1982, d’1 de juliol, d’Estatut d’Autonomia de la Comunitat Valenciana, establixen l’oficialitat del valencià en la Comunitat Valenciana. L’article 148.1.17a de la Constitució Espanyola preveu que les comunitats autònomes podran assumir competències en la matèria de l’ensenyança de la llengua de la comunitat autònoma. Esta competència queda reflectida en l’article 53 de l’Estatut d’Autonomia de la Comunitat Valenciana, en especificar-se que és de competència exclusiva de la Generalitat la regulació i administració de l’ensenyança en tota la seua extensió, nivells i graus, modalitats i especialitats, sense perjuí del que disposen l’article 27 de la Constitució Espanyola i les lleis orgàniques que, d’acord amb l’apartat 1 de l’article 81 d’aquella, el despleguen, de les facultats que atribuïx a l’Estat el número 30 de l’apartat 1 de l’article 149 de la Constitució Espanyola, i de l’alta inspecció necessària per al seu compliment i garantia. Al seu torn, l’article 6.6 del citat Estatut d’Autonomia també disposa que la llei establirà els criteris d’aplicació de la llengua pròpia en l’Administració i l’ensenyança.
L'article 1 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, arreplega com a principis del sistema educatiu espanyol el reconeixement del paper que correspon als pares, mares i tutors legals com a primers responsables de l'educació dels seus fills, així com la llibertat d'ensenyança, que reconega el dret dels pares, mares i tutors legals a triar el tipus d'educació i el centre per als seus fills, en el marc dels principis constitucionals.
La Llei 1/2024, de 27 de juny, de la Generalitat, per la qual es regula la llibertat educativa, definix en l’article 3.3 el concepte de llengua base com la llengua cooficial, valencià o castellà, triada pels representants legals de l’alumnat menor d’edat en l’exercici de la seua llibertat educativa, que:
a) Suposa la llengua habitual en què tots els escolars rebran els primers ensenyaments, inclosa l'adquisició de la lectoescriptura, en aplicació de l'article 19.1 de la Llei 4/1983, de 23 de novembre, de la Generalitat, d'ús i ensenyament del valencià.
b) Disposa d'un major pes i d'una major presència com a llengua vehicular de l'ensenyament en un determinat grup d'alumnat.
El mencionat article 19.1 de la Llei 4/1983, de 23 de novembre, de la Generalitat, disposa que es tendirà, en la mesura de les possibilitats organitzatives dels centres, al fet que tots els escolars reben els primers ensenyaments en la seua llengua habitual, valencià o castellà. Al seu torn, l’article 19.2 d’esta llei assenyala que, sense perjuí de les excepcions regulades en l’article 24 d’esta llei, al final dels cicles en què es declara obligatòria la incorporació del valencià a l’ensenyament, i qualssevol que haguera sigut la llengua habitual quan es van iniciar estos, els alumnes han d’estar capacitats per a utilitzar, oralment i per escrit, el valencià en igualtat amb el castellà.
Addicionalment, la Llei 1/2024, de 27 de juny, de la Generalitat, establix una regulació de l’educació plurilingüe en la qual es diferencien els territoris de predomini lingüístic valencià i castellà, i concreta la manera de fer efectiu el dret de les famílies a triar la llengua base, de forma adaptada a les singularitats de cada zona, de manera que a partir dels resultats de les preferències de les famílies s’efectua la planificació educativa corresponent. Esta llibertat d’elecció s’estén a totes les famílies de l’alumnat escolaritzat en les ensenyances del segon cicle d’Educació Infantil, d’Educació Primària, d’Educació Secundària Obligatòria i de Batxillerat, i es regula en els articles 4 i 8 en la zona de predomini lingüístic castellà, i en l’article 9 i en l’annex I en la zona de predomini lingüístic valencià.
El calendari d’aplicació de la Llei 1/2024, de 27 de juny, de la Generalitat, inclòs en la disposició final segona, especifica en l’apartat 1 que el que s’establix en el títol I de la citada llei s’aplicarà en el curs escolar 2025-2026 en Educació Infantil, en Educació Primària, en Educació Secundària Obligatòria i en Batxillerat. Al seu torn, la disposició transitòria segona de la llei establix que, en aquells nivells del segon cicle d'Educació Infantil, d'Educació Primària i d'Educació Secundària Obligatòria en què l'alumnat continue escolaritzat en el mateix centre, o bé en un centre diferent d'aquell en què es trobe adscrit, sense necessitat de participar en el procediment d'admissió, els representants legals de l'alumnat podran triar la llengua base a través d'un procediment de consulta, en els termes que establisca la conselleria competent en matèria d'educació. Així, la consulta citada serà la forma amb què les famílies amb alumnat ja escolaritzat puguen exercir el seu dret a l'elecció de la llengua base regulat en la Llei 1/2024, de 27 de juny, de la Generalitat. D'altra banda, en el cas de famílies amb alumnat a escolaritzar, o amb alumnat ja escolaritzat que requerisca participar en el procediment d'admissió, com pot ser el cas de l'alumnat de l'últim curs d'Educació Secundària Obligatòria que transita a Batxillerat, este dret d'elecció es realitzarà a través de la participació en el procediment d'admissió de l'alumnat.
