La figura de la coordinación TIC
L’assignació del càrrec de la coordinació TIC l’haurà de fer, al començament del curs, la direcció del centre a través d’ITACA.
Amb aquest nomenament la/el coordinador TIC obtindrà:
– Els reconeixements administratius pertinents. Aquesta coordinació apareixerà al compte formació de forma automàtica en finalitzar el curs.
– La sincronització automàtica per accedir a les aplicacions d’inventari i incidències del centre. Per l’accés s’utilitza el mateix usuari i contrasenya d’ITACA. En cas de problemes, per favor, sol·licitar ajuda al SAI mitjançant una incidència.
– L’accés al correu corporatiu de la coordinació TIC del centre ([codigo_centre]tic@gva.es) no és de sincronització automàtica. La contrasenya del mateix l’ha de facilitar la direcció d’aquest.
Us adjuntem el tutorial per recordar el sistema de nomenament de la coordinació TIC a través d’ITACA
Existeix un compte específic per a la coordinació TIC?
Tots els centres educatius públics compten amb un compte gva assignat a la figura de la coordinació TIC.
Aquest compte té la següent estructura: [codigo_centre]tic@gva.es
És de gran importància que el/la coordinadora TIC mantinga aquest compte actiu, ja que a través d’ell rebrà, per part de l’Administració educativa, notificacions oficials, informació sobre formació TIC, actuacions i tràmits administratius, etc.
Com accedisc a aquest compte?
L’accés a aquest compte es realitza, igual que al compte del centre, a través del servei webmail allotjat en la següent direcció: webmail.gva.es
Tal com s’especifica en la plataforma, l’usuari serà el compte de correu sense @gva.es.
La contrasenya inicial l’haurà de facilitar, a la persona que assumisca la coordinació TIC, la directiva del centre.
Una vegada accedisca al correu he de canviar-la?
Per seguretat, és convenient. A través de la plataforma de Webmail. Accedint a “Preferències”, botó “Canviar contrasenya” i introduint l’antiga i la nova contrasenya.
S’ha extraviat la contrasenya d’accés. Com la recupere?
Obrint una incidència al SAI des de l’usuari del director/a o del coordinador/a TIC. A través de la Incidència, el SAI enviarà la nova contrasenya.
Com configure el compte de correu de Coordinació TIC en un gestor de correu?
Per a configurar el compte de correu de Coordinació TIC ([codigo_centre]tic@gva.es) se seguiran els mateixos passos que per al compte ordinari del centre.
Seguidament adjuntem enllaç al manual de configuració (http://sai.edu.gva.es/sites/default/files/docs/Manual_configuracion_correo_gva_va.pdf)
Tinc afició a la Mineralogia. Atés que el correu de la coordinació TIC només l'utilitzaré jo, puc subscriure’m a butlletins de notícies de la meua afició?
No. El correu electrònic corporatiu només s’ha d’utilitzar per a les finalitats permeses citades en la Instrucció de Servei 1/2011.
¿Existe una cuenta específica para la coordinación TIC?
Todos los centros educativos públicos cuentan con una cuenta gva asignada a la figura de la coordinación TIC.
Esta cuenta tiene la siguiente estructura: [codigo_centro]tic@gva.es
Es de gran importancia que la persona coordinadora TIC mantenga esta cuenta activa, puesto que a través de ella recibirá, por parte de la Administración educativa, notificaciones oficiales, información sobre formación TIC, actuaciones y trámites administrativos, etc.
¿Como accedo a esta cuenta?
El acceso a esta cuenta se realiza, igual que en el caso de la cuenta del centro, a través del servicio webmail alojado en la siguiente dirección: webmail.gva.es
Tal como se especifica en la plataforma, el usuario será la cuenta de correo sin @gva.es.
La contraseña inicial la tendrá que facilitar, a la persona que asuma la coordinación TIC, la directiva del centro.
¿Una vez acceda al correo tengo que cambiarla?
Por seguridad, es conveniente. A través de la plataforma de Webmail. Accediendo a “Preferencias”, botón “Cambiar contraseña” e introduciendo la antigua y la nueva contraseña.
¿Se ha extraviado la contraseña de acceso. Cómo la recupero?
Abriendo una incidencia al SAI desde el usuario del director/a o del coordinador/a TIC. A través de la Incidencia, el SAI enviará la nueva contraseña.
¿Cómo configuro la cuenta de correo de Coordinación TIC en un gestor de correo?
Para configurar la cuenta de correo de Coordinación TIC ([codigo_centro]tic@gva.es) se seguirán los mismos pasos que para la cuenta ordinaria del centro.
Seguidamente adjuntamos enlace al manual de configuración (http://sai.edu.gva.es/sites/default/files/docs/manual_configuracion_correo_gva_va.pdf)
Tengo afición a la Mineralogía. Dado que el correo de la coordinación TIC sólo lo utilizaré yo, puedo subscribirme a boletines de noticias de mi afición?
No. El correo electrónico corporativo sólo se tiene que utilizar para las finalidades permitidas citadas en la Instrucción de Servicio 1/2011.
La normativa en relació a la figura de el coordinador TIC ve reflectida en les Instrucions d’inici de curs, atesa l’etapa i nivell educatiu, segons el que es detalla a continuació.
1.EDUCACIÓ INFANTIL(2n CICLE) I PRIMÀRIA.
Designació
✔ Preferentment: funcionaris amb destinació definitiva
✔ Amb formació i experiència en l’ús de les TIC
Funcions
✔ Coordinar i optimitzar l’ús de les TIC, dinamitzant la integració curricular
✔ Exercir d’interlocutor amb el SAI
✔ Elaborar l’inventari TIC
Assignació
✔Reducció de fins a 8 hores lectives per al conjunt de les coordinacions
(TIC, *PAF, igualtat i convivència i *xarxa *llibres).
2.ESO I BATXILLERAT.
Designació.
✔ Preferentment: funcionaris amb destinació definitiva.
✔ Especialitats: informàtica o sistemes i aplicacions informàtiques
✔ Amb formació i experiència en l’ús de les TIC
Funcions
✔ Coordinar i optimitzar l’ús de les TIC, dinamitzant la integració curricular
✔ Exercir d’interlocutor amb el SAI
Assignació
✔2 hores lectives i 2 hores complementàries.
3.ESCOLES OFICIALS IDIOMES
RESOLUCIÓ de 4 de juliol de 2018
Designació
✔No especifica els criteris
Funcions
✔No concreta les tasques
Assignació
✔ Reducció de grup de curs formatiu i 2 hores complementàries
✔ Centres amb més de 6000 alumnes: un grup curricular ordinari i un
de formatiu.
