AUDIOLOGIA PROTÈSICA

Sanitat

Grau Superior

2.000 hores

AUDIOLOGIA PROTÈSICA

Sanitat

Grau Superior

2.000 hores

Competència general

Seleccionar i adaptar pròtesis auditives fent l'avaluació audiològica, efectuant el seguiment de l'usuari i el manteniment de pròtesi, i també determinar mesures de protecció acústica a partir de l'avaluació dels nivells sonors.

Entorn professional

Aquest professional exerceix la seua activitat en el sector sanitari públic i privat, en empreses privades del sector, en gabinets audioprotètics i en prevenció d'efectes de soroll ambiental.

Ocupacions i llocs de treball

  • Tècnic superior en audiopròtesis.
  • Tècnic especialista audioprotetista.
  • Tècnic en elaboració de motles i protectors auditius.
  • Tècnic en mesurament de nivell sonor.
  • Audiometrista.

Prospectiva del títol

Els avanços terapèutics en el tractament de les deficiències auditives, la major esperança de vida de la població i el fenomen de la immigració determinen, entre altres aspectes, que es facen proves audiològiques a sectors de la població cada vegada més amplis, la qual cosa exigeix a aquests professionals donar resposta a les necessitats de col·lectius que fins ara no sol·licitaven aquests serveis.

Els avanços en pròtesis implantables exigeixen un professional format, per a col·laborar amb l'equip interdisciplinari en el seguiment del pacient.

Hi ha també una tendència progressiva en la demanda de pròtesis auditives i ajudes tècniques que aquests professionals elaboren, adapten i, si és el cas, reparen, atenent no sols la recuperació de la funció auditiva, sinó també aspectes de comoditat, de facilitat de manipulació i raons estètiques.

Però els reptes més importants en els pròxims anys per a aquests professionals són els que fan referència a la seua tasca com a membres dels equips multidisciplinaris que atenen les persones amb pèrdua auditiva en què hauran d'assumir tasques de més responsabilitat, ja que l'èxit de la recuperació funcional de la persona requereix també la seua implicació en el procés.

Per a fer-ho, aquest professional necessita adquirir capacitació per a detectar actituds i estats emocionals que la pèrdua auditiva produeix en la persona i conéixer-ne les vies d'integració sociolaboral.

És particularment important que coneguen les opcions educatives dels xiquets amb pèrdua auditiva facilitant, des del seu camp d'actuació, la tasca d'altres professionals educatius, per a portar al màxim l'aprofitament de les restes auditives dels xiquets sords.

Tenint en compte la importància de la comunicació amb el pacient per a aconseguir una major qualitat en la prestació del servei, és necessària la formació en sistemes de comunicació alternativa per a l'adaptació de les tècniques d'avaluació auditiva en les situacions en què alteracions no auditives afecten el procés avaluador.

Finalment, el problema creixent de la contaminació acústica obri per a aquests professionals un nou camp d'actuació en l'àrea sanitària preventiva i orienta l'usuari del gabinet en comportaments que reduïsquen la seua exposició al soroll, recomanant protectors auditius, determinant els nivells de soroll en l'entorn sociolaboral de la persona i orientant en les mesures d'aïllament que es poden aplicar a les fonts generadores de soroll.