II
Així, la implantació del títol I de la Llei 1/2024, de 27 de juny, de la Generalitat, suposa la transició des d'un programa plurilingüe únic i uniforme per a cada centre educatiu, això és, el Programa d'Educació Plurilingüe i Intercultural regulat per la derogada Llei 4/2018, de 21 de febrer, per la qual es regula i promou el plurilingüisme en el sistema educatiu valencià, cap a la possibilitat que en un centre puguen conviure les dos llengües base, valencià i castellà, en funció de la demanda de les famílies.
En conseqüència, mitjançant la present orde es regula el procediment de consulta a les famílies mencionat en la disposició transitòria segona de la mencionada Llei 1/2024, i es procedix a la convocatòria d'este, amb dos objectius. El primer d'ells és poder determinar el percentatge de representants legals de l'alumnat que es troba escolaritzat en un centre i nivell que opta per cada llengua cooficial com a llengua base, valencià o castellà, per a configurar, d'esta manera, la planificació educativa de llengua base o llengües base; tot això, sense perjuí del que s'establix en els articles 8 i 13 de la Llei 1/2024, de 27 de juny, de la Generalitat. El segon objectiu és adscriure l’alumnat a la llengua base corresponent per al curs escolar 2025-2026, en funció de la voluntat expressada pels seus representants legals en la consulta realitzada, i de la planificació educativa i criteris de prelació establits.
III
En la redacció d'esta orde es complixen els principis de bona regulació previstos en l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Quant als principis de necessitat i eficàcia, els dos aspectes han quedat plenament justificats al llarg del preàmbul, en el qual es justifica que es tracta d'una norma necessària per a l'aplicació del que s'establix en la Llei 1/2024, de 27 de juny, de la Generalitat, per la qual es regula la llibertat educativa, en la disposició transitòria segona de la qual es prescriu que, en determinats nivells i etapes en què l'alumnat que continue escolaritzat en el mateix centre, o bé en un centre diferent al qual es trobe adscrit, sense necessitat de participar en el procediment d'admissió, els representants legals de l'alumnat podran triar la llengua base mitjançant un procediment de consulta a estos, en els termes que establisca la conselleria competent en matèria d'educació. La present orde conté la regulació d'este procediment de consulta als representants legals de l'alumnat per a triar la llengua base aplicable a partir del curs escolar 2025-2026. En esta, s'inclou la regulació imprescindible per a realitzar les actuacions necessàries prèvies a la consulta, els aspectes relatius al desenrotllament d'esta, la generació dels seus resultats, així com els seus efectes jurídics en la planificació educativa i en l'adscripció de l'alumnat participant a la llengua base.
D'acord amb el principi de proporcionalitat, esta orde conté la regulació adequada i imprescindible per a la realització de la mencionada consulta, així com les seues actuacions prèvies i efectes posteriors, pel fet de no existir cap alternativa reguladora menys restrictiva de drets, o que impose menys obligacions als destinataris, a fi d'atendre l'objectiu que es perseguix de concretar el que s'establix en la disposició transitòria segona de la Llei 1/2024, de 27 de juny, de la Generalitat, per la qual es regula la llibertat educativa.
Així mateix, la present orde és conforme al principi de seguretat jurídica, ja que afavorix un marc normatiu estable, predictible, clar i de certesa, que facilita el seu coneixement i comprensió. Resulta coherent amb l'ordenament jurídic, ja que respon al repartiment competencial establit en la Constitució Espanyola i en l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, assumix de manera coherent els mandats disposats en la normativa estatal bàsica, en la normativa autonòmica i en la normativa europea.
En aplicació del principi de transparència, en la tramitació d'esta orde s'han efectuat els tràmits previstos legalment que garantisquen l'accés dels interessats al seu coneixement i ha permés la participació activa dels potencials destinataris a través del tràmit de consulta pública prèvia i audiència ciutadana a través del tràmit d'informació pública, havent-se publicat els informes valoratius corresponents. Al seu torn, el seu contingut ha sigut objecte de negociació en la Mesa Sectorial d'Educació, a fi de complir el que es preveu en l'article 37.1 del Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic. També s’ha efectuat la negociació preceptiva en la mesa de pares i mares, mesa d’alumnes, així com amb les organitzacions empresarials dels centres privats concertats. Finalment, s'ha sol·licitat dictamen al Consell Escolar de la Comunitat Valenciana.