4.CONSERVATORIS ELEMENTALS I PROFESSIONALS.
RESOLUCIÓ de 29 de juny de 2018
Designació.
✔ Preferentment: funcionaris amb destinació definitiva
✔ Amb formació i experiència en l’ús de les TIC
Funcions
✔ Coordinar i optimitzar l’ús de les TIC, dinamitzant la integració curricular
✔ Exercir d’interlocutor amb el *SAI
Assignació
✔Se li assignarà la mateixa reducció d’hores lectives i no lectives que s’estipule
per als seus homònims als centres d’educació secundària i FP.
5.FORMACIÓ PERSONES ADULTES.
RESOLUCIÓ de 27 de juny de 2018
Designació
✔Entre el professorat que tinga la formació i disponibilitat
adequada
Funcions
✔ Coordinar i optimitzar l’ús de les TIC, dinamitzant la integració curricular
✔ Exercir d’interlocutor amb el *SAI
✔ Assessorar la resta del professorat
✔ Col·laborar amb la secretaria en la confecció de l’inventari
Assignació
✔ 1 o 2 hores lectives en funció dels recursos i organització del centre
✔ Centres amb menys de 500 alumnes: 1 h
6.EDUCACIÓ ESPECIAL.
RESOLUCIÓ de 18 de juliol de 2018
Designació
✔ Preferentment: funcionaris amb destinació definitiva
✔ Amb formació i experiència en l’ús de les TIC
Funcions
✔ Coordinar i optimitzar l’ús de les TIC, dinamitzant la integració curricular
✔ Exercir d’interlocutor amb el *SAI
✔ Elaborar l’inventari TIC
Assignació
✔2 hores lectives
Equipamiento
1. Introducció
Es disposa d'imatges de restauració per als equips adquirits des de la Conselleria d'Educació. Les imatges estan en format ISO i permeten restaurar el contingut del disc dur amb els sistemes operatius amb els quals venien inicialment. Entre les diferents opcions de restauració, es permet restaurar el disc complet o particions individuals.
2. Repositori d'imatges ISO
2.1. Accés
Es pot accedir al repositori d'imatges ISO a través de qualsevol dels següents enllaços:
Només pot accedir-se als repositoris des de dins de la xarxa d'aules dels centres (MacroLAN). A més, per evitar possibles problemes de llicències a causa que algunes imatges porten sistemes operatius Windows, l'accés està protegit per nom d'usuari i contrasenya.
Per obtenir el nom d'usuari i contrasenya, és necessari posar-se en contacte amb el SAI.
2.2. Informació de la pàgina d'inici
A la pàgina d'inici podem trobar la següent informació:
1. Selecció d'idioma: valencià (per defecte) i castellà. Cal fer clic sobre la imatge de la bandera de l'idioma desitjat.
2. Breu tutorial sobre com generar un USB d'arrencada per restaurar un equip. És necessari fer clic sobre el text perquè es desplegue el seu contingut.
3. Descripció general sobre la nomenclatura seguida per nomenar als equips. És necessari fer clic sobre el text perquè es desplegue el seu contingut.
4. Explicació sobre què són les funcions resumeixen i com utilitzar-les per verificar la integritat dels fitxers descarregats.
5. Llistat dels equips pels quals existeix una imatge de restauració i/o certa informació (imatges de recuperació, característiques, etc.)
2.3. Nomenclatura seguida per nomenar equips
Els equips proporcionats per la Conselleria d'educació porten un codi alfanumèric de 4 dígits de l'estil ORF4 o CLE2. Com a regla general, l'elecció del codi obeeix als següents criteris.
- Primers dos dígits:
- CL: client lleuger
- OR: ordinador de sobretaula
- PO: portàtil
- PR: portàtil
- ES: servidor
- Tercer dígit:
- Any de compra de l'equip.
- A partir de l'any 2009 passem del dígit 9 a la lletra A. Així, 2010 està representat per la lletra A, 2011 per la B, 2016 per la G, etc.
- Quart dígit:
- Model de l'equip dins del mateix any de compra.
Per exemple, el codi ORF4 s'interpretaria de la següent manera:
- Ordinador de sobretaula.
- Comprat l'any 2015
- A causa que es van fer diverses compres d'ordinadors durant el 2015, aquest fa referència al model 4.
2.4. Funcions resumen MD5 y SHA1
En totes aquelles carpetes que existisquen imatges de restauració ISO, hi ha dos fitxers anomenats sum_md5.txt i sum_sha1.txt. Aquests fitxers contenen els valors de les funcions resumen MD5 i SHA1 de tots els fitxers ISO presents a la carpeta. Aquests valors s'utilitzen per comprovar la integritat dels arxius, és a dir, ens permeten comprovar si el fitxer descarregat és idèntic al que es troba en el servidor.
Per fer la comprovació, cal calcular el valor de la funció resumen MD5 o SHA1 sobre el fitxer descarregat i verificar que el seu valor coincideix amb el qual es troba en fitxer sum_*md5.txt o sum_*sha1.txt respectivament.
Nota: Actualment es considera que SHA1 (160 bits) és una funció resumeixen millor que MD5 (128 bits) encara que el seu temps de càlcul és alguna cosa major.
Càlcul del MD5 i SHA1 en LliureX/Linux
Per calcular el MD5 i el SHA1 del fitxer ORF1-Dual-*LliureX15.iso, primer obrim una consola, ens anem al directori que conté el fitxer .iso i executem els següents comandos:
$ md5sum ORF1-Dual-LliureX15.iso
$ sha1sum ORF1-Dual-LliureX15.iso
Càlcul del MD5 i SHA1 en Windows 7/8/10
Per calcular el MD5 i el SHA1 del fitxer ORF1-Dual-*LliureX15.iso, primer obrim una consola, ens anem al directori que conté el fitxer .iso i executem els següents comandos:
CertUtil -hashfile ORF1-Dual-LliureX15.iso MD5
CertUtil -hashfile ORF1-Dual-LliureX15.iso SHA1
Nota: Es obligatori que MD5 i SHA1 vajen en majúscules, ja que són paràmetres del comando CertUtil.
2.5. Informació associada a un equip
Per visualitzar tota la informació associada a un equip, prou fer clic sobre el codi d'aquest equip (per exemple, ORF1). La possible informació que es pot oferir és la següent:
1. Codi de l'equip.
2. Descripció breu de l'equip (Marca i model).
3. Característiques tècniques (Processador, memòria, disc dur, RAM, etc.). Cal fer clic sobre el text perquè es desplegui el seu contingut.
