ENSENYAMENT I ANIMACIÓ SOCIOESPORTIVA

Activitats Físiques i Esportives

ENSENYAMENT I ANIMACIÓ SOCIOESPORTIVA

Activitats Físiques i Esportives

Elaborar, gestionar i avaluar projectes d'animació fisicoesportius recreatius per a tota mena d'usuaris, programant i dirigint les activitats d'ensenyament, d'inclusió socioesportiva i de temps lliure, coordinant les actuacions dels professionals implicats, garantint la seguretat, respectant el medi ambient i aconseguint la satisfacció dels usuaris, en els límits de cost previstos.

Les persones que obtenen aquest títol exerceixen activitat professional tant en l'àmbit públic, administració general, autonòmica o local, com en entitats de caràcter privat, grans, mitjanes o xicotetes empreses que oferisquen serveis d'ensenyament esportiu, condicionament físic, inclusió socioesportiva i recreació.

• Professor/a d'activitats fisicoesportives (natació, atletisme, bàsquet, voleibol, tenis i pàdel, entre altres).
  • Animador/a fisicoesportiu i recreatiu.
  • Animador/a d'activitats d'inclusió socioesportiva. d) Animador/a de vetlades i espectacles en instal·lacions turístiques.
  • Animador/a d'activitats recreatives a l'aire lliure en instal·lacions turístiques.
  • Coordinador/a d'activitats d'animació esportiva.
  • Coordinador/a d'activitats fisicoesportives en instal·lacions esportives d'empreses turístiques o entitats públiques i privades.
  • Coordinador/a de temps lliure educatiu infantil i juvenil.
  • Coordinador/a de campaments, d'albergs de joventut, de cases de colònies, de granges escoles, d'aules de cases de joventut i escoles de naturalesa.
  • Coordinador/a d'activitats paracurriculars en el marc escolar.
  • Responsable de projectes de temps lliure educatiu infantil i juvenil.
  • Director/a de temps lliure educatiu infantil i juvenil.
  • Director/a de campaments, d'albergs de joventut, de cases de colònies, de granges escoles, d'aules de cases de joventut i escoles de naturalesa.
  • Director/a d'activitats paracurriculars en el marc escolar.
  • Cap de departament d'animació turística.
  • Cronometrador/a, jutge/essa i àrbitre de competicions esportives no oficials.
  • Promotor/a esportiu/iva i de competicions de nivell elemental o social i d'esdeveniments esportius de nivell bàsic.
  • Monitor/a d'activitats fisicoesportives i recreatives en campaments.
  • Monitor/a de temps lliure.
  • Socorrista en instal·lacions aquàtiques.

El perfil professional d'aquest títol, dins del sector terciari, defineix un professional polivalent capacitat per a exercir activitat professional en l'àmbit dels serveis socials, de l'oci actiu i el turisme i de l'activitat física saludable, responent al canvi de tendència que ha experimentat la pràctica de l'activitat física i esportiva en la nostra societat, tal com arreplega el Llibre blanc sobre l'esport de la Comissió Europea i les successives enquestes d'hàbits esportius de la població espanyola.

D'altra banda, les conseqüències derivades dels hàbits sedentaris de la població en la nostra societat han propiciat iniciatives de promoció de l'activitat fisicoesportiva des de les administracions públiques mateixes. La materialització d'aquestes iniciatives necessita professionals qualificats que tinguen acreditades les competències que els permeten desenvolupar les funcions de planificació, organització, realització i avaluació de les activitats d'ensenyament fisicoesportiu, d'inclusió socioesportiva i de recreació a través de les activitats físiques i esportives, respectant en tot el procés els marges de la salut, tal com arreplega el perfil d'aquest títol.

En l'àmbit europeu, es considera que el sector de l'activitat física i de l'esport creix amb rapidesa i pot contribuir als objectius de Lisboa de creixement i creació d'ocupació, té sinergies amb el turisme i pot estimular la millora de les infraestructures i l'establiment de nous partenariats per a finançar les instal·lacions esportives i d'oci. A Espanya, concretament, en les estadístiques oficials, les activitats esportives com a activitat econòmica principal inclouen el sector de l'activitat física que afecta aquest títol. En les dades disponibles es registra un alt percentatge d'empreses amb menys de 6 empleats (aproximadament el 80 %) i respecte a la condició jurídica, aproximadament el 25 % són persones físiques, al voltant d'un 36 % adopten la forma de societats limitades i només un 3 % són societats anònimes. Hi ha un alt nivell de contractació temporal i un elevat percentatge de treballadors autònoms.

Les característiques del mercat de treball, la mobilitat laboral i els moviments entre sectors i subsectors obliguen a formar professionals polivalents capaços d'adaptar-se a les noves situacions socioeconòmiques, laborals i organitzatives. Aquesta finalitat es persegueix en aquest títol.

Per tot això, sembla oportú desenvolupar aquest títol, que substituirà l'actual de grau superior d'Animació d'Activitats Físiques i Esportives i del qual es preveu una bona inserció laboral tenint en compte les dades d'inserció del títol actual.