Respecte al principi d'eficiència, la regulació que es planteja ha tingut en consideració com a principi inspirador la reducció de càrregues administratives a conseqüència de l'aplicació d'esta norma, tenint en compte la racionalització i adequada utilització dels recursos públics disponibles. Així, s'ha establit una tramitació telemàtica de la consulta, així com la generació automatitzada dels censos i llistats de resultats de la consulta.
IV
La disposició final primera de la Llei 1/2024, de 27 de juny, de la Generalitat, faculta la persona titular de la conselleria competent en matèria d’educació, així com les persones titulars dels òrgans superiors i directius d’esta conselleria, perquè, en l’àmbit de les seues respectives competències, dicten les disposicions i instruccions que siguen necessàries per al desplegament, interpretació i aplicació d’esta llei.
Per tot el que s’ha exposat, la present orde es dicta en l’exercici de les competències que atribuïxen a la Generalitat l’article 53 de l’Estatut d’Autonomia de la Comunitat Valenciana, i la disposició final primera de la Llei 1/2024, de 27 de juny, de la Generalitat. Correspon al conseller d'Educació, Cultura, Universitats i Ocupació l'exercici de la potestat reglamentària en les matèries pròpies de la seua conselleria, d'acord amb el que s'establix en l'article 28.e de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, i l'article 9 del Decret 32/2024, de 21 de novembre, de la Presidència de la Generalitat, pel qual es determinen el nombre i la denominació de les conselleries i les seues atribucions.
Per tant, a proposta del director general d’Ordenació Educativa i Política Lingüística, havent atorgat audiència als òrgans de participació i consulta de la comunitat educativa, amb tots els informes preceptius sol·licitats, vist el dictamen del Consell Escolar de la Comunitat Valenciana, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana,
ORDENE
CAPÍTOL I
Disposicions generals
Article 1. Objecte i àmbit d'aplicació
1. L’objecte de la present orde és regular i convocar el procediment de consulta als representants legals de l’alumnat per a triar la llengua base de la seua preferència, valencià o castellà, aplicable a partir del curs escolar 2025-2026, de conformitat amb el que establix la disposició transitòria segona de la Llei 1/2024, de 27 de juny, de la Generalitat, per la qual es regula la llibertat educativa.
2. Esta orde serà aplicable en tots els centres públics i privats concertats que impartisquen el segon cicle d'Educació Infantil, Educació Primària o Educació Secundària Obligatòria.
Article 2. Finalitat i efectes de la consulta
1. La consulta regulada en esta orde tindrà com a finalitat determinar, per a cada centre docent i nivell objecte de la consulta, el percentatge de representants legals de l’alumnat que opta per cada llengua cooficial com a llengua base, valencià o castellà.
2. En els municipis de predomini lingüístic castellà, esta informació tindrà els efectes previstos en l'article 8 de la Llei 1/2024, amb l'alcanç indicat en l'article 14.2 d’esta orde.
3. En els municipis de predomini lingüístic valencià, el resultat de la consulta tindrà com a efecte establir, en cada centre docent i nivell, el nombre d'unitats en què cada llengua cooficial serà llengua base, d'acord amb l'annex I de la Llei 1/2024, i sense perjuí del que es disposa en l'article 13 de la llei citada.
4. Així mateix, la consulta tindrà efectes per a l'adscripció de l'alumnat a una llengua base, valencià o castellà, en la matrícula en el mateix centre o en el centre d'adscripció, si és el cas, a partir del curs escolar 2025-2026. Esta adscripció es realitzarà en funció de la voluntat expressada pels representants legals de l'alumnat en la consulta, de la planificació educativa resultant del que s'indica en l'epígraf anterior, i dels criteris de prelació establits en l'article 10.2.b de la present orde.
Article 3. Participants en la consulta
1. Podran participar en esta consulta els representants legals de l'alumnat matriculat:
a) En centres públics i privats concertats, en tots els nivells de segon cicle d’Educació Infantil, en tots els nivells d’Educació Primària, i en primer, segon i tercer d’Educació Secundària Obligatòria.
b) En escoles infantils i col·legis d'Educació Infantil i Primària de titularitat pública, en el tercer curs del primer cicle d'Educació Infantil, quan s'oferisca este, sempre que l'alumnat matriculat puga continuar escolaritzat en el mateix centre en cursos successius sense necessitat de participar en un nou procés d'admissió.
2. D'acord amb la finalitat de la consulta establida en l'article 2.4 d'esta orde, el resultat d'esta es computarà per a cada alumne i alumna matriculats en el centre docent en algun dels nivells educatius objecte d'esta. Per tant, serà suficient que només un representant legal d'este òmpliga la consulta. La participació de més d'un representant legal per cada alumne o alumna tindrà els efectes previstos en l'article 12 de la present orde.