4. Observacions. S'ha de fer clic damunt del text perquè es desplegue el seu contingut.
5. Fotos. Cal fer clic sobre el text perquè es desplegue el seu contingut. Si es fa clic sobre una imatge, es mostra una galeria amb la foto seleccionada en gran.
6. Llistat d'imatges de restauració disponibles. Per norma general, només es pujaran imatges d'equips Duals (LliureX i Windows) o només Windows. Encara que és possibles trobar algunes imatges amb només LliureX, no és l'habitual, ja que sempre es recomana la instal·lació de la seua versió més recent, ja que no requereix llicència.
IMPORTANT: No tots els equips tenen tota la informació anteriorment esmentada. Si bé en la majoria dels casos es disposa de la imatge de restauració, no en tots podrem trobar les seues Característiques Tècniques, Observacions i/o Fotos.
2.6. Navegació entre la informació de diferents equips
La navegació és bastant senzilla. Com ja s'ha comentat, n'hi ha prou amb fer clic sobre el codi d'un equip per veure les imatges de restauració disponibles i la seva informació associada. Si volem tornar a la pantalla inicial per consultar la informació d'un altre equip, tenim dues possibles opcions:
- Punxar sobre Carpeta superior
Nota 1: Si estemo a la pàgina inicial, fer clic sobre Carpeta superior no té cap efecto.
Nota 2: Podria ocórrer que la informació relacionada amb un equip estigués organitzada en carpetes niades. Si aquest fora el cas, fer clic sobre Carpeta superior puja un nivell en la jerarquia de carpetes. La ubicació en la qual ens trobem està sempre disponible a través d'una ruta mostrada sobre el text Restauració d'equips:
- Punxar sobre Restauració d'equipos
3. Restauració d'un Equip
Cal seguir quatre passos per a restaurar un equip:
- Descarregar la imatge ISO de l'equip a restaurar.
- Generar un USB d'arrencada.
- Arrencar l'equip des de l'USB generat.
- Restaurar l'equip següent les instruccions de l'assistent.
Cadascun dels passos anteriors d'ells es comenta amb més detall a continuació.
3.1. Descarregar la imatge ISO a restaurar
Des de la xarxa d'Aules del centre educatiu, accedir a qualsevol de les dues URLs següents:
Se'ns demanarà les nostres credencials, per la qual cosa caldrà introduir l'usuari i contrasenya subministrat pel SAI.
Busquem en el llistat el codi de l'equip del qual desitgem descarregar-nos la imatge a restaurar. En prémer sobre ella, es mostraran les imatges de restauració associades amb l'equip. Per a alguns equips, també estaran disponibles les seues característiques tècniques i/o fotos del maquinari associat. La imatge de restauració serà un fitxer amb extensió .iso
Premem sobre el fitxer .iso i guardem la imatge a restaurar. Si en fer clic sobre l'arxiu la descàrrega no s'inicia, podem forçar la descàrrega fent botó dret sobre l'arxiu .iso > Guardar enllaç com...
3.2. Generació d'un USB d'arrencada
El següent pas és utilitzar una aplicació de creació d'USBs d'arrencada a partir d'una imatge ISO. Podemos usar, per exemple, Tuxboot (http://tuxboot.org) que serveix tant per Windows com para LliureX o Rufus (https://rufus.akeo.ie) només disponible per Windows. En LliureX, Tuxboot pot instal·lar-se des de l'opció d'Afegir i llevar programes. També pot descarregar-se l'última versió des de:
Mitjançant l'aplicació i a partir del fitxer .iso descarregat, s'ha de generar l'USB d'arrencada. Segons la grandària del fitxer de la imatge, pot deduir-se la grandària mínima de la memòria USB a emprar.
Per al cas Tuxboot, el procés és molt senzill, ja que només és necessari marcar l'opció Pre Downloaded ISO (1), seleccionar l'arxiu .iso descarregat punxant sobre el botó ... (2) i després donant-li al botó OK (3). Si només hi ha un pendrive connectat, Tuxboot ho selecciona automàticament. En cas d'haver-hi varis, és necessari especificar quin és, fent clic sobre el menú desplegable Drive (4).
IMPORTANT: Si s'utilitza Tuxboot, és necessari assegurar-se que el pendrive està formatat en FAT32. En cas contrari, l'equip no arrencarà des del pendrive.
3.3. Modificar l'arranque
Una vegada creat l'USB d'arrencada, ha de reiniciar-se l'equip i especificar en la BIOS que s'arrenqui des de l'USB. Com especificar això depén de la BIOS de cada placa. Es recomana consultar el manual de cada placa base en cas de dubte.
3.4. Passos de l'assistent
Ja només ens queda seguir les instruccions de l'aplicació de restauració que apareixeran en pantalla. Si no s'han eliminat les particions inicials de l'equip, poden restaurar-se les particions individualment (es perdran les dades de la partició destí) o el disc complet (es perdran les dades del disc dur al complet)
El catàleg de productes delegats per a la compra per part dels centres, així com la necessitat o no d'informe favorable, es troba disponible en la web DelegaTIC.
La base segona de la Resolució aclareix aquest procediment. Diu el següent:
En tot cas, per motius tècnics i de coordinació, qualsevol provisió de serveis i subministraments TIC ha d'estar subjecta únicament i exclusivament al catàleg d'equipament i productes TIC establits per la DGTIC.
Tot l'equipament o productes TIC inventariables hauran de registrar-se amb la informació adequada des dels centres educatius en l'eina d'inventariat, habilitada per a això per la DGTIC: InventariTIC.
Quan es requerisca equipament o productes TIC que no estiguen inclosos en el catàleg, el centre educatiu necessitarà un informe favorable emés per la DGTIC.
En la pàgina web http://www.ceice.gva.es/delegatic es podrà consultar tant el catàleg d'equipament i productes TIC, com les instruccions addicionals per a la gestió de les provisions i sol·licituds d'informe favorable.
Cal recordar que les dotacions d'equipament TIC dels centres educatius s'envien des de la DGTIC de manera periòdica i automàtica als centres ateses les modulacions vigents, les quals estan en procés d'actualització i pròximament seran publicades. Per tant, per a rebre aquest tipus de dotació no cal fer cap tràmit, ja que es tracta d'un procés que es realitza d'ofici.
