Escalada

1.575 hores

Competència general

CICLE INICIAL SENDERISME:
Guiar i dinamitzar esportistes i persones usuàries en itineraris per senderes abalisades de baixa muntanya, per espais naturals, i en activitats de temps lliure i educació mediambiental; col·laborar en l'organització d'activitats de senderisme; fomentar el coneixement i el respecte de l'entorn natural, patrimonial i humà; col·laborar en el control de la seguretat en parcs d'aventura en arbres o en estructures artificials, tot això conforme a les directrius establides en la programació de referència, en condicions de seguretat i amb el nivell òptim de qualitat que permeta la satisfacció d'esportistes en l'activitat.

CICLE FINAL
Adaptar, dirigir i dinamitzar la iniciació i el perfeccionament tècnic en l'escalada esportiva en roca, rocòdroms o estructures artificials d'escalada interiors o exteriors, escalada en vies equipades i semiequipades o en vies ferrades equipades, i l'assegurament en terreny variat; organitzar, concretar itineraris i guiar esportistes per itineraris de baixa i mitjana muntanya estival; guiar escaladors per itineraris d'escalada en roca en vies equipades i semiequipades, vies ferrades equipades i terreny variat; organitzar i dirigir activitats, competicions i esdeveniments en l'àmbit de la iniciació esportiva; gestionar la seguretat, recursos materials i humans i la coordinació de les activitats, competicions, esdeveniments i tècnics al seu càrrec; muntar o equipar i assegurar espais d'aventura, equipar o reequipar vies d'escalada en roca i dissenyar itineraris d'escalada en rocòdroms o estructures artificials, tot això conforme a la normativa vigent i les directrius establides en la programació de referència, en condicions de seguretat, respecte mediambiental i amb el nivell òptim de qualitat que permeta la satisfacció de les persones participants de l'activitat.

Entorn professional

CICLE INICIAL SENDERISME:
Desenvolupa la seua activitat tant en l'àmbit públic, ja siga l'Administració general de l'Estat o les administracions autonòmiques o locals, com en entitats de caràcter privat, en patronats esportius; entitats esportives municipals; federacions i clubs esportius i socials; centres educatius; empreses de serveis d'activitats extraescolars; cases de colònies; empreses turístiques: hotels, càmpings, albergs, cases rurals, agències de viatges, parcs d'aventura en arbres o en estructures artificials, estacions d'esquí amb oferta complementària d'activitats fora de temporada, refugis, albergs de muntanya, campaments; o empreses de gestió de parcs naturals que oferisquen activitats esportivorecreatives de guia per senderes abalisades i espais naturals, en els sectors de l'esport, l'oci i temps lliure i el turisme

CICLE FINAL
Desenvolupa la seua activitat professional tant en l'àmbit públic, ja siga l'Administració general de l'Estat, les administracions autonòmiques o locals, com en entitats de caràcter privat, ja siguen grans, mitjanes o petites empreses, en patronats esportius, entitats esportives municipals, federacions, centres de tecnificació, clubs esportius i socials, centres educatius, empreses de serveis d'activitats extraescolars, cases de colònies o associacions sense ànim de lucre que oferisquen activitats esportivorecreatives de guia i d'ensenyament de l'escalada.

Ocupacions i llocs de treball

• CICLE INICIAL SENDERISME:
  • Guia en senderes abalisades de baixa muntanya i espais naturals delimitats, parcs d'aventura en arbres o en estructures artificials.
  • Operador en parcs d'aventura en arbres o en estructures artificials.
  • CICLE FINAL
  • Entrenador d'escalada.
  • Director d'escola esportiva d'escalada.
  • Guia de mitja muntanya estival.
  • Guia d'escalada en vies equipades i semiequipades.
  • Control de la seguretat en parcs d'aventura en arbres o en estructures
  • artificials.

Prospectiva del títol

Defineix una professió polivalent exercida en els sectors de l'esport, l'oci i el temps lliure, el turisme i l'activitat física saludable, responent al canvi de tendència que ha experimentat la pràctica de l'activitat física i esportiva en la nostra societat.
Des de les administracions públiques es reconeix l'activitat fisicoesportiva com un instrument potent en la necessària transmissió de valors de participació i inclusió social, solidaritat i multiculturalitat. La garantia de professionalitat en la satisfacció d'aquestes necessitats és un dels compromisos d'aquest títol.
Les característiques del mercat de treball, la mobilitat laboral i els moviments entre sectors i subsectors obliguen a formar professionals polivalents que puguen adaptar-se a les noves situacions socioeconòmiques, laborals i organitzatives.
El títol de tècnic/a o tècnic/a superior permet, a més, l'accés a la llicència federativa (regulada per la federació competent en la modalitat esportiva i amb validesa per a tot el territori nacional) corresponent al nivell d'aquest títol.