3. De conformitat amb el que s'establix en l'article 15 de la Llei 1/2024, de 27 de juny, de la Generalitat, per la qual es regula la llibertat educativa, l'alumnat que presente necessitats educatives especials, escolaritzat en centres d'educació especial o en unitats específiques en centres ordinaris, serà partícip en els processos d'ensenyament-aprenentatge en la llengua cooficial que siga habitual en el seu àmbit familiar, o en defecte d'això, en aquella llengua cooficial en què dispose d'un major domini, d'acord amb l'elecció dels seus representants legals. En conseqüència, els representants legals d'este alumnat comunicaran al centre docent de manera individual la llengua d'elecció i no hauran de participar en la consulta.
CAPÍTOL II
Actuacions prèvies a la consulta
Article 4. Informació a les famílies des dels centres docents
1. En el termini màxim de cinc dies hàbils després de la publicació d’esta orde en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, els centres docents, a través de la direcció dels centres públics i la titularitat dels centres privats concertats, hauran d’entregar individualment als representants legals de l’alumnat matriculat en el centre, en els nivells objecte de la consulta detallats en l'article 2.1 d’esta orde, la informació següent:
a) Una còpia de l’annex, en format bilingüe, en valencià i castellà, de la present orde.
b) La fitxa individual de l'alumne/a que generarà el sistema d'informació ITACA. Esta fitxa conté el número d'identificació de l'alumnat (NIA), el qual serà requisit perquè les famílies puguen participar en la consulta, i les dades d'aquelles persones que consten com a mare, pare o representant legal de l'alumne o alumna.
Així mateix, els centres comunicaran complementàriament esta informació a través de les plataformes telemàtiques per a la comunicació amb les famílies de què disposen, com és el cas de Webfamília.
2. La direcció dels centres públics i la titularitat dels centres privats concertats informaran en el termini indicat en l’apartat anterior, a través dels mitjans de difusió del centre, i com a mínim a través dels taulers d’anuncis i de la pàgina web, del contingut de la present orde, destacant la informació dirigida a les famílies que s’indica en l’annex; tot això, amb la finalitat de realitzar la màxima difusió del seu contingut.
Article 5. Actualització de dades de representants legals de l'alumnat
1. Mitjançant l’entrega de l’annex de la present orde als representants legals de l’alumnat matriculat en els nivells objecte de la consulta, la direcció dels centres públics i la titularitat dels centres privats concertats donaran per realitzat el tràmit de comunicar a les famílies el deure d’informar el centre docent de qualsevol actualització de dades relatives als pares, mares o tutors legals de l’alumnat, a fi de poder corregir les dades del cens de representants legals participants en la consulta.
2. Atés que figuraran en el cens aquells familiars de l’alumnat que consten en el sistema d’informació ITACA amb els camps actius de “tutor”, i addicionalment el parentiu de “mare”, “pare” o “representant legal”; amb caràcter previ a la publicació del cens provisional, la secretaria dels centres docents públics i la titularitat dels centres privats concertats verificaran que estos camps i les dades dels representants legals de l’alumnat estiguen degudament omplits en ITACA.
Article 6. Publicació del cens provisional de participants en la consulta i reclamacions
1. La direcció dels centres públics i la titularitat dels centres privats concertats publicaran en els taulers d’anuncis de l’interior del centre el cens provisional de representants legals de l’alumnat amb dret a participar en la consulta, el qual es generarà a través del sistema d’informació ITACA. Esta publicació es realitzarà en la data indicada en l’annex d’esta orde. En cas que el dia citat siga festiu local o festiu a efectes escolars, la publicació s'efectuarà el dia lectiu immediatament següent a l'indicat anteriorment.
2. Les persones interessades podran presentar reclamacions contra este cens, davant de la secretaria del centre públic o davant la titularitat del centre privat concertat, durant el termini indicat en l’annex d’esta orde.
Article 7. Publicació del cens definitiu de participants en la consulta
1. Una vegada conclòs el termini de reclamacions contra el cens provisional, la direcció dels centres públics i la titularitat dels centres privats concertats publicaran en els taulers d’anuncis de l’interior del centre el cens definitiu de representants legals de l’alumnat amb dret a participar en la consulta, que es generarà a través del sistema d’informació ITACA. El termini màxim per a publicar este cens definitiu serà l’indicat en l’annex d’esta orde.
2. Contra el cens definitiu per part dels centres públics, les persones interessades podran interposar reclamació davant la direcció territorial competent en matèria d'educació. La resolució d’esta reclamació posarà fi a la via administrativa.