No obstant això, si en el centre s'ha generat una nova necessitat no contemplada en la modulació que li correspon, per exemple pel fet que s'han creat nous espais, càrrecs, situacions especials, etc., es pot sol·licitar la valoració i provisió de nou equipament a la DGTIC amb una sol·licitud d'equipament informàtic a través de OVICE.
Hem de tindre en compte, que no està previst que aquesta delegació incloga la compra d'ordinadors per part dels centres educatius. Per això, quan ens referim al fet que "per a cert equipament es requerirà un informe favorable de la DGTIC", no incloem aquest tipus d'equipament.
Respecte a l'adquisició de tauletes per part dels centres, actualment la compra d'aquest equipament no està inclòs dins de la delegació (amb o sense autorització), encara que està previst que en un futur sí que es contemple. Us recomanem que visiteu la pàgina DelegaTIC cada cert temps, per a anar consultant les actualitzacions del catàleg.
De moment, NO està previst que aquesta delegació incloga la compra d'ordinadors per part dels centres educatius.
Per això, quan ens referim al fet que "per a cert equipament es requerirà un informe favorable de la DGTIC", no incloem aquest tipus d'equipament.
DelegaTIC és la pàgina informativa i de consulta per a la Delegació de competències als centres per a l'adquisició d'equipament i productes TIC
El ROF de la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic, estableix que la Direcció General de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (DGTIC) és l'únic departament amb competències per a contractar béns i serveis TIC per a les conselleries i organismes autònoms de la Generalitat amb alguna excepció per a la Conselleria de Sanitat i Salut Pública.
Això implica que, qualsevol necessitat d'equipament TIC dels diferents departaments del Consell, s'ha de sol·licitar directament a la DGTIC.
La Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport i els mateixos centres educatius, són els màxims coneixedors de les necessitats reals d'aquest tipus d'equipament d'ús habitual, per la qual cosa, es va remetre una sol·licitud des d'aquesta Conselleria a la DGTIC per a la delegació de competències en favor dels centres educatius no universitaris de titularitat de la Generalitat.
Fruit de tot aquest procés, el 8 de novembre de 2018 es va publicar en el DOCV la Resolució de 23 d'octubre de 2018 mitjançant la qual, es delega, sota certes condicions, en la direcció dels centres educatius públics no universitaris les competències per a l'adquisició de cert equipament i productes TIC per a l'ús en l'entorn educatiu.
La nova delegació de competències publicada recentment, permetrà agilitar el procés d'adquisició de productes i equipament TIC per a l'ús en l'entorn educatiu amb l'objectiu d'aconseguir les finalitats que tenen assignades i millorar l'eficàcia de la seua gestió.
Respecte a l'adquisició de tauletes per part dels centres, actualment la compra d'aquest equipament no està inclòs dins de la delegació (amb o sense autorització), encara que està previst que en un futur sí que es contemple.
Us recomanem que visiteu la pàgina DelegaTIC cada cert temps, per a anar consultant les actualitzacions del catàleg.
En primer lloc hem de partir de la premissa que perquè un equip siga atés pel SAI haurà d'estar correctament inventariat.
Una vegada dit això, hem de tindre en compte que:
Seran atesos pel SAI quan la incidència siga de programari. Sempre que la incidència siga de maquinari el SAI derivarà a l'empresa adjudicatària.
El SAI realitzarà l'atenció de les incidències sobre programari i maquinari. Si l'equip necessita reparació del maquinari amb compra de material, aquesta compra serà assumida pel SAI, igual que la posterior instal·lació i configuració.
El SAI realitzarà l'atenció de les incidències sobre programari i maquinari. Si l'equip necessita reparació del maquinari amb compra de material, aquesta compra serà assumida pel centre. No obstant això, serà el SAI el que s'encarregarà de la posterior instal·lació i configuració.
A partir dels 10 anys es considera que la vida útil d'un ordinador ha acabat, per la qual cosa és en aqueix moment quan es pot gestionar la BAIXA a través d'una incidència al SAI.
El SAI realitzarà l'atenció de les incidències sobre programari, així com la gestió de sol·licitud de baixa dels equips.
Actualment, quant a la dotació d'equipament TIC dels centres educatius podem trobar-nos amb l'equipament modulat, que és el que la Conselleria envia als centres, de forma automàtica, segons les modulacions vigents.
Per a rebre aquestes dotacions no és necessari realitzar cap sol·licitud, ja que aquest equipament s'envia als centres d'ofici, per a renovar els equips dels espais inclosos en la modulació.
Tan sols seria necessària sol·licitud, a través d'OVICE, per als casos en els quals li haguera creat al centre un nou espai o una nova figura que hauria de comptar amb equip modulat i que no s'ha tingut en compte (nova aula de pedagogia terapèutica, nou secretari...)
D'altra banda, recordar que, actualment els centres educatius tenen delegades les competències per a l'adquisició d'equipament i productes TIC.
Quant al material usat, actualment s'està treballant en un sistema que permeta tant la sol·licitud com la cessió d'aquest material.
El centre no pot desfer-se unilateralment del material distribuït per Conselleria. Per a fer-ho s'ha de seguir un tràmit legal i deixar constància de la baixa dels equips en diferents registres.
Quan des d'un centre es desitge retirar material informàtic obsolet, és a dir, que tinga almenys 10 anys o estiga avariat, tant enviat per la Conselleria com del propi centre, l'adreça del mateix ha de sol·licitar-lo mitjançant una incidència al SAI en la categoria Maquinari - Retirada Equipament TIC.
En sol·licitar-ho, s'haurà d'adjuntar un llistat en el qual s'incloga informació sobre els equips dels quals vulga desprendre's. Entre les dades a facilitar estarien: tipus (monitor, PC, impressora…), codi d'article (OR65, IL71…) en el cas que haja sigut enviat des de la Conselleria i identificador de l'equip en l'aplicació Inventari TIC.
Exemple de tiquet:
Bon dia,
El meu centre volguera donar de baixa 25 articles, tots ells amb més de deu anys o avariats sense possibilitat de reparació. Adjunt informació.
23 EQUIPS ENVIATS DES DE CONSELLERIA
- 12 ordinadors (5 OR05, 5 OR8B i 2 RI05)
- 10 monitors (10 OR8B)
- 1 impressora (IL81)
2 EQUIPS DE CENTRE
Una salutació.
Una vegada feta la sol·licitud, des del SAI es recollirà l'equipament en el centre i es gestionarà el seu reciclatge, emetent els certificats corresponents. A més, quan siga necessari, ho donaran de baixa en l'aplicació Inventari TIC.
