COMERCIALITZACIÓ DE PRODUCTES ALIMENTARIS

Comerç i Màrqueting

Grau Mitjà

2000 hores

COMERCIALITZACIÓ DE PRODUCTES ALIMENTARIS

Comerç i Màrqueting

Grau Mitjà

2000 hores

Competència general

Desenvolupar activitats comercials en establiments alimentaris físics i en línia, relacionades amb la planificació comercial, la gestió de la logística de magatzematge, distribució i reposició de productes alimentaris, la supervisió de les seccions de venda d'aliments peribles i no peribles, i d'atenció comercial a clients i proveïdors; seguint criteris de qualitat i actuant segons la normativa de prevenció de riscos, seguretat alimentària i protecció del consumidor.

Entorn professional

Les persones que obtenen aquest títol exerceixen la seua activitat en l'àmbit del comerç de productes alimentaris, físic o en línia, en qualsevol empresa o organització, en botigues d'alimentació al detall o en els departaments corresponents de grans superfícies; bé siga per compte propi o alié.

Ocupacions i llocs de treball

  • Responsable/encarregat d'establiment alimentari.
  • Responsable/encarregat de secció/sala/departament de botiga d'alimentació.
  • Gestor/a de xicotet comerç alimentari.
  • Responsable/encarregat de comerços alimentaris en línia.
  • Assessor/a comercial de productes alimentaris.
  • Venedor/a de productes alimentaris.

Prospectiva del títol

El perfil professional d'aquest títol, dins del sector terciari, evoluciona cap a un professional polivalent capacitat per a exercir la seua activitat, de manera presencial i en línia, en el sector del comerç alimentari, en xicotets negocis i en superfícies comercials, en la gestió comercial i en la supervisió de les vendes i en l'assessorament especialitzat sobre productes alimentaris cada vegada més variats, i a través de diferents canals de comercialització,

El teixit empresarial del sector comercial alimentari es concentra fonamentalment en microempreses que representen més del 95% del total d'entitats a Espanya i contracten el 83% del personal d'aquest sector. Actualment les grans cadenes d'alimentació estan adaptant la seua estructura a la de les microempreses en la secció de frescos, introduint en les seues superfícies posats alimentaris com si d'un xicotet comerç es tractara. La gran influència de les microempreses en aquest sector afavoreix l'emprenedoria, l'autonomia, la iniciativa relacionada amb la presa de decisions i la responsabilitat laboral. Existeix un alt nivell de contractació temporal i un elevat percentatge de treballadors autònoms. Les perspectives d'evolució del sector apunten cap a un manteniment d'aquesta situació.

El mercat alimentari tendeix actualment a satisfer la demanda de clients amb hàbits de consum molt diversos que busquen productes cada vegada més variats i elaborats. Pel que, als productes tradicionals, se sumen els de quarta i cinquena gamma, i les botigues especialitzades o gurmet, que irrompen amb força en el mercat oferint productes ecològics, probiòtics, i específics per a clients amb malalties, al·lèrgies alimentàries i intoleràncies (celíacs, intolerància a l'ou, a la lactosa, entre altres). Així mateix han canviat els hàbits de consum del client actual sent més exigent en criteris de qualitat, higiene i manipulació dels aliments. Aquesta situació, que es preveu anirà en augment, requereix venedors amb sabers més especialitzats i amb major control i coneixement del producte alimentari.

Es constata un gran increment de les compres per internet i un significatiu augment dels productes oferits que són cada vegada més variats. Creix significativament el nombre d'empreses que utilitzen aquest mitjà per a comprar i vendre. El problema que inicialment suposava per al client no tindre accés a la comprovació visual dels productes frescos està sent esmenat, cada vegada amb major èxit, per les garanties de qualitat i seguretat que ofereix aquest tipus de comerç, i el ràpid i continu assessorament en línia, que facilita al client una àmplia informació sobre el producte que desitja adquirir. Aquest tipus de comerç, que va irrompre amb força fa uns anys, es preveu que continue augmentant.

La legislació espanyola i europea en matèria de prevenció de riscos i seguretat alimentària està contínuament millorant. Això implica l'actualització i desenvolupament de normes i procediments que asseguren l'aprofitament dels recursos emprats, en condicions de qualitat i respecte al medi ambient, així com l'adequat tractament dels residus i Subproductes Animals No Destinats Al Consum Humà (SANDACH).

En el sector alimentari s'està produint una transformació que modifica les formes de treball i els perfils professionals necessaris per a desembolicar-se professionalment en aquest camp i adaptar-se a les exigències del mercat. Com a resposta a aquest repte és de destacar la polivalència del títol en la realització de les activitats de gestió, supervisió i assessorament en el comerç alimentari físic i en línia. Els establiments comercials, petites i grans superfícies, i el comerç en línia són els possibles destins d'aquests titulats.