CAPÍTOL III
Desenrotllament de la consulta
Article 8. Forma i termini
1. La consulta sobre la preferència de llengua base estarà oberta per a la participació per part dels representants legals de l’alumnat durant el termini indicat en l’annex d’esta orde.
2. La consulta s'efectuarà exclusivament per mitjans telemàtics, de conformitat amb el que s'establix en l'article 14.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, a través de la Secretaria Digital, a la qual es pot accedir mitjançant la URL https://consulta.gva.es
Davant qualsevol sol·licitud de participació que es realitze per altres mitjans diferents de l'indicat en el paràgraf anterior, s'actuarà de conformitat amb el que establix l'article 68.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre.
3. Amb l'objectiu de garantir la participació de tots els representants legals de l'alumnat que no tinguen accés i disponibilitat dels mitjans electrònics necessaris per a això, la direcció dels centres docents públics i la titularitat dels centres privats concertats posaran a la disposició d'estos durant el termini previst per a la realització de la consulta, en el calendari i horari general d'obertura del centre, un espai proveït d'algun ordinador amb connexió a Internet. Este espai estarà proveït de les mesures adequades per a garantir la llibertat i la confidencialitat a l’hora d’omplir la consulta.
Article 9. Identificació d'accés a la Secretaria Digital
1. L'accés a la Secretaria Digital es realitzarà a través d'una clau composta per un identificador personal i una contrasenya. Esta clau es podrà obtindre mitjançant algun dels sistemes de verificació d'identitat següents:
a) Si la persona interessada disposa de DNI, es podrà obtindre mitjançant la combinació formada pel número de DNI, número de suport (identificat com IDESP en els models antics) i data de naixement.
b) Si la persona interessada disposa de NIE, targeta d'estranger o permís de residència, es podrà obtindre mitjançant la combinació de NIE, número de suport (identificat com IXESP en els models antics de NIE) i data de naixement.
c) Si la persona interessada disposa de certificat de registre de ciutadania de la Unió Europea, podrà obtindre mitjançant la combinació de NIE, número del certificat precedit per la lletra C i data de naixement.
d) Mitjançant qualsevol altre mitjà electrònic de verificació d’identitat: certificat digital emés per l’Agència de Tecnologia i Certificació Electrònica de la Generalitat (ACCV); sistema d’identitat electrònica per a les administracions Cl@ve; o eDNI, amb el seu respectiu lector.
2. Les persones interessades de nacionalitat estrangera que únicament disposen de passaport o un altre document distint del NIE, targeta d'estranger, permís de residència o certificat de registre de ciutadania de la Unió Europea com a document d'identificació, hauran d'acudir al centre docent en el qual l'alumnat es troba matriculat, que actuarà com a punt d'atenció als usuaris i podrà generar una clau d'accés.
3. Les credencials generades seran en tot cas personals i intransferibles, a fi de garantir els principis de participació lliure i directa en la consulta.
Article 10. Informació a omplir en la consulta
1. El representant legal de l'alumnat, una vegada accedisca amb la seua clau a la Secretaria Digital, haurà d'introduir en primer lloc el número d'identificació de l'alumnat (NIA) de l'alumne o alumna per al qual desitja omplir la consulta. Este NIA estarà inclòs en la fitxa individual de l'alumne o alumna mencionada en l'article 4.1.b d'esta orde.
2. Després de la introducció del NIA, el representant legal de l'alumnat haurà d'omplir els següents apartats:
a) Preferència de llengua base. El representant legal de l'alumnat haurà de contestar a la pregunta “Quina és la seua preferència sobre llengua base d'educació?”, i podrà optar de manera excloent entre valencià o castellà.
b) Criteris de prelació per a ordenar l'alumnat en l'adscripció a la llengua base de preferència. El representant legal de l'alumnat podrà introduir la informació relativa sobre una sèrie de circumstàncies personals de l'alumne o alumna, que determinaran l'orde de l'alumnat per a ser adscrit a la llengua base de preferència en la matrícula del curs escolar 2025-2026. Estos criteris, que ja seran prèviament coneguts pel centre a fi de garantir la simplificació administrativa del procediment, seran:
1. Nombre de germans/nes de l'alumne/a matriculats en el mateix centre (15 punts per cada germà/ana).
2. Domicili de l'alumne/a (10 punts en àrea d'influència; 5 punts en àrea limítrofa).
3. Alumne/a amb discapacitat (33 %-64 % 4 punts; 65 %-100 % 7 punts).
4. Família nombrosa (3 punts categoria general; 5 punts categoria especial).
5. Família monoparental (3 punts categoria general; 5 punts categoria especial).
Els criteris anteriors es tindran en compte atenent els supòsits i l'alcanç establits en el Decret 48/2024, de 23 d'abril, del Consell, pel qual es regula el procés d'admissió en els centres docents públics i privats concertats que impartixen ensenyances d'Educació Infantil, Educació Primària, Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, i en els centres d'Educació Especial, en la Comunitat Valenciana.
c) Declaració responsable. El representant legal de l’alumnat haurà d’acceptar la declaració responsable, mitjançant la qual indique que totes les circumstàncies al·legades en la consulta s’ajusten a la realitat i hauran de ser acreditades a sol·licitud de la direcció del centre públic o de la titularitat del centre privat concertat, en cas de ser requerit per a això. Així mateix, haurà de declarar ser coneixedor que la falsedat o la falta d’acreditació de les circumstàncies al·legades comportarà perdre el dret a ocupar l’orde de prelació en l’adscripció a la llengua base triada.
