PROJECTE ERASMUS: Notre alimentation, un acte citoyen

VISITA A PORTUGAL – TERCEIRA ( ILLES AZORES ) del 30 d’abril al 5 de maig de 2023

Del 30 d’abril al 5 de maig, el nostre alumnat de 4t ESO i 1r BATXILLERAT participant en el projecte Erasmus “ Notre alimentation, un acte citoyen” ha visitat les Illes Açores ( Portugal ) amb les professores Mª Reyes Vidal i Cristina Martí. Després d’un viatge llarg i esgotador, el grup de l’IES JAUME I ha arribat a Angra do Heroísmo ( Terceira ) on ha estat acollit per les famílies locals.

El diumenge, 1 de maig, tot l’alumnat i professorat dels països participants, Luxemburg, Portugal i Espanya, hem aprofitat per fer una activitat nàutica en alta mar per tal d’aprendre nocions bàsiques del medi aquàtic i sobre els cetacis, com dofins i balenes. Un biòleg marí ens ha acompanyat en tot moment a fi de mostrar les característiques dels cetacis avistats durant l’excursió.

Alumnat i professorat abans de pujar a ‘embarcació

Dofins

El dimarts, el director del centre ens ha donat la benvinguda a tots els participants i en aquest acte s’han lliurat els regals oferits de cadascun dels països participants al centre d’acollida. Posteriorment l’alumnat ha realitzat les presentacions dels centres, el resultats de les enquestes dutes a terme a cada centre sobre hàbits alimentaris i les receptes típiques de cada país. A continuació , una nutricionista ha fet una xarrada sobre alimentació equilibrada i responsable. Els alumnes han hagut de dissenyar 3 menús complets respectant les consignes de la nutricionista. Finalment, l’alumnat distribuït en grups ha cuinat un menú amb productes de proximitat, econòmics i de temporada a la cantina del centre escolar i un jurat ha valorat el millor menú. Una altra activitat molt interessant ha estat una gimcana amb un recorregut pels indrets més representatius del centre d’Angra.

Alumnat de l’IES JAUME I presentant als companys els resultats de les enquestes sobre alimentació saludable
Xerrada de la nutricionista
Alumnes preparant els menús

L’alumnat  ha participat de forma rotativa en diferents tallers com ara, una exposició sobre Europa al hall del centre amb productes representatius de cada país, un visionat amb ulleres en tres dimensions dels logos creats per a representar el nostre projecte i un taller de pintura on els alumnes han pintat a una de les parets del centre tots els logos del centre participants.

Chefs en acció
Taller de pintura dels logos dels centres en una paret del centre

Exposició de les propostes de LOGO del nostre projecte.

Una activitat molt atractiva ha estat el recorregut en bus per l’illa, on s’ha visitat una granja ecològica que està intentant recuperar productes autòctons cultivats de manera ecològica, així com exposar maneres antigues d’oficis i aprofitament de l’aigua. Més tard, l’alumnat ha disfrutat de les aigües volcàniques de Biscoitos. Part del professorat ha visitat una cooperativa on es conrea la vinya amb la protecció de les pedres volcàniques que serveixen de protecció climàtica. Finalement s’han visitat dos paratges naturals impressionants, el Monte do Brasil i l’Algar do Carvalho ( cova volcànica ). Per la nit al centre hem gaudit d’un sopar oferit per les famílies portugueses, amb una gran varietat de plats típics i una calorosa acollida per part de tots/es. L’acte ha finalitzat amb el lliurament de diplomes i reconeixements.

QUINTA DA MARTELO

BISCOITOS

ALGAR DO CARVALHO

Alumnat durant el sopar

L’últim dia s’han dut a terme 3 tallers rotatius al centre, plantada d’arbres a l’hort del centre, anàlisi dels aliments cuinats per l’alumnat al laboratori de ciències naturals i preparació de l’exposició d’Europa amb productes representatius de cada país.

Taller de plantar arbres

Taller de laboratori

Objectes representatius de cada escola. TELERETS d’Ontinyent
Entrega dels certificats de participació en el projecte Erasmus

Alumnat i professorat participant en el projecte “Notre alimentation, un acte citoyen”

Tot l’alumnat del nostre centre ha participat a les activitats organitzades durant la setmana i a més a més, la professora Cristina Martí ha participat com a ponent en una taula redona amb més de 40 docents i experts ERASMUS, organitzada per dos centres educatius de Terceira per a debatre sobre l’experència Erasmus de l’IES JAUME I i sobre les expectatives de les Acreditacions Erasmus que el nostre centre ha aconseguit.

Taula redona a l’escola EBI Francisco Ferreira Drummond

El viatge ha estat una experiència molt enriquidora pels alumnes que han hagut de treballar en dos llengües estrangeres, el francés en les activitats organitzades i l’anglés en la comunicació entre ells i amb les famílies locals que els acollien.