Aneu a la barra d'eines

LLibre: Escuel@ Digit@l. Los materiales didácticos en la red

El llibre del qual us parlarem basa la seua importància en el fet que suposa que tots els sectors que conformen la comunitat educativa: Alumnat, famílies i professorat expressen la seua visió respecte als materials educatius que ens ofereix la xarxa. Aquesta publicació de l’editorial Graó amb pròleg de Jordi Adell i escrit per Manuel Area Moreira basa el seu contingut en una investigació realitzada per un grup de més de 40 investigadors de diferents Universitats de l’estat espanyol (La Laguna, Santiago de Compostela, A Coruña, València i Las Palmas de G.C.) i el que és més important, basada en l’estudi de casos reals durant un període de temps de tres anys.

Quines característiques tenen els materials didàctics en format digital que ens trobem a les nostres escoles? Com estan distribuint-se aquests materials per la xarxa des de les administracions i les empreses editorials en el context de l’estat? Com s’utilitzen pedagògicament els materials didàctics digitals en els centres i les aules?

Aquestes són algunes de les preguntes a què intenta donar resposta al llarg dels seus 14 capítols. Entre les seues reflexions interessants, destacar una de les que realitza Jordi Adell en el pròleg de l’obra, que citem textualment:

La transformación digital en educación es la integración de la tecnología digital en todos las ámbitos, niveles y prácticas docentes y organizativas de las instituciones educativas, cambiando fundamentalmente su forma de operar y de proporcionar el servicio público de la educación. La escuela no es una empresa (al menos no la escuela pública), ni la lógica de la gestión empresarial es aplicable a la educación por más que se esfuercen ciertos partidos políticos.

L’autor del llibre, Manuel Area Moreira, és  Catedràtic de Didàctica i Organització Escolar (Tecnologia Educativa) en el Departament de Didàctica i Investigació Educativa. Docent en la: “Facultad de Educación de la Universidad de La Laguna, Islas Canarias” proposa analitzar l’impacte que aquests materials educatius tenen, basant-se en una triple perspectiva:

  • L’anàlisi dels materials educatius: quin tipus de materials s’utilitzen i mitjançant quines plataformes digitals s’exposen al públic.
  • L’anàlisi dels actors implicats en el procés: professorat, famílies i alumnat, empreses editorials i administracions educatives.
  • Les pràctiques d’ús escolar dels materials: la seua integració en el projecte educatiu i en la metodologia dels centres.

L’obra està disponible a la Biblioteca del CEFIRE d’Elx, a la que podeu accedir i fer una cerca senzilla polsant sobre l’enllaç.


Aquest article va ser publicat per primera vegada en el butlletí CvTIC núm. 25. Podeu explorar més butlletins en Aquesta pàgina.