Article 11. Justificant de participació
Una vegada finalitzada la participació en la consulta, les persones interessades obtindran un justificant de la sol·licitud de participació i de la informació consignada en esta, d'acord amb el que s'indica en l'article anterior.
CAPÍTOL IV
Resultats de la consulta
Article 12. Participació per part de diversos representants legals de l'alumnat per a un mateix alumne o alumna
1. D'acord amb el que s'establix en l'article 156 del Codi Civil i l'article 3.2 de la present orde, serà suficient que només un representant legal d'este òmpliga la consulta, amb el consentiment exprés o tàcit de l'altre per tractar-se de l'exercici de la pàtria potestat.
2. L'ompliment de la consulta per més d'un representant legal per cada alumne o alumna tindrà els següents efectes:
a) Si els representants legals expressen la seua preferència per llengües base diferents, les sol·licituds de participació corresponents a este alumne o alumna no es tindran en compte als efectes previstos en l’article 2 d’esta orde, fins que hi haja un pronunciament judicial, si és el cas, d’acord amb el que es preveu en l’article 156 del Codi Civil.
b) Quan els representants legals de l’alumnat expressen la seua preferència per una mateixa llengua base, es computarà com una única sol·licitud de participació associada a este alumne o alumna als efectes previstos en l’article 2 d’esta orde. Si els representants legals, que hagen optat per la mateixa llengua base, introduïxen criteris de prelació diferents, el sistema conservarà la sol·licitud de participació corresponent a l'alumne o alumna que done lloc a una baremació menor, i no es tindrà en compte l'altra sol·licitud de participació; tot això, sense perjuí que el centre docent sol·licite l'aclariment que corresponga als respectius representants legals. En cas que els criteris de prelació donen lloc a una mateixa baremació, es conservarà l’última sol·licitud de participació registrada, i no es tindrà en compte l’altra.
c) Si els representants legals introduïxen criteris de prelació idèntics i la mateixa llengua base, es computarà com una única sol·licitud de participació associada a este alumne o alumna.
Article 13. Llistats d'alumnat per llengua base
1. Una vegada finalitzat el termini per a l’ompliment de la consulta pels representants legals de l’alumnat, el sistema d’informació ITACA generarà per a cada nivell objecte de la consulta un llistat d’alumnes, els representants legals dels quals hagen optat per l’una o l’altra llengua base. El llistat corresponent a cada nivell i llengua base estarà ordenat d'acord amb els criteris de prelació indicats en l'article 10.2.b d'esta orde.
2. Si en el moment d’aplicar els criteris de prelació per a ordenar l’alumnat en l’adscripció a la llengua base de preferència es produïx un empat entre alumnat que haja optat per una mateixa llengua base, s’utilitzarà com a criteri de desempat l’últim sorteig públic al qual fa referència l’article 38.2 del Decret 48/2024, que regula l’admissió en els centres docents públics i privats concertats que impartixen ensenyances d’Educació Infantil, Educació Primària, Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, i centres d’educació especial.
3. Els llistats es publicaran en els taulers d’anuncis situats a l’interior dels centres docents en la data indicada en l’annex d’esta orde. En cas que el dia citat siga festiu local o festiu a efectes escolars, la publicació s'efectuarà el dia lectiu immediatament següent a l'indicat anteriorment. Així mateix, una còpia dels llistats amb la informació desglossada estarà a la disposició de les persones interessades a través de la direcció dels centres públics i de la titularitat dels centres privats concertats.
4. Contra els llistats indicats en els apartats anteriors, les persones interessades podran interposar un recurs d’alçada davant de la direcció territorial competent en matèria d’educació, que resoldrà este recurs amb l’informe previ de la Inspecció d’Educació.
Article 14. Còmput d'unitats de l'alumnat després de la consulta
1. A partir dels llistats generats per ITACA, es determinarà el percentatge de representants legals de l’alumnat que opta per cada llengua cooficial com a llengua base, valencià o castellà, en cada centre i nivell objecte de la consulta.
