Jocs i esports alternatius

A continuació us presente un recopilatori de jocs i esports alternatius en què utilitzem un material diferent al que estem acostumats, modificant les regles per adaptar-les a la realitat escolar, igualant el nivell motriu inicial  donat que és  una activitat nova per a tots , raons per les que se'ns obre un ampli ventall de possibilitats per ocupar amb aquestes activitats el nostre temps lliure o a classe d'EF.

BALONCODO

És una modalitat esportiva que neix a l'escola pública durant la investigació duta a terme en una tesi doctoral per Norberto Domínguez. Es crea espontàniament un gest esportiu que caracteritzarà la seva dinàmica de joc. Inspirat en El Cenachero de Màlaga (veure imatge) que promou la cultura andalusa i espanyola mitjançant la seva pràctica.

PINFUVOTE

Va ser creat per Juan Lorenzo Roca Brines professor d'Educació Física ... Hem de remuntar-nos a 1992 per trobar les primeres llavors de l'Pinfuvote. És al C.P. La Motilla de Dues Germanes (Sevilla), durant les classes de voleibol, quan es comença a gestar aquesta nova pràctica esportiva

FUTGOLF

BIJBOL

Va ser creat per Tere Miña Alzines, mestra d'Educació Física de l'CEIP Carme Cabezuelo de Madrid, l'any 2.000. Neix gràcies a una sessió amb un material molt atractiu i singular per a alumnes de 6è de Primària: una pilota gegant, de 50 cm de diàmetre, de pot lent i poc pes, i un bagatge important de coneixement dels jocs alternatius.

TRIPELA

Creada el 2008 per Rui Net Matos, professor de l'Institut Politècnic de Leiria (Portugal). La tripela és un esport que busca el desenvolupament harmònic de l'infant, treballant la coordinació oculo oculopèdica i la coordinació óculo manual, a més de la coordinació dinàmic general.

GOUBAK

Va ser creat per Víctor Manso Llorenç, mestre d'Educació Física a Madrid, el 2016, després d'un llarg període d'investigació i creació d'el terreny de joc, la porteria i de el propi mòbil de joc. A partir de llavors el comparteix amb amics i professionals de l'Educació Física. Javier Fraile García, Miguel Cambronero, Àngel Ibaibarriaga, Jorge Gerardo Peláez Díaz i un dels seus germans, Javier Manso Lorenzo, constitueixen un Grup de Treball denominat "Goubak com a esport alternatiu a les classes d'Educació Física: Creació de material didàctic".

RINGOL

Va ser creat l'any 2017 a Sevilla per un grup de professors d'Educació Física units per la necessitat de buscar alternatives a l'activitat física a l'alumnat amb més dificultats en la competència motriu a l'hora de realitzar l'activitat esportiva.

DACHTBALL

És un esport nascut a l'escola primària, en concret al Col·legi Diputació Provincial de Brea d'Aragó (Saragossa) en l'any 2006. Sense saber que existien altres esports com el "Dodgeball", el mestre d'Educació Física al costat dels seus alumnes van ser incorporant regles acord succeïen les diferents situacions de joc, tenint en compte sempre els principis d'inclusió i coeducació.

COLPBOL

Neix el 1997 creat pel professor d'Educació Física Juanjo Bendicho a través d'un procés d'investigació-acció en el marc de l'ensenyament de l'EF i l'esport.

ULTIMATE

El 1981 es va formar l'European Flying Disc Federation. El 1984 seformó la World Flying Disc Federation, va ser formada per l'European Flying Disc Federation per internacionalitzar el reglament dels esports amb disc.

BIGBALL

El Bigball neix a les classes d'Educació Física de Kisco Vázquez, al CEIP Miguel Rueda, en l'intent de realitzar una activitat semblant a l'voleibol, amb la qual aconseguir una major durabilitat de la pilota en l'aire i així allargar els punts, fer-los més llargs i emocionants alhora que augmenti el temps d'implicació motor.

BALONKORF o KORFBAL

Es diu korfbal, una invenció holandesa de principis de segle XX a què es descriu com l'únic esport de pilota veritablement mixt. El corfbol té com a element inherent a la seva pràctica, el desenvolupament d'actituds relacionades amb la coeducació i, com a conseqüència d'això, acostar el concepte de participació en condicions d'igualtat.

KINBALL

El Kin-Ball és un esport procedent de Canadà. El va inventar un professor d'Educació Física anomenat Mario Demmers el 1986. Ell volia aconseguir un esport en el que s'eliminessin moltes de les barreres d'integració i esportivitat que hi ha fins avui dia en molts esports.

BODYBALL

El Bodyball, el primer esport inventat a Xile, és una adaptació del beisbol ja que en aquest no es colpeja a la pilota amb una bat sinó que es pot colpejar amb qualsevol part de el cos d'aquí el nom de bodyball.

MATREXBALL

El Matrexball neix de la mà de Jose Antonio Gil i dels alumnes als quals dóna classe. Jose Antonio veia que hi havia tres jocs molt populars entre ells (el mat, el colpbol i el datchball) així que va decidir unir-los en un de sol.

NUMABALL

Aquest esport ha estat creat en 2018 pel professor d'Educació Física Iván Astudillo, funcionari de carrera pertanyent a el cos de professors d'Educació Secundària de Castella i Lleó. Així mateix en el seu desenvolupament i posada a punt han col·laborat els mestres i professors que formen part de el seminari de formació permanent per a professorat d'educació física impulsat pel CFII de Soria.

SHOOTBALL

El Shoot-ball és un joc col·lectiu jugat per dos equips de 9 jugadors cadascun (com a mínim). Si a l'altre equip hi ha menys jugadors es completarà donant vides que utilitzaran a l'inici de el joc. El seu objectiu és eliminar a jugadors de l'equip contrari mitjançant el llançament directe d'una pilota (o dues) a qualsevol zona de el cos excepte el cap, sense que abans hagi tocat el terra. El joc es desenvoluparà amb dues pilotes.

TCHOUKBALL

Pocs a Espanya coneixen aquest esport, però és una variant de l'handbol. Va ser creat pel biòleg suís Dr. Hermann Brandt que buscava un esport de no contacte per evitar lesions. Aquesta regulat per la (FITB) la Federació Internacional de tchoukball i els seus primers mundials es van celebrar el 2004.