PRODUCCIÓ AGROECOLÒGICA

Agrària

PRODUCCIÓ AGROECOLÒGICA

Agrària

Obtindre productes agropecuaris ecològics amb tècniques agrícoles i ramaderes i millorar la biodiversitat i estabilitat del medi, així com la fertilitat del sòl, en condicions de qualitat, aplicant-hi la reglamentació de producció ecològica, de benestar animal, de prevenció de riscos laborals i de protecció ambiental.

Aquest professional exerceix l'activitat en empreses tant públiques com privades, per compte d'altri o per compte propi, dedicades al cultiu i/o a la producció ramadera ecològica. Se situa dins del sector agropecuari en les següents activitats productives: explotacions fructícoles; hortícoles i de cultius herbacis ecològics; explotacions pecuàries ecològiques; empreses de producció de plantes per a jardineria ecològica; institucions d'investigació i experimentació en cultius i en producció ramadera ecològica; empreses de servei a l'agricultura i a la ramaderia ecològica; vivers i hortes escolars; empreses de certificació de productes ecològics; granges escoles i aules de naturalesa.

• Treballador qualificat per compte d'altri en cultius i ramaderia ecològica.
  • Treballador qualificat per compte propi en cultius i ramaderia ecològica.
  • Agricultor ecològic.
  • Criador de bestiar ecològic.
  • Avicultor ecològic.
  • Apicultor ecològic.
  • Productor de llet ecològica.
  • Productor d'ous ecològics.
  • Planterista ecològic.
  • Operador de maquinària agrícola i ramadera.

L'agricultura ecològica és un dels factors que ajuden a mantindre l'equilibri natural minimitzant l'impacte ambiental d'aquesta activitat i creant un model de cultiu sostenible. A més, la producció agroecològica suposa un repunt espectacular dins del sector agrícola, impulsat per les polítiques agràries comunitàries que, cada vegada més, donen suport a tècniques de producció respectuoses amb el medi ambient.

La creixent sensibilitat dels consumidors per una alimentació sana, que garantisca la traçabilitat i l'absència de partícules tòxiques, la funcionalitat dels aliments, la preocupació pel medi ambient i la prevenció de riscos laborals converteixen l'agricultura i la ramaderia ecològica en un sector potent.

L'augment de la superfície de producció agrícola i ramadera ecològica demanda un perfil professional cada vegada més qualificat que conega les tècniques agroecològiques, tan diferents de les convencionals. A més, la introducció de productes agroecològics en empreses i explotacions agropecuàries implica la necessitat d'un tècnic especialitzat que domine les tècniques de certificació i que siga capaç de portar els controls de camp.

L'augment de la producció agroecològica fomenta les zones rurals, els dona vida, enforteix el desenvolupament sostenible i ofereix oportunitats d'autoocupació, siga per a assessorar, produir o comercialitzar. No obstant això, la comercialització dels productes agropecuaris ha sigut l'assignatura pendent per al sector, ja que es detecta falta de publicitat i informació eficient.

Finalment, la incorporació de les tecnologies de la informació i de la comunicació facilitarà una sèrie de canvis tecnològics en les diferents explotacions i empreses pel que fa a control i automatització de magatzems, mecanització creixent de la producció i dels controls de qualitat; millor atenció al client en l'àrea de vendes; implantació de sistemes electrònics d'intercanvi de dades, i disseny de pàgines WEB com a suport a la comercialització per a acostar els productes al consumidor.