2. En els municipis de predomini lingüístic castellà, el resultat de la consulta tindrà els efectes previstos en l'article 8 de la Llei 1/2024, de 27 de juny, de la Generalitat. A este efecte, la conselleria competent en matèria educació, podrà disposar mesures com ara l'habilitació d'unitats, la dotació de professorat per al desdoblament de determinades àrees o matèries, o qualssevol altres mesures previstes en l'ordenament jurídic per a satisfer la demanda.
3. En els municipis de predomini lingüístic valencià, es determinarà per a cada centre, amb efectes del curs escolar 2025-2026, el nombre d’unitats que s’oferirà en cada llengua base, valencià o castellà, en cada nivell immediatament següent a aquell que haja sigut objecte de la consulta; tot això, a partir del percentatge de representants legals de l’alumnat que ha optat per cada llengua cooficial com a llengua base, i aplicant la taula continguda en l’annex I de la Llei 1/2024, de 27 de juny, de la Generalitat.
En el cas de l’últim nivell oferit en centres docents adscrits a un altre centre docent, el resultat de la consulta tindrà efectes en el primer nivell oferit en el centre d’adscripció el curs escolar 2025-2026. Si l'adscripció d'un centre es realitza a diversos centres receptors d'alumnat, es procedirà a la ponderació del resultat de la consulta en funció del nombre de línies adscrites a cada centre receptor. En el cas de col·legis rurals agrupats i de centres incomplets, en els quals s’agrupen diversos nivells en una mateixa unitat, per a la determinació del percentatge de representants legals de l’alumnat que ha optat per cada llengua cooficial, es tindrà en compte el resultat de tots els nivells objecte de l’agrupació.
No obstant, d’acord amb el que s’establix en l’article 13 de la Llei 1/2024, de 27 de juny, de la Generalitat, quan existisca una demanda d’alumnat suficient per a constituir una unitat, els representants de la qual hagen triat una determinada llengua cooficial, valencià o castellà, com a llengua base, i no existisca oferta suficient de llocs escolars en esta en el procediment d’admissió d’alumnat, l’Administració educativa adoptarà les mesures oportunes per a satisfer esta demanda. A este efecte, la conselleria competent en matèria educació, podrà disposar mesures com ara l'habilitació d'unitats, la dotació de professorat per al desdoblament de determinades àrees o matèries, o qualssevol altres mesures previstes en l'ordenament jurídic per a satisfer la demanda. El resultat de la consulta, en cap cas, podrà suposar una minoració del nombre d’unitats, personal docent i recursos en els centres públics.
Article 15. Adscripció de l'alumnat a una llengua base després de la consulta
1. Una vegada determinades les unitats en cada llengua base per a cada centre i nivell, el centre procedirà a l’adscripció de l’alumnat a les diferents unitats de cada llengua base amb caràcter previ a l’admissió per al curs escolar 2025-2026, seguint l’orde establit en el llistat indicat en l’article 13 d’esta orde. A fi de complir el que s'establix en l'article 87.4 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, quan en aplicació de l'orde d'adscripció de l'alumnat a cada llengua base s'esgoten les vacants en una d'elles, o bé no existisca oferta d'esta, l'alumnat s'adscriurà inicialment a llocs escolars corresponents a l'altra llengua base.
No obstant, els centres, en virtut de la seua autonomia pedagògica i organitzativa, podran organitzar els recursos humans addicionals de què disposen en la seua plantilla per a desdoblar determinades àrees i matèries, a fi de tendir al fet que tot l’alumnat puga cursar les seues ensenyances en la llengua base triada pels seus representants legals.
2. L’alumnat els representants legals del qual no hagen participat en la consulta, els vots dels quals no s'hagen tingut en compte per haver expressat els representants legals una preferència per llengües base diferents, o que hagen incorregut en falsedat o falta d’acreditació de les circumstàncies al·legades per a determinar l’orde de prelació, s’adscriurà d’ofici a l’una o l’altra llengua base per part del centre docent, en virtut de la seua autonomia, en el moment de configurar els diferents grups d'alumnat En esta adscripció es ponderaran com a criteris les possibilitats organitzatives del centre, les preferències dels representants legals de l’alumnat, i en cas de desacord entre ells, la continuïtat en la mateixa llengua base.
3. L'alumnat que romanga un any més en el mateix curs, tindrà dret a ser adscrit a la llengua base que li corresponga, en funció de l'elecció dels seus representants legals i els criteris de prelació corresponents.
DISPOSICIONS ADDICIONALS
Primera. Supervisió, assessorament i orientació
1. La direcció dels centres docents públics i la titularitat dels centres privats concertats garantiran el compliment del que s’establix en la present orde, col·laboraran en la resolució de les possibles incidències que es puguen produir, i facilitaran el dret a la participació dels representants legals de l’alumnat. Estos tenen dret a emetre el seu vot de manera lliure, per la qual cosa la direcció dels centres públics i la titularitat dels centres privats concertats, adoptaran les mesures oportunes per a garantir el dret de les famílies a omplir la preferència de llengua base de manera respectuosa amb les decisions individuals.
