Fira Concurs EXPERIMENTA 2023

El passat diumenge 2 d’abril, la “Ciutat de les Arts i les Ciències” acollia la XVII edició de la «Fira Concurs EXPERIMENTA 2023», que organitza anualment la Facultat de Física de la Universitat de València, i que pretén convertir als estudiants d’ensenyament mitjà (ESO, batxillerat i cicles formatius) en protagonistes actius i creatius de la Ciència i la Tecnologia amb un èxit increïble de públic i de participació. Alumnes i professors d’instituts de tota la Comunitat Valenciana van mostrar els 65 experiments i projectes STEM admesos.

Els nostres alumnes de primer de batxillerat Javier Baena i Marta Magalló van guanyar el primer premi de la categoria d’Aplicacions Tecnològiques. Tutoritzats per la professora Elena Carbonell i contant amb el suport del director Jaime Cariñena, van presentar el seu projecte ¿Me echas una mano?. Aquest consisteix en el disseny i construcció d’un prototip de mà robòtica impresa en 3D que gracies a la fabricació d’un guant que captura els moviments de la nostra mà mitjançant l’ús de sensors de flexió i programada amb Arduino, es capaç de replicar els mateixos, imitant per tant, el funcionament dels braços robòtics utilitzats actualment en aplicacions tan diverses com l’assistència mèdica durant operacions, la rehabilitació fisioterapèutica, o la realització de treballs que poden suposar l’exposició de les persones a entorns que comporten una certa perillositat com a manipulació d’explosius, materials radioactius o corrosius i la realització d’experiments i missions de manteniment de les naus espacials que requerisquen eixir a l’espai exterior evitant així el risc que això suposa per als humans.

El jurat del concurs va valorar la qualitat i originalitat del seu treball, a més de la seua capacitat per explicar acuradament el funcionament de la maqueta i els principis físics involucrats atorgant-los el primer premi que consisteix a més d’una dotació econòmica pels alumnes, en la seua participació el proper dia 6 de maig a «Expociència» a la Facultat d’Enginyeria del Campus de Burjassot on gravaran uns vídeos explicatius dels projectes guanyadors, que després es penjaran a la pàgina web de la Universitat de València. Tanmateix, per ser un dels quatre treballs guanyadors, optaràn a ser seleccionats per assistir a la «Fira nacional de les ciències» que organitza la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia del Ministeri de Ciència i Innovació (FECYT-MICIN) i que es celebrarà a Madrid.

A més, de la experiència tan enriquidora que ha suposat pels alumnes assistir a una Fira-Concurs d’aquestes característiques, es també una gran satisfacció que la seua tasca haja sigut reconeguda.

Enhorabona !

Enllaç de la noticia a la web de la Universitat de València: