
A l'EOI Paterna posem tots els nostres mitjans per a garantir la seguretat a les aules i el compliment de les mesures de prevenció i detecció de la COVID-19.
Al web https://portal.edu.gva.es/aulasegura, la Conselleria d'Educació posa a la teua disposició tota la informació necessària sobre la tornada segura a les aules aquest curs 2021-2022.
Tens respostes a preguntes freqüents i els protocols de seguretat, higiene i protecció establerts als centres educatius.
Amb la finalitat de garantir la seguretat de tots els membres de la comunitat educativa de l’Escola Oficial d’Idiomes de Paterna i previndre la transmissió i el contagi del SARS-CoV-2, el nostre centre ha dut a terme una sèrie d’accions i n’ha previst d’altres per al curs que ara comença en cas que hi haguera qualsevol incidència relacionada amb la COVID-19.
1) El centre disposa de la cartelleria informativa escaient i de senyalització per distingir els itineraris d’entrada i d’eixida segons el plànol de deambulació annex.
2) El centre disposa dels productes d’higiene necessaris:
Hi ha gel de mans disponible a l’entrada de l’edifici I de cadascuna de les aules.
Hi ha mascaretes a l’abast del professorat i també per si calguera proporcionar-li´n a l’alumnat en cas de necessitat.
Hi ha papereres amb tapa i pedal tant a l’entrada com als lavabos, així com a diferents punts del corredor.
Hi ha a l’entrada estoretes per desinfectar i secar les sabates.
Hi ha termòmetres d’infrarojos per prendre la temperatura
3) El centre ha adaptat els espais a l’aforament i les distàncies establides a la norma:
S’ha reduït l’aforament de les aules retirant el mobiliari innecessari i ubicant els pupitres a 1,2 metres de distància.
S’ha reduït l’aforament de la sala de professors a 4 persones i el dels lavabos, que seran d’ús individual.
S’han habilitat mampares de protecció per a dividir l’espai de treball del PAS que no s’ha pogut separar dos metres de la resta.
4) Per a l’atenció al públic es fomenta l’atenció telemàtica i la sol·licitud de cita prèvia per als casos presencials, per als qual s’ha habilitat un intercomunicador en la finestreta de secretaria i mampares de taula.
5) S’ha habilitat un espai d’aïllament senyalitzat i amb tot el material necessari (paperera amb tapa i pedal i caixa estanca amb mascareta quirúrgica, mascareta FFP2, pantalla facial i bata EPI).
6) Pel que fa a la neteja, amb les hores addicionals adjudicades, tenim una treballadora amb un total de 35 hores setmanals que es repartiran de la següent manera: dilluns I dimecres de 8:30 a 16:00; dimarts i dijous de 8:30 a 17:00 i divendres de 8:30 a 11:30.
La treballadora de la neteja coneix la importància de la desinfecció de certes zones i els productes adequats per a dur-la a terme.
Quan comence el període lectiu el 27 de setembre serà la pròpia treballadora qui s’encarregarà de la neteja de les aules en els canvis de classes. Únicament en el canvi de torn de les 19:00 seran els professors amb l’ajuda dels alumnes qui desinfecten els pupitres i les cadires de la classe anterior. A més, a cada aula hi haurà producte desinfectant i paper per als alumnes que desitgen repassar el seu lloc.
7) Amb la finalitat de mantindre informada la nostra comunitat educativa, s’ha creat al nostre web un espai d’informació COVID-19.
8)S’ha realitzat un claustre informatiu abans de l’inici de les classes per tractar amplament aquest assumpte.
9) S’han elaborat unes instruccions per a l’alumnat oficial perquè coneguen el pla dissenyat per a les entrades i eixides de classe i el funcionament del centre durant el curs 21/22. Hauran de signar i lliurar el primer dia de classe la declaració responsable mitjançant la qual es comprometen a no assistir al centre amb simptomatologia compatible amb el SARS-CoV-2 i a respectar les normes establertes.
10)Per afavorir una comunicació àgil i oficial amb l’alumnat, se’ls informarà del funcionament de les eines Aules i WebFamília.
11) Per a aquells casos en què la presencialitat de la totalitat de l’alumnat no siga possible per l’aforament reduït de les aules i també pensant en possibles futurs casos de confinament, a les programacions didàctiques de cada departament s’indicarà la metodologia triada per a les classes a distància, segons les possibles opcions recollides a les instruccions d’inici de curs. En qualsevol cas es garantirà que la modalitat a distància de les classes no afecte a la durada total del curs de 120 hores lectives.
12) La directora i responsable COVID del centre ja disposa dels contactes tant del centre d’atenció primària com del centre de salut pública de referència per si calguera notificar qualsevol cas positiu i els seus contactes. A més, ja va realitzar el curs passat les diferents edicions del curs de formació “Actuant davant la COVID”.
13) Per l’ampli horari d’apertura de la seu de l’EOI a Paterna i per l’existència d’una secció a Manises, es nomenaran subresponsables COVID per als casos en què un alumne inicie símptomes en horari lectiu en absència de la responsable COVID i calga acompanyar-lo per ser menor i/o perquè els símptomes siguen de gravetat i calga telefonar a l’112.
14) L’EOI Paterna estarà coordinada amb l’equip directiu i el responsable COVID de l’IES Ausiàs March de Manises, on es troba ubicada la secció, per compatibilitzar els plans de contingència d’ambdós centres i garantir les mateixes mesures d’higiene i seguretat per a tot l’alumnat de l’EOI Paterna, independentment del lloc de la docència.
MESURES D’ACTUACIÓ DAVANT LA COVID-19
Amb la finalitat de garantir la seguretat de tots els membres de la comunitat educativa de l'Escola Oficial d'Idiomes de Paterna i previndre la transmissió i el contagi del SARS-CoV-2 al nostre centre educatiu, caldrà respectar les normes que es detallen en el present document, que seran aplicables tant a la seu de Paterna com a la secció de Manises:
- Està terminantment prohibit accedir a l'edifici amb símptomes compatibles amb la COVID-19.
- La porta de l'edifici en sentit entrada a les aules estarà tancada fins a 5 minuts abans del començament de cada sessió i només es podrà accedir a l'edifici quan el personal del centre done la indicació corresponent.
- A la seu de Paterna s'interromprà el servei d'atenció al públic en aquestes franges horàries establides per a l'accés a les aules.
- Abans d'accedir a l'edifici caldrà formar en l'exterior una filera ordenada mantenint la preceptiva distància de seguretat interpersonal.
- El personal del centre comprovarà la temperatura de totes les persones que entren a l'edifici i l'accés serà denegat si la temperatura és superior a 37,5 °C. A més, es comprovarà que totes les persones porten una mascareta correctament col·locada i es desinfecten les mans amb el gel hidroalcohòlic disponible al centre.
- Si algun alumne està exempt de portar mascareta, ho haurà de comunicar telefònicament al centre (962542300) abans de l'inici de les classes perquè es puga preveure el seu tractament i ho haurà d'acreditar documentalment per a poder entrar a l'edifici. En cas contrari, l'accés li serà denegat.
- Una vegada dins de l'edifici, l'alumnat es dirigirà directament a l'aula assignada evitant romandre o esperar en el corredor. Es recorda que el sentit de la deambulació serà que totes les persones caminen sempre per la seua dreta.
- Una vegada dins de l'aula, cada alumne ocuparà sempre el mateix pupitre i queda prohibit compartir materials amb altres companys.
- Els pupitres hauran sigut desinfectats prèviament a l'accés. No obstant això, en cada aula hi haurà a la disposició de l'alumnat producte desinfectant i paper.
- El primer dia de classe, tot l'alumnat haurà d'entregar al seu professor la declaració responsable adjunta emplenada i signada.
- Recordem que durant tota la permanència al centre caldrà seguir la normativa i recomanacions de prevenció vigents: portar mascareta, respectar la distància interpersonal, llavar-se o desinfectar-se sovint les mans, tossir o esternudar cobrint-se amb el colze, evitar tocar-se la cara o superfícies d'elements comuns… En cas d'utilitzar mocadors de paper o canviar de mascareta, aquests residus hauran de ser depositats en les papereres amb tapa i pedal repartides per tot l'edifici perquè siguen tractats adequadament.
- Com a norma general, les portes i les finestres romandran obertes tant per a evitar el contacte amb superfícies d'elements comuns com per a facilitar la ventilació dels espais.
- Ja que el temps de permanència de l'alumnat al centre és prou reduït en comparació a la d'altres etapes educatives, es prega utilitzar els lavabos només en casos estrictament necessaris. Es recorda que, amb la limitació d'aforament dels espais segons la seua grandària, el seu ús és individual.
- Una vegada finalitzada cada sessió de classe, l'alumnat abandonarà les aules caminant sempre per la seua dreta i fent ús de la porta habilitada com a eixida.
- Es prega que les classes finalitzen puntualment i que l'alumnat siga diligent a l'hora d'abandonar les aules per a procedir a la seua ventilació i desinfecció. Per aquest motiu s'evitarà utilitzar les pauses entre classes per a fer consultes o comentar qüestions particulars al professorat. Per a aquesta mena d'assumptes es prioritzarà l'ús de mitjans telemàtics com el correu electrònic i la realització de tutories amb cita prèvia.
- Una vegada al carrer, es prega evitar aglomeracions que dificulten la circulació de vianants i vehicles, així com l'organització de la fila d'alumnes del torn següent.
- En cas que un alumne menor d'edat comence a sentir símptomes compatibles amb la COVID-19 en horari lectiu, el professor li acompanyarà a l'espai d'aïllament i li facilitarà una mascareta quirúrgica. La recollida de l'alumne per part de la família es durà a terme al més aviat possible i preferiblement en vehicle particular i no transport públic.
