TIC 1-2 BAT

Orientació sobre les optatives d’informàtica en BAT

El contingut de primer de BAT és una base fonamental en les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC).

Tot en la vida i cada vegada més, està envoltat per les TIC i trien la carrera que trien o bé cicles o món laboral, no podran alliberar-se d’emprar la tecnologia de la informació i la comunicació. Si l’alumnat té agilitat i entén el que està fent, no dedicarà temps innecessari i només emprarà el just. Han d’aprendre a què la tecnologia no els absorbisca i emprar el mínim temps.

Fins ara, el nom de l’optativa era TIC I per a primer de batxiller i TIC II per a segon, sent incompatibles, és a dir, per a poder cursar TIC II, és necessari haver cursat TIC I (i en cas de no haver-ho fet, s’hauria de cursar al mateix temps com si fos una assignatura pendent).

Amb la incorporació de la LOMLOE, l’optativa passa a dir-se Programació, Xarxes i Sistemes Informàtics I en primer i Programació, Xarxes i Sistemes Informàtics II en segon de batxiller, encara que aquest curs 22-23, en segon continuarem mantenint el pla anterior dient-se TIC II, fins al següent curs escolar 23-24.

Programació, Xarxes i Sistemes Informàtics I

El contingut d’aquesta optativa en primer de BACH és una base fonamental en l’ús de les tecnologies, independentment del camí a seguir, per això s’ofereix en els tres batxillerats. Treballarem eines col·laboratives per a la creació de projectes, entre ells el de “ciberconvivència emocional”, preparant exposicions i millorant l’oralitat, molt necessàries i rellevants en estudis superiors. També treballarem la multimèdia i creació de curts programant els robots humanoides per al projecte PTO (Programa Tu Obra), introduint a l’alumnat en el camp de la programació, el pensament computacional i millorant la cooperació i les relacions entre l’alumnat.

2n de BACH és com la continuïtat de primer de BACH.

Programació, Xarxes i Sistemes Informàtics II

En segon seguirem la mateixa línia que en primer, però treballant una mica més la programació.

La programació és més una disciplina que un contingut. Podem creure que, en un futur pròxim, no tenim pensaments de programar i que això no li servirà per a res, però no és així. La programació obre la ment, permet veure les coses amb un ordre i una precisió que podrien després aplicar-se a qualsevol àmbit de la vida. És tan important, que ja estan introduint la programació en els primers nivells de l’educació. És igual que ha passat amb l’anglès; l’alumnat estudiava a partir de primer l’idioma (molts anys enrere era a partir de cinquè), però han vist la necessitat i la importància i ja han començat des dels tres anys. En la programació està succeint pràcticament el mateix i a poc a poc es començarà a programar a una edat més primerenca permetent als estudiants conèixer i entendre els dispositius que usa dia a dia.

Un altre aspecte és la programació de dispositius mòbils, una poc diferent i atractiu, perquè tothom (o gairebé) disposa de mòbil. La creativitat dels alumnes també és molt important i el futur imprecís.

No hem d’oblidar que el contingut d’aquesta optativa és una base fonamental en l’ús de les tecnologies, independentment del camí a seguir, per això s’ofereix en els tres batxillerats (ciències, humanitats i arts). Treballarem eines col·laboratives per a la creació de jocs interactius dins del projecte de “ciberconvivència emocional”, per a conscienciar sobre la seguretat en Internet, la privacitat i publicant-los després en el periòdic digital per a arribar a tots els membres de la comunitat educativa. També prepararem exposicions i millorar així l’oralitat, molt necessàries i rellevants en estudis superiors. També treballarem la multimèdia i creació de curts, bé sobre problemàtiques actuals, programant els robots humanoides per al projecte PTO (Programa La teva Obra) o qualsevol altre tema relacionat amb les TIC.

Intentem que en aquesta avaluació l’alumne no estiga saturat de treball i puga dedicar la concentració necessària a les assignatures de la PAU.

Sobre els criteris d’avaluació, és molt important l’assistència perquè tot són treballs a classe i no hi ha exàmens. Aleshores, si falta molt a classe, com no ha fet els treballs va quedant-se enrere, després no sap continuar i conseqüentment li baixa la nota.