L'enviament de material informàtic és un procediment costós tant pel que suposa la gestió administrativa de la seua distribució com el seu transport fins al centre.
Per a fer un ús eficient de les distribucions que es realitzen, és convenient tindre en compte els següents aspectes:
- En rebre equipament en el centre, cal comprovar que coincidisca amb l'indicat en l'albarà de lliurament. En ell ha d'aparéixer el material enviat, la seua destinació i el motiu pel qual es distribueix. Si hi haguera qualsevol discrepància o alguna caixa tinguera qualsevol desperfecte, s'haurà de fer constar en l'albarà i s'obrirà una incidència al SAI per a comunicar-lo.
- Una vegada que s'haja obert una caixa i s'haja tret el seu contingut, no pot anul·lar-se la distribució realitzada perquè siga retornat l'equipament al magatzem i siga destinat a un altre centre. Això és pel fet que l'empresa de transport és responsable del que trasllada i, al no poder garantir que el material retirat és el que hi havia originalment en la caixa, no accepta la seua devolució. Per això, per a evitar que un equipament quede emmagatzemat en un centre sense ús per no poder retornar-lo, és molt important que abans d'obrir qualsevol caixa rebuda, des de l'adreça es confirme que l'enviament és correcte i es tinga clar que l'equip és necessari i s'usarà.
- Si després de rebre un equipament informàtic, l'adreça del centre considera que no l'usarà o sospita que s'ha pogut enviar per error, al més prompte possible haurà d'obrir-se una incidència informant d'això perquè, si és el cas, s'ordene l'anul·lació de l'enviament i la seua retirada. El centre ha d'emmagatzemar les caixes sense obrir-les fins que l'empresa de transport passe a retirar-les.
- El material rebut estarà assignat al centre per un temps mínim igual al de la garantia del mateix i haurà de mantindre's en ús fins que, transcorregut aqueix temps, puga cedir-se a un altre centre. Per exemple, en el cas dels ordinadors, la seua garantia sol ser de cinc anys, per la qual cosa fins al sisé any des de la seua recepció hauria de mantindre's en ús en el centre i no es podria sol·licitar la seua cessió.
- Quan un centre rep un nou equipament, està obligat a preparar-lo per a posar-lo en funcionament abans que transcórreguen com a màxim quatre mesos des de la data de recepció. La preparació consisteix a extraure els equips de les seues caixes i deixar els dispositius connectats en el lloc destinat per al seu ús.
- Si després de preparar l'equip, per a la seua posada en funcionament fóra necessari configurar-lo, pot sol·licitar-se l'assistència d'un tècnic del SAI obrint una incidència.
- És important tindre en compte que els tècnics del SAI formen part d'un grup encarregat de resoldre aquelles peticions o incidències que tinguen assignades. Un centre no té un tècnic determinat assignat, per la qual cosa poden anar diferents tècnics a resoldre incidències en un mateix centre. A més, cadascun té la seua jornada planificada per endavant i van als centres únicament per a resoldre aquells tiquets que se li hagen assignat, per la qual cosa no s'han de fer noves peticions quan arribe. Qualsevol dubte, consulta o sol·licitud addicional que sorgisca, haurà de ser comunicada pel centre a través d'una nova incidència.
- Per a agilitar la resolució de les incidències és important facilitar des del centre l'atenció al tècnic del SAI. No és necessari que únicament estiga disponible o s'ocupe d'atendre-li el coordinador TIC. Est pot delegar l'atenció d'una incidència en qualsevol persona que estiga informada.
IMPORTANT: Encara que el camp "estat" està actiu per al centre, correspon al SAI tindre'l actualitzat. Tan sols serà competència del centre canviar l'estat si hi ha hagut un robatori
Actualment en l'inventari existeixen quatre ESTATS, operatiu, substituït, robat i retirat. És important que l'estat de l'equip estiga actualitzat per a una correcta gestió de l'inventari. No solament per al tractament de les incidències, si no també per a la gestió de baixes i per a un correcte filtrat del material de l'inventari.
Seguidament explicarem breument les diferències entre els quatre estats:
- Operatiu: Un equip es troba en funcionament en un espai del centre.
- Substituït: L'equip ha sigut reposat per un altre perquè s'ha avariat.
- Robat: L'equip ha sigut robat del centre.
- Retirat: L'equip ja no funciona correctament i s'ha determinat la seua "baixa". És important recordar que la baixa d'un equip ha de sol·licitar-se al SAI mitjançant una incidència i ha de ser confirmada.
L'aplicació d'inventari ens permetrà mantindre centralitzat el registre de material TIC que pertanga al centre, bé siga per dotació de la Conselleria, donació o algun altre mitjà d'adquisició.
Per a un correcte funcionament, tant a nivell d'inventari, com d'incidències sobre aquest, cal prestar especial atenció al següent:
- Les incidències sempre prenen com a referència el número de sèrie de l'equip, si aquesta numeració no coincideix amb la que consta en els registres de la Conselleria, no es procedirà a la seua resolució.
- Tot l'equipament rebut pel centre com a dotació de l'Administració ja apareix automàticament en l'InventariTIC, amb detall de totes les seues característiques, i amb un espai de destinació. Aquest espai indica la destinació per al qual l'ha enviat l'Administració i no es pot canviar. Pel fet que l'equipament pot canviar d'espai, si el director així ho determina per necessitats del centre, pot modificar-se la seua ubicació.
- L'accés a l'inventari del centre està limitat a la coordinació TIC i l'equip directiu utilitzant el mateix usuari i contrasenya que per a l'accés a Ítaca.
En el següent document podem conéixer les funcionalitats més importants de l'aplicació:
Manual inventarie TIC (Finestra nova)
https://appweb.edu.gva.es/inventarioweb/
L'accés a l'aplicació de l'inventari està reservada al director/a i al coordinador/a TIC del centre.
Per a accedir s'ha d'utilitzar el mateix usuari i contrasenya que per a accedir a ÍTACA. Amb el correcte nomenament de tots dos càrrecs se sincronitza, de forma automàtica, l'accés a aquesta eina.
Si com a coordinador/a TIC tens problemes per a accedir, en primer lloc has d'assegurar-te que el teu nomenament ha sigut realitzat de forma correcta a ÍTACA.
Si, malgrat aparéixer nomenat correctament, el problema persisteix, hauràs de posar-te en contacte amb el SAI mitjançant una incidència.
