Primera jornada de Job Shadowing a la Gymnasieskola de Luleå (Suècia)

El director del centre, Guillermo Latour, i el nostre secretari, Juan Ramón Fernández, han iniciat hui la seua estada de Job Shadowing a la Gymnasieskola de Luleå, al nord de Suècia, dins del programa Erasmus+ de Formació Professional de Grau Superior dins del ERASMUS+ (KA131-HED-000130373).

La jornada ha començat amb una visita al campus educatiu, conegut com a village, una estructura composta per diversos edificis que acullen diferents programes formatius i permeten una gestió centralitzada i eficient dels recursos. El centre del recinte és la biblioteca, un espai ampli i polivalent que, a més de les funcions habituals —préstec de llibres, zones d’estudi o suport tecnològic—, col·labora activament amb el professorat en activitats de lectura, escriptura creativa i assessorament en projectes de recerca.

Durant la visita, han mantingut una reunió amb Eva Lindbärk, directora de la Gymnasieskola, qui ha explicat el funcionament del sistema educatiu suec. A diferència d’Espanya, l’educació obligatòria s’estén dels 6 als 16 anys, i posteriorment l’alumnat pot optar per itineraris preparatoris per a la universitat o vocacionals, equivalents a la Formació Professional espanyola. Aquesta etapa postobligatòria té una durada habitual de tres anys.

El Sr. Latour i el Sr. Fernández han conegut de prop dos dels programes vocacionals que ofereix el centre: Tecnologia Industrial i Electricitat i Energia. Han visitat les instal·lacions del programa de Tecnologia Industrial, com el taller de soldadura, el de mecanitzat i el laboratori d’impressores 3D. Malgrat ser un entorn tradicionalment masculinitzat, el centre compta amb alumnes dones amb un alt nivell tècnic i professional.

També han mantingut reunions amb les principals responsables dels programes: Anna Nilsson (Tecnologia Industrial) i Maria Adleborn (Electricitat i Energia), qui han explicat el funcionament de la formació dual, la coordinació amb empreses i el paper fonamental dels tutors en el seguiment de l’alumnat. La formació en empresa té una durada total de 17 setmanes distribuïdes al llarg dels tres cursos. En cas que un alumne no estiga preparat, pot realitzar la formació pràctica al centre educatiu.

La jornada ha finalitzat amb la visita als tallers d’Electricitat i Energia, guiats per la professora Juliana. Aquestes instal·lacions estan en procés de trasllat a un nou espai i compten amb un simulador d’habitatge on l’alumnat realitza instal·lacions elèctriques des de zero.

Una idea ha estat constant al llarg de totes les reunions i visites: l’ensenyament és realment gratuït. El centre ofereix tot el material necessari per a la formació —eines, roba, equips de seguretat—, així com adaptacions físiques i suports personalitzats per a tot l’alumnat que ho requerisca. Aquesta concepció amplia i real del que significa una educació gratuïta reforça la importància dels serveis públics i la seua justa finançació a través dels impostos.

Demà continuaran les visites a empreses i entorns de treball on l’alumnat completa la seua formació pràctica.

🔗 Descobriu més sobre aquesta experiència en el nostre blog Erasmus:
https://portal.edu.gva.es/blogs/s1/erasmusfp/job-shadowing-a-la-gymnasieskola-de-lulea-suecia-i/

Avís de privacitat

Este lloc web utilitza només cookies tècniques necessàries per al seu funcionament. No s’emmagatzemen dades amb finalitats publicitàries ni es comparteixen amb tercers. S’utilitza analítica interna sense cookies, i només es recull la IP amb finalitats de seguretat.

Veure política de cookies