- En cas que un alumne major d'edat comence a sentir símptomes compatibles amb la COVID-19 en horari lectiu, se li facilitarà una mascareta quirúrgica i es dirigirà al seu domicili preferiblement en vehicle particular i no transport públic.
- Quan la simptomatologia comence fora de l'horari lectiu, l'alumne haurà de contactar amb el seu centre d'atenció sanitària perquè es valore la seua situació i es duguen a terme les accions pertinents.
- En cas de confirmació de COVID-19 positiva, l'alumne o la seua família (en cas de menors d'edat) ho comunicarà telefònicament al centre (962542300) al més aviat possible.
- És fonamental que l'alumnat comprove al més aviat possible que té accés tant a WebFamília com a Aules, amb la intenció d'habilitar vies de comunicació efectives i oficials tant si calguera transmetre des del centre algun tipus d'incidència relacionada amb la COVID-19 com si la docència – habitual o puntual – s'haguera d'impartir a distància. Es recorda en aquest punt que la Resolució de 24 de maig de 2021 de la Direcció General de Política Lingüística i Gestió del Multilingüisme indica en l'article quinzé sobre situacions excepcionals que, en cas de produir-se un confinament per raó d'emergències sanitàries, les classes presencials continuaran impartint-se a distància amb els mitjans tecnològics disponibles.
- Davant la importància de l'ús de mitjans digitals que impliquen la utilització de la imatge de l'alumnat per a possibilitar la docència en els diferents escenaris que poden presentar-se a causa de la COVID-19, l'Escola Oficial d'Idiomes de Paterna es compromet a complir amb la normativa de protecció de dades (vegeu article 18. de la Resolució de 20 de juliol de 2021, del secretari autonòmic d'Educació i Formació Professional), per a la qual cosa garanteix que s'empraran únicament les eines audiovisuals proporcionades per la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport de la Generalitat Valenciana i que aquestes seran utilitzades únicament amb finalitat educativa i no comercial.
- Per a aquells casos en els quals el número de matriculats en un grup excedisca l'aforament reduït de les aules, l'esmentada resolució preveu, entre altres, un model d'organització lectiva que implica potencialment la retransmissió o enregistrament de la imatge de l'alumnat i el professorat. Recordem que cada docent té la titularitat exclusiva de les classes gravades i dels materials que elabora, dels quals té la propietat intel·lectual. No està permesa la reproducció, distribució i comunicació pública o qualsevol altra forma d'explotació i/o difusió, d'aquest material sense autorització de la persona que té la propietat intel·lectual. L'alumnat mantindrà la confidencialitat i respectarà els drets d'imatge i propietat intel·lectual del professorat, així com de la resta de l'alumnat.
Des del mes d'abril de 2022 queda sense efecte e el document-guia “Gestió de casos COVID-19 en els centres educatius d'ensenyaments no universitaris de la Comunitat Valenciana durant el curs 2021-2022”.
A partir d'aquest moment, en l'àmbit educatiu no s'establiran actuacions ni mesures específiques, dirigides a casos o a contactes estrets, diferents de les establides per a la població en general.
En aquest sentit, ja no es realitzarà seguiment de casos i contactes en l'àmbit educatiu, ja que els casos confirmats lleus i asimptomàtics ja no realitzaran aïllament i els contactes estrets ja no realitzaran quarantena.
D'altra banda, s'ha realitzat una nova actualització del “Protocol de protecció i prevenció davant la transmissió i contagi del SARS-COV-2 per a centres educatius de la Comunitat Valenciana per al curs 2021-2022”. Us indiquem a continuació les principals novetats incloses en el protocol:
- Es garanteix la presencialitat total per a tots els nivells i etapes del sistema educatiu.
- En la situació actual no serà necessari el manteniment de la distància interpersonal, tant dins de l'aula com quan es desplace per l'interior del centre educatiu.
- A l’interior del centre es continuaran guardant les mesures vigents sobre higiene de mans, ús obligatori de la mascareta i ventilació de les instal·lacions.
Una vegada publicat el Reial Decret 286/2022 i rebudes les corresponents instruccions de la Secretaria Autonòmica d'Educació, informem la nostra comunitat educativa que, des del 25 d'abril, l'ús de les màscares deixa de ser obligatori amb caràcter general en tots els espais del centre educatiu tant per a l'alumnat com per al professorat i personal no docent dels centres.
Però a més d'aquest principi general cal tindre en compte el següent:
- L'ús de mascaretes continuarà sent obligatori tant per a les persones positives de COVID-19 com per als seus contactes estrets, en els 10 dies següents a l'inici dels símptomes o al diagnòstic en els casos asimptomàtics, que hauran de portar, al menys, màscara quirúrgica (no s'acceptarà higiènica o de tela).
- És recomanable l'ús de màscara, en aquells espais en els quals no es puga mantindre la distància de seguretat de 1,5 metres i la ventilació no estiga garantida.
Des del centre educatiu es tindrà especial atenció i respecte a les persones que vulguen continuar usant les màscares en situacions de no obligatorietat, fomentant el respecte a la diversitat.