En l’assignatura de Digitalització, els alumnes de 4t d’ESO han aprés d’una forma molt original i divertida els fonaments de les topologies de xarxa, un concepte clau en l’àmbit de les tecnologies de la informació i la comunicació.
Per a això, hem realitzat una activitat pràctica i creativa en la qual els estudiants han dissenyat diferents estructures de xarxa utilitzant elements molt poc convencionals: esponges de llepolies com a nodes i tallarines com a enllaços de comunicació.
A través d’aquesta dinàmica, cada grup d’alumnes havia de construir diferents tipus de topologies —com a estrela, bus, anell o malla— representant de manera visual i tangible com s’interconnecten els dispositius en una xarxa. L’ús de materials comestibles no sols va fer l’activitat més atractiva, sinó que també va facilitar la comprensió de conceptes que, en principi, poden semblar abstractes.
Una vegada muntades les topologies, es van entregar targetes amb característiques pròpies de cada tipus de xarxa (avantatges, desavantatges, possibles usos, etc.), que els alumnes havien d’associar correctament a la topologia corresponent, fomentant així el treball en equip, el raonament lògic i l’aplicació pràctica dels coneixements adquirits.
Aquesta experiència ha servit no sols per a consolidar els continguts treballats en classe, sinó també per a desenvolupar habilitats com la col·laboració, la creativitat i el pensament crític, tot això en un ambient lúdic i motivador.
Sens dubte, una activitat per a recordar… i assaborir!