Totes les llicències de programari privatives adquirides pel centre han d'estar correctament inventariades en InventariTIC. Per tant, no és necessari inventariar les llicències que vénen instal·lades en els equips que ens arriben des de Conselleria
No obstant això, i encara que el punt serà tractat amb més profunditat en el Tema 3 d'aquest curs, hem de recordar que a dia de hui, els centres no tenen competència per a adquirir ni llicencies programari ni equipament maquinari. S'està treballant en una delegació de competències en la qual, una vegada aprovada, s'especificarà baix quines condicions es podrà adquirir equipament informàtic (maquinari i programari).
Unes de les preguntes més recurrents sobre equipament i inventari que ens arriben des dels centres són sobre què s'ha d'inventariar i què no. S'ha d'inventariar el material que no arriba al centre com a modulació de Conselleria, o què es considera realment equipament TIC? Entraria en aquest inventari TIC materials com a robots, cambres, etc,? és TIC tot el que s'endolla?.
En aquest punt hem d'entendre l'inventari TIC més com una eina de treball que ens servisca per a l'organització del centre que com una obligació administrativa, que ho és.
Si bé hem de tindre en compte que el SAI tan sols atendrà incidències generades sobre material correctament inventariat, no existeixen altres premisses normatives més enllà de l'obligació de tindre inventariat TOT el material TIC no fungible del centre.
Per això, és decisió del mateix centre, atenent criteris organitzatius, si l'inventariat d'aquest material TIC que no és susceptible d'atenció per part del SAI, ho realitzem sobre l'inventari ordinari del centre o sobre el TIC.
A manera de guia, es recomana que almenys els ordinadors de qualsevol tipus, monitors, tablets, projectors, pissarres digitals, equipament de xarxa (switches, punts d'accés sense fils i encaminadors) estiguen correctament inventariats.
És important també tindre en compte que molt del material comprat per a centres educatius compta amb finançament FEDER (Fons Europeus), per la qual cosa som susceptibles de ser auditats en qualsevol moment i és de vital importància per a l'èxit de l'auditoria que aquest material estiga correctament inventariat en el centre.
La modulació d'un centre està organitzada per espais i recull l'equipament TIC que l'administració envia a cadascun d'ells. Aquesta modulació es defineix segons les característiques del centre i l'ús que se'l considera a l'espai en qüestió.
Conéixer quina és la modulació que ens correspon com a centre és molt important perquè ens ajuda a saber:
- Amb quin equipament hauria de comptar el nostre centre.
- Quin equipament del nostre centre és susceptible de renovació. Com a coordinadors/as TIC hem de tindre clar que la reposició de material obsolet o desbaratat, per part de l'administració, es realitza sobre el material "modulat".
- Que sobre la base de la modulació vigent, les renovacions es fan d'ofici, per la qual cosa el centre no ha de realitzar cap sol·licitud.
En l'actualitat, les modulacions estan en procés de revisió, per la qual cosa no estan publicades.
Tot l'equipament enviat als centres té serigrafiado un número identificatiu que ens ajudarà l'hora d'organitzar el nostre inventari. És el codi de l'article que està format per quatre caràcters de l'estil següent: CLE1, ORF4, etc.
Com a regla general, l'elecció del codi obeeix als següents criteris:
- Primers dos caràcters: tipus d'equip
CL: client lleuger
OR: ordinador de sobretaula
PR: portàtil
ES: servidor
Etc. - Tercer caràcter: any de compra de l'equip
Començant pel 0 per a l'any 2000 i així fins a l'any 2009. L'any 2010 es codifica amb la lletra A, 2011 amb la B, 2012 amb la C, i així successivament. - Quart caràcter: model de l'equip comprat en un any determinat
Per exemple, el codi ORF4 s'interpretaria de la següent manera:
OR: ordinador de sobretaula
F: comprat l'any 2015
4: l'any de compra es van adquirir diferents models d'aqueix mateix tipus, per la qual cosa fa referència al quart model que es va comprar.
ETIQUETA EQUIP
ETIQUETA EMBALATGE 1/2 - ORDENADOR
ETIQUETA EMBALATGE 2/2 - MONITOR
El període de garantia que apareix imprés sobre l'equip és aproximat, per la qual cosa abans d'assumir si un equip està o no en garantia es recomana consultar la informació sobre la data exacta de finalització de garantia en la web indicada. Si aquesta data no apareguera indicada en la web en l'apartat Observacions de l'equip, podrà consultar-se la mateixa al SAI mitjançant una incidència.
Aquest codi també ens servirà per a conéixer les característiques d'un equip en concret.
Podràs accedir a les dades més rellevants de l'equip en la siguente web:
https://inventaritic.edu.gva.es
Correo
Tots els centres educatius públics compten amb un compte gva assignat a la figura de la coordinació TIC.
Aquest compte té la següent estructura: [codigo_centre]tic@gva.es
És de gran importància que el/la coordinadora TIC mantinga aquest compte actiu, ja que a través d'ell rebrà, per part de l'Administració educativa, notificacions oficials, informació sobre formació TIC, actuacions i tràmits administratius, etc.
L'accés a aquest compte es realitza, igual que al compte del centre, a través del servei webmail allotjat en la següent direcció: webmail.gva.es
Tal com s'especifica en la plataforma, l'usuari serà el compte de correu sense @gva.es.
La contrasenya inicial l'haurà de facilitar, a la persona que assumisca la coordinació TIC, la directiva del centre.
Per seguretat, és convenient. A través de la plataforma de Webmail. Accedint a "Preferències", botó "Canviar contrasenya" i introduint l'antiga i la nova contrasenya.
Obrint una incidència al SAI des de l'usuari del director/a o del coordinador/a TIC. A través de la Incidència, el SAI enviarà la nova contrasenya.
Per a configurar el compte de correu de Coordinació TIC ([codigo_centre]tic@gva.es) se seguiran els mateixos passos que per al compte ordinari del centre.
Seguidament adjuntem enllaç al manual de configuració (http://sai.edu.gva.es/sites/default/files/docs/Manual_configuracion_correo_gva_va.pdf)
Visitad esta entrada para obtener información detallada.
No. El correu electrònic corporatiu només s'ha d'utilitzar per a les finalitats permeses citades en la Instrucció de Servei 1/2011
SAI
¿Si no tengo acceso a Internet qué puedo hacer?
En ocasiones los routers por diversos motivos pueden colgarse, suele bastar con apagarlos y volverlos a encender. Si esto no funciona debe realizarse una incidencia al SAI a través del teléfono único 961 20 76 85.
