Abans de començar amb Aules

Abans de començar volem deixar clar que tot el contingut que es recull en aquest document es troba allotjat en l'espai d'informació d'Aules en la comunitat CvTIC. Ací podràs trobar tota la informació actualitzada sobre la plataforma.

Portal CvTIC

Informació d'Aules

Una vegada presentat aquest espai començarem el treball.

No tots els docents tenen experiència en l'ús d'aules virtuals, i encara que la tinguen, possiblement han utilitzat plataformes diferents a Moodle i estan acostumats a altres entorns.

Per aquest motiu segur que quan, en aquesta situació, ens sorgeix la idea de començar a utilitzar aules virtuals per a la nostra labor docent ens sorgisquen diferents dubtes: per on comence? quin ús li podré donar? realment em resultarà “rendible”? Per sort Aules s'ha creat amb una premissa, la de facilitar el màxim possible el seu ús, i en extensió la tasca docent, sense perdre la flexibilitat que permeta als usuaris més avançats adaptar-la a les seues necessitats. Però si no l'he utilitzada mai, per on comence?

1. ACCÉS

Per descomptat, el primer pas per a començar a utilitzar aquesta plataforma, com a docents, és assegurar-nos que tenim accés a ella. Per a poder conéixer com accedir i què fer en cas que ens sorgisca qualsevol tipus d'incidència sobre aquest tema recomanem la lectura de l'entrada "Accés a Aules per a docents".

2. CONFIGURACIÓ DE L'ESPAI PERSONAL

Una vegada hem accedit a la plataforma, ens trobarem amb la següent pantalla:

Ara toca revisar la informació que per defecte ve en el nostre perfil per a actualitzar-la i ampliar-la si fora necessari. Per a això accedirem a “Edita el perfil”

Cal tindre en compte que si utilitzem Aules com a eina de treball, formarà part del conjunt d'eines que ens representa com a docent, per la qual cosa sempre és recomanable:

  • Adreça de correu. Que el correu electrònic associat siga el corporatiu @gva.es (Aules ve ja amb aquest correu precarregat). Cal tindre clar que a aquest correu ens arribaran totes les notificacions de la plataforma, per la qual cosa cal tindre'l actualitzat. Per si tens algun dubte, ací et deixem l'enllaç amb tota la informació del correu corporatiu GVA. (https://portal.edu.gva.es/cvtic/es/herramientas/correo-gva/). A més, aquesta adreça pot fer-se visible o no, segons considerem, gràcies al desplegable que trobem en aquesta mateixa pantalla.

  • Imatge de l'usuari. Tindre una imatge fàcil de reconéixer i que ens identifique associada al nostre compte facilitarà el treball del nostre alumnat i de la resta de docents amb els quals ens relacionem a través de la plataforma. Hem de tindre en compte que és més agradable com a usuari relacionar-se amb algú identificable mitjançant una fotografia que si trobem  la imatge d'un gat, una flor o un avatar qualsevol.

3. QUÈ VOLEM FER?

És ara el moment de valorar quines funcionalitats ens ofereix Aules i optar per la que més ens interesse. Abans de presentar els tres casos de funcionalitat més generals, la nostra recomanació és que passes a ser usuari de l'aula virtual "Comunicació d’Aules" que apareixerà des del primer moment en la teua àrea personal.

En aquest curs estan matriculats i matriculades tots els docents amb accés a la plataforma i, a més de servir com a canal de difusió de les novetats i notícies d'Aules, serveix d'allotjament del fòrum d'Aules.

En aquest fòrum, docents de tota mena comparteixen les seues experiències, dubtes i impressions sobre la plataforma i ben segur que de la seua lectura trauràs propostes i idees que podran ajudar-te en aquests primers passos. T'animem que el lliges i hi participes de forma activa.

Tenim instruccions per a la creació d'aquesta mena d'aules virtuals en l'entrada "Creació d'una Aula virtual"

3.1. Aules com a gestió de centre/aula

Potser no volem encara utilitzar Aules com a aula virtual per a la docència, bé perquè no ens sentim segurs, bé perquè considerem que no quadra en la nostra programació diària.

Existeix, no obstant això, la possibilitat d'utilitzar Aules com a espai de col·laboració i gestió per als nostres interessos. Podem crear una aula per a gestionar comissions, projectes intercentres o multicentres, actuacions com la de la coordinació TIC, tutories, etc.

Sobre aquest tema i com posar-lo en pràctica us recomane la lectura del següent document on s'exposen casos d'exemple i s'explica pas a pas com posar-los en marxa. Els trobareu a l'espai d'Aules en Portal.EDU.

3.2. Aules com a aula virtual en mode de proves

Pot ser que el nostre cas siga que vulguem començar a utilitzar Aules amb el nostre alumnat però, com que no coneixem l'eina, vulguem practicar i avaluar les possibilitats que ens ofereix abans de planificar i fer el treball definitiu. En aquest cas hem de crear una aula “de pràctiques” seguint les indicacions del punt 4 de la GUIA D’ÚS D’Aules v1.02. Sobre aquesta aula ja podrem treballar sense por a “trencar” res. Seria el moment de llegir els materials que tenim en obert sobre Aules en les quals es parla de forma senzilla de com començar a utilitzar els tipus de funcionalitats que se'ns ofereix (publicar continguts, tipus de tasques, fòrums i tutoritzacions, gestió de cursos…). A més, hem de tindre sempre en compte que els cursos d'Aules es poden importar i restaurar. Si finalment el nostre treball a l'aula de pràctiques ens agrada tant com per a utilitzar-lo amb alumnat, podrem fer-ho.

3.3. Aules com a aula virtual amb alumnat

I per què no començar ja amb un curs amb alumnat? Si optem per aquesta opció sense haver sigut usuaris de la plataforma, haurem de llegir prèviament els materials de l'espai d'Aules en Portal.EDU.

Tots aquests articles us guiaran en la creació dels diferents espais, així com la utilització d’algunes eines que Moodle proporciona per a poder personalitzar les vostres aules.

Recordeu també que podeu instal·lar l’app Moodle  per als vostres dispositius .