MANTENIMENT I CONTROL DE LA MAQUINÀRIA DE VAIXELLS I EMBARCACIONS

Marítim Pesquera

MANTENIMENT I CONTROL DE LA MAQUINÀRIA DE VAIXELLS I EMBARCACIONS

Marítim Pesquera

Operar i mantindre la planta propulsora i els equips i sistemes del vaixell, i col·laborar en la seguretat, supervivència i assistència sanitària a bord, aplicant-hi criteris de qualitat i complint els plans de prevenció de riscos laborals i mediambientals de l'empresa.

Les persones que obtenen aquest títol exerceixen activitat en vaixells dedicats al transport marítim de càrrega i passatgers o en vaixells pesquers, siguen de naturalesa pública o privada, tot dins dels límits i atribucions establits per l'administració competent. Així mateix, la seua formació els permet exercir funcions per compte d'altri o per compte propi en empreses dedicades al manteniment d'embarcacions i plantes energètiques.

• Operari de reparació i manteniment de motors i grups mecànics.
  • Operari de reparació i manteniment de plantes energètiques de motor i vapor.
  • Cap de màquines, d'acord amb les atribucions establides per al mecànic naval en l'article 15.2 del Reial decret 973/2009, de 12 de juny.
  • Oficial de màquines o primer oficial de màquines, d'acord amb les atribucions establides per al mecànic naval en l'article 15.2 del Reial decret 973/2009, de 12 de juny, i en la Resolució de 31 de maig de 2010 de la Direcció General de Marina Mercant, per la qual s'estableixen els cursos d'acreditació de mecànics majors navals i mecànics navals per a l'exercici professional en vaixells mercants fins a 6.000 kW.
  • Electromecànic de manteniment i instal·lació de planta propulsora, màquines i equips auxiliars d'embarcacions esportives i d'esbarjo.
  • Mecànic de motors i equips d'injecció (dièsel i gasolina).
  • Mecànic de motors de gasolina.
  • Mecànic de motors dièsel.
  • Mecànic de motors en maquinària industrial.
  • Mecànic de motors i grups mecànics navals en drassanes.
  • Mantenidor d'aire condicionat i fluids en embarcacions esportives i d'esbarjo.
  • Electricista naval.
  • Electricista de manteniment i reparació de motors, dinamos i transformadors.
  • Operari d'instal·lació i manteniment de sistemes frigorífics i d'aire condicionat.

El transport marítim de passatgers i mercaderies, de pesca extractiva i els relacionats amb empreses de serveis afins col·loquen el perfil professional d'aquest títol en un nivell que es caracteritza per una gran polivalència.

D'acord amb les atribucions regulades per l'autoritat marítima competent en el corresponent títol professional, la flota sota registre nacional ofereix un ampli espectre susceptible de generar llocs de treball en instal·lacions marítimes i en vaixells civils: plataformes d'extracció de productes del subsòl marí, vaixells de suport, vaixells de subministrament a plataformes, vaixells dedicats al transport marítim de passatgers, de mercaderies o de tots dos, vaixells destinats a la captura i extracció de peixos amb finalitats comercials i d'altres recursos marins vius, embarcacions auxiliars de pesca, d'explotació d'aqüicultura i artefactes dedicats al cultiu o estabulació d'espècies marines, remolcadors, embarcacions i artefactes navals dedicats als serveis de ports, rades i badies, embarcacions esportives o d'esbarjo que s'exploten professionalment amb finalitats lucratives, vaixells i embarcacions pertanyents a organismes de caràcter públic, tant d'àmbit nacional com autonòmic o local.

La naturalesa dels processos tecnològics de transport i pesca associats a aquest títol li confereixen una dimensió nacional i internacional, de manera que es poden desenvolupar les funcions en vaixells d'altres pavellons concordes amb les que estableixen els convenis internacionals STCW78/95-97 i STCW-F 95 (esm. 97/98/2000) i les normes d'aplicació.

Les funcions associades a aquest perfil hauran d'adaptar-se a la incorporació de les tecnologies requerides per a la utilització eficient d'energies renovables (fotovoltaica, eòlica, tèrmica, mareomotriu) en les instal·lacions de vaixells mercants, de pesca i embarcacions esportives, així com la incorporació d'elements de seguretat que faciliten les tasques a bord.

Es preveu que continue la tendència a l'electrificació dels sistemes de regulació i control de les instal·lacions del vaixell i la incorporació de nous sistemes de govern informatitzat i telemàtic d'aquestes instal·lacions, que requerirà formació específica per part dels responsables de màquines.

L'important auge del sector marítim associat al turisme, amb un creixent nombre d'embarcacions recreatives de xicotet i mitjà port, ports esportius i embarcacions turístiques de passatgers, entre altres, i els elevats nivells d'equipaments requeriran personal qualificat per a la instal·lació i el manteniment dels sistemes i equips i l'adaptació permanent als avanços tecnològics.

L'esforç per part dels estats per a aconseguir descongestionar les vies europees de comunicació terrestre a través de l'establiment i desenvolupament de les autopistes del mar i l'increment del transport marítim de curta distància han d'observar-se com a nous elements favorables al foment de l'ocupació en el sector. Solament per al desenvolupament d'una nova generació de vaixells adequats per a cobrir amb eficiència els futurs serveis en matèria de transport de mercaderies i passatgers es preveuen necessaris més de tres mil vaixells per a la segona dècada del segle actual.

Continuarà la demanda de treballadors qualificats per a exercir treballs amb un elevat nivell de polivalència, similar al que s'exigeix a bord, en centrals tèrmiques i de cogeneració, el manteniment d'instal·lacions de grans superfícies comercials i centres sanitaris, plataformes petrolieres i plantes depuradores i potabilitzadores d'aigua, entre altres, i és previsible que es mantinga o augmente el nivell de transferibilitat del sector marítim als sectors industrials esmentats.