La conexión parece ir muy lenta ¿Qué hago?
Antes de nada, se ha de reflexionar en que el acceso a Internet está compartido por el resto de ordenadores del centro. Si hay bastantes personas accediendo a Internet, es normal que el acceso nos parezca lento.
También, en ocasiones, por mantenimiento pueden ocasionarse cortes y bajadas temporales de la velocidad. Este escenario es esporádico, no es lo habitual.
La mejor manera de cerciorarse de un posible problema, es realizar mediciones. Para ello, durante un periodo de tiempo (3 o 5 días) se recomienda hacer mediciones utilizando páginas que nos ofrecen esta funcionalidad a diferentes horas del día ( a las 9h, a las 11h y a las 13 h, por ejemplo) y asegurándonos que nadie más está conectado, apuntando las velocidades de subida y bajada, la latencia, las fluctuaciones y el porcentaje de pérdida de paquetes. Una vez realizado el estudio, tramitarlo al SAI como una incidencia para que los técnicos de telecomunicaciones analicen dichos resultados y realicen las acciones pertinentes.
¿Qué redes tengo en el centro y qué puedo conectar en ellas?
Todo centro tiene dos redes informáticas: la red de Secretaría y la red Docente.
En la red de Secretaría deben conectarse los equipos de la directiva y de administración. En esta red no deben conectarse redes WiFi ni otros equipos pertenecientes a terceros.
En la red docente deben conectarse las aulas de informática y el resto de equipos del centro.
En la guía de Comunicaciones en los Centros (http://sai.edu.gva.es/?q=es/node/202) se detallan los aspectos técnicos de las conexiones.
¿Cómo sé qué lineas tengo contratadas?
En la aplicación de inventario figurará un apartado "Gestió d'Infraestructures de Comunicacions" en el que se mostrará dicha información.
¿Puede el alumnado acceder a páginas con contenido violento, de adultos... en definitiva, con contenidos no adecuados?
No. Todas las conexiones están filtradas.
Si se detectase alguna página que no ha sido correctamente filtrada, se ruega encarecidamente que se comunique mediante una incidencia al SAI utilizando la subcola "Filtrado de Páginas Web" de la cola "Red de Comunicaciones".
El filtro de contenidos no me permite acceder a una página determinada. Piensa que contiene contenido no adecuado cuando no es así. ¿Qué puedo hacer para que mi alumnado pueda acceder a ella?
Si se detectase que una página web ha sido filtrada y no presenta contenidos no adecuados, puede comunicarlo mediante una incidencia al SAI utilizando la subcola "Filtrado de Páginas Web" de la cola "Red de Comunicaciones" para que estudie su habilitación.
Por currículum en la programación de mi asignatura necesito acceder a cierta/s red/es social/es durante cierto periodo de tiempo. ¿Qué he de hacer para poder acceder a ella/s durante dicho espacio de tiempo?
En este caso se ha de comunicar la necesidad mediante una incidencia al SAI utilizando la subcola "Filtrado de Páginas Web" de la cola "Red de Comunicaciones" indicando el tiempo necesario y el temario del curso que justifique la petición con un plazo mínimo de tres días laborables.
En mi centro va a impartirse un curso/seminario/formación en centros en la que se precisa el acceso a redes sociales que se encuentran filtradas . ¿Qué hemos de hacer para poder acceder a ella/s durante dicho espacio de tiempo?
En este caso se ha de comunicar la necesidad mediante una incidencia al SAI utilizando la subcola "Filtrado de Páginas Web" de la cola "Red de Comunicaciones" indicando el tiempo necesario y el temario del curso/seminario/formación en centros que justifique la petición con un plazo mínimo de tres días laborables si el curso es impartido por el centro y de cinco días laborables si es impartido por otro organismo.
¿Puedo instalar un Amule, Ares o aplicación similar para descargar películas educativas con licencia libre?
No. Únicamente están permitidas las conexiones de tipo FTP (transferencia de archivos), HTTP (páginas web), HTTPS (páginas web seguras) y POP3/SMTP para el correo corporativo @gva.es .
Por otra parte, para no colapsar el caudal del centro y de Conselleria, entorpeciendo así otras actividades educativas más urgentes, recomendamos la descarga de contenidos educativos voluminosos fuera del horario lectivo (mediante tareas programadas) o desde casa.
Deseo cambiar el direccionamiento de la red y también crear dos VLAN ¿Cómo lo solicito?
Para realizar peticiones de cambio de configuración de la red se ha de realizar una incidencia a través del SAI utilizando la subcola "Modificación de Accesos" de la cola "Red de Comunicaciones", ya que no está permitido que el centro configure el/los enrutador/es.
¿Qué puede hacer mi centro para tener interconectadas sus aulas? ¿Existe alguna normativa?
Aunque los centros nuevos están totalmente cableados, la modulación de cableado de un centro sólo se extiende a secretaría y al aula de informática.
Si un centro desea interconectar el resto de ubicaciones existen varias posibilidades: mediante cableado y/o a través de WiFi. Una u otra opción es buena en función de lo que se desee realizar.
Respecto a la normativa la Instrucción Técnica 1/2011 Instalación de Telecomunicaciones en los Centros Escolares establece las características que ha de poseer este tipo de infraestructura.
¿Se envían equipos con un sistema operativo distinto de la distribución LliureX?
No. Únicamente en algunas familias de ciclos se dotan de licencias específicas por las características de estos estudios.
No me atrevo a instalar la última versión del Lliurex. ¿Quién me puede ayudar?
El SAI puede hacerlo, simplemente se ha realizar una incidencia indicando la necesidad.
Licencias de software
No. Únicament en algunes famílies de cicles es doten de llicències específiques per les característiques d'aquests estudis.
El SAI pot fer-ho, simplement s'ha de realitzar una incidència indicant la necessitat.
Aquests ordinadors no s'han de connectar a la xarxa ja que, actualment, el sistema operatiu Windows XP no té suport i per tant comporta un altíssim risc de malware.
Les opcions per seguir donant-li ús passen per:
- Utilització de l'ordinador en mode offline, sense connexió a internet
- Utilitzar-lo amb LliureX
En tot cas, aquests equips han superat els anys suficients per a considerar-se amortitzats i ja hauran estat renovats, per la qual cosa es pot sol·licitar la baixa i retirada.
Dinamización, formación y recursos
A través de:
-
CEFIRE
Els cursos, jornades... organitzats pels CEFIRE són la principal via per a adquirir competències en TIC. A través de l'enllaç http://cefire.edu.gva.es/sfp/index.php?usuario=formacion pot accedir a la seua oferta formativa.