2. La Inspecció d’Educació, dins de les seues funcions i atribucions, supervisarà, assessorarà i orientarà els equips directius dels centres públics, la titularitat dels centres privats concertats i els membres de la comunitat educativa, en l’exercici dels seus drets i obligacions, i vetlarà pel compliment del que s’establix en esta orde.
3. La Direcció General d’Ordenació Educativa i Política Lingüística, a través del Servici d’Educació Plurilingüe, col·laborarà amb la Inspecció d’Educació en les tasques d’assessorament.
Segona. Tractament de dades de caràcter personal
1. El tractament de dades personals que es realitze en compliment d'esta norma s'ajustarà al que es disposa en el règim jurídic europeu i estatal en matèria de protecció de dades de caràcter personal.
2. La conselleria competent en matèria d’educació serà responsable de les activitats de tractament contingudes en la present norma, i garantirà:
- L'aplicació dels principis relatius al tractament regulats en l'article 5 del Reglament general de protecció de dades, en especial dels principis de confidencialitat i minimització. Les dades a tractar seran exclusivament les estrictament necessàries en atenció a la finalitat: dades personals identificatives i de circumstàncies personals de l’alumnat i dels seus representants legals, quant a la llengua base de preferència i les circumstàncies personals per a determinar l’orde de prelació per a l’adscripció a una llengua base a partir del curs escolar 2025-2026.
- El compliment del deure d'informar previst en els articles 13 i 14 del Reglament general de protecció de dades respecte a totes aquelles persones interessades les dades de les quals siguen objecte de tractament de les activitats regulades en esta orde.
- L'adopció de mesures d'índole tècnica i organitzativa, incloses les establides per l'Esquema Nacional de Seguretat, que siguen necessàries i apropiades per a garantir un nivell de seguretat adequat al risc, assegurant, en tot cas, la confidencialitat, seguretat i integritat de les dades, així com les conduents a fer efectives les garanties, obligacions i drets reconeguts en el règim jurídic de protecció de dades.
3. Les persones afectades per les diferents activitats de tractament podran exercir els seus drets d'accés, rectificació i supressió de dades, així com de limitació o oposició del tractament, quan siga procedent, davant de la conselleria responsable.
4. Tota la informació relativa als tractaments de dades de caràcter personal previstos en esta norma es trobaran disponibles en el Registre d'activitats de tractament de la conselleria responsable.
5. En el disseny dels documents i en les publicacions de llistats i altres actes administratius s’hauran de tindre en compte els principis de protecció de dades, especialment quant als principis de confidencialitat i minimització. En cap cas la publicació de llistats i actes administratius es realitzarà en llocs d'accés indiscriminat.
6. Les persones que tinguen accés a les publicacions realitzades seran responsables del tractament posterior de les dades, i queda prohibit l'ús per a finalitats diferents de les regulades en esta norma.
Tercera. Centres afectats per la depressió aïllada en nivells alts (DANA)
Els representants legals de l'alumnat escolaritzat en algun dels municipis indicats en l'annex del Reial decret llei 6/2024, de 5 de novembre, pel qual s'adopten mesures urgents de resposta davant dels danys causats per la depressió aïllada en nivells alts (DANA) en diferents municipis entre el 28 d'octubre i el 4 de novembre de 2024, o que siguen residents en estos municipis, que no tinguen accés i disponibilitat dels mitjans electrònics per a participar en la consulta regulada en la present orde, podran fer ús dels mitjans posats a disposició per qualsevol centre públic o privat concertat pròxim al seu domicili, als quals fa referència l'article 8.3 d'esta orde.
Quarta. Incidència pressupostària
La implementació i el desplegament posterior d’esta orde no tindrà cap incidència en la dotació de tots i cada un dels capítols de gasto assignats a la Conselleria d’Educació, Cultura, Universitats i Ocupació, i en tot cas s’atendrà amb els mitjans personals i materials que esta tinga assignats.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
Única. Derogació normativa
Queden derogades totes les disposicions d'igual o inferior rang que s'oposen al que es disposa en la present orde.
DISPOSICIONS FINALS
Primera. Facultats d’interpretació i aplicació
Es faculta la direcció general competent en matèria d’educació plurilingüe a dictar les resolucions i instruccions que siguen necessàries per a l’aplicació i interpretació de la present orde.
Segona. Entrada en vigor
La present orde entrarà en vigor el dia que es publique en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
València, 7 de febrer de 2025
José Antonio Rovira Jover
Conseller d'Educació, Cultura, Universitats i Ocupació