-
Comunitat de Coordinadors TIC
La Comunitat de Coordinadors TIC en "Mestre a Casa" és el lloc idoni per a plantejar dubtes sobre el funcionament del servei o de la normativa a aplicar, plantejar les dificultats que se li hagen presentat, i/o suggerir i discutir propostes de millora en el servei.
La finalitat de la Comunitat de Coordinadors TIC és facilitar un espai d'intercanvi en el qual, entre tots, plantejar dubtes/suggeriments i presentar/discutir respostes que es plantegen en l'àmbit de la Coordinació TIC. A més, és un canal de comunicació per a traslladar les qüestions més rellevants als equips que conformen el servei (LliureX, SAI, Portal Educatiu...). També, s'anirà publicant procediments comuns de manteniment, consells...
A través d'aquest enllaç s'accedeix a la Comunitat de Coordinadors TIC: http://mestreacasa.gva.es/group/coortic/
-
Recursos Educatius del Portal "Mestre a Casa"
Col·lecció de recursos organitzats per nivell, cicle, curs i àrea.
A través d'aquest enllaç s'accedeix als Recursos Educatius del Portal "Mestre a Casa": http://mestreacasa.gva.es/web/guest/39
-
Material d'Acte-Formació del CEFIRE
Col·lecció de cursos per a l'acte-formació (LliureX per a la tasca docent, Moodle, Generació de Recursos Educatius...).
Es pot accedir als cursos a través de l'enllaç http://cefire.edu.gva.es/course/category.php?id=111
-
Comunitat del Tracte Comunicatiu Oral i Escrit del Portal "Mestre a Casa"
Punt de trobada per a docents, pares i alumnes interessats en l'aprenentatge de la lectura, escriptura, l'expressió oral, el treball creatiu, la producció de materials propis, l'intercanvi d'idees i propostes metodològiques.
Es pot accedir a aquesta comunitat a través de l'enllaç http://mestreacasa.gva.es/web/parlaiescriu
Espacio web
La Conselleria d'Educació, Formació i Ocupació ens proporciona la plataforma "PORTALEDU" per a explotar la Web del nostre centre. Aquest espai ens proporciona la infraestructura tecnològica per a crear comunitats virtuals i albergar les pàgines Web, tant dels centres educatius com del professorat i de l'alumnat. Per altra banda "AULES" ens proporciona espais virtuals per a impartir formació a distància a diferents nivells educatius.
Per a orientar-vos en les possibilitats que us ofereix PORTALEDU, incloent la de les aules virtuals en AULES, heu de consultar la documentació del portal.
No. En la instrucció de servei 2/2009 i la seua correcció (instrucció de servei 1/2010) s'indica que "Per a aquells centres docents que, en la data de publicació d'aquesta instrucció de servei, tingueren allotjaments fora dels servidors de l'administració educativa, es fixa, com a mesura transitòria, un període de traspàs a aquests servidors que conclou..." el 31 de juliol de 2011.
En principi, solament el/la director/a de el centre. Encara que pot delegar en docents del centre (pe. una comissió).
Adecuación a la RGPD
Prèviament has de sol·licitar l'autorització mitjançant escrit a la Sotssecretaria de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esports. Una vegada concedida l'autorització has de tenir en compte les mesures de seguretat del fitxer arreplegades en l'Annex III del Manual.
No. Només l'equip directiu pot accedir als suports i documents que contenen dades personals. A més aquests han d'estar inventariats i controlats.
Prèviament has de sol·licitar l'autorització mitjançant escrit a la Sotssecretaria de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esports. Una vegada concedida l'autorització has de tenir en compte les mesures de seguretat del fitxer arreplegades en l'Annex III del Manual.
Sí, en tots els formularis on s'arrepleguen dades personals de l'alumnat del centre o familiars ha de figurar el text enunciat en el punt 1 de l'Annex I del Manual
Sí, ha de figurar un enllaç al "Avís legal" enunciat en el punt 2 de l'Annex I del Manual
També. Ha d'incloure's al final del missatge la clàusula enunciada en el punt 4 de l'Annex I del Manual
Sí. La normativa vigent en matèria de Protecció de Dades obliga a informar d'açò. I el Manual ens indica un model en el punt 3 el seu Annex I
Es deu. Segons l'Annex II del Manual, tots els equips informàtics hauran de tenir actiu el protector de pantalla amb contrasenya.
Sí que ho planteja. I segons l'Annex II del Manual, cada usuari ha de tenir el seu usuari amb una contrasenya diferent i canviar-la amb periodicitat.
Sí, però abans has de demanar permís a la Conselleria via SAI.
Sí, amb el consentiment del director. I sabent que vostè és el responsable d'aquest document.
Sense perjudici de les dades personals recaptades pels centres o les Administracions educatives en matricular-se els alumnes, i que són facilitats als professors per a l'exercici de la funció docent, quan aquests recapten altres dades de caràcter personal, com a enregistraments d'imatges o so amb la finalitat d'avaluar els seus coneixements o altres dades relacionades amb la realització d'aquests exercicis, o els resultats de la seua avaluació, estarien legitimats per a fer-ho, en el marc de les instruccions, protocols o règim intern que el centre o l'Administració educativa haja adoptat.
La LLOE estableix que els pares o tutors i els mateixos alumnes hauran de col·laborar en l'obtenció de la informació necessària sense la qual no seria possible el desenvolupament de la funció educativa, estant els centres exceptuats de sol·licitar el consentiment previ en relació a aquelles dades de caràcter personal que siguen necessaris per a aquesta finalitat.
No com a part de l'exercici de la funció educativa de la qual és responsable el centre docent. Tanmateix, en aquells casos en els quals l'interès superior del menor estiguera compromès, com en cas d'accidents o indisposicions en una excursió escolar, i amb la finalitat d'informar els pares, titulars de la pàtria potestat, es podrien captar les imatges i enviar-li-les.
Només als pares que ostenten la pàtria potestat o als tutors, mai a altres familiars, llevat que estiguessin autoritzats per aquells i constés clarament aqueSTA autorització.
No. S'ha d'informar els pares que la presa de fotografies i vídeos és possible com a activitat familiar, exclusivament per a ús personal i domèstic, que està exclosa de l'aplicació de la normativa de protecció de dades.
No, pels mateixos motius. És recomanable que el centre advertisca als assistents als esdeveniments que es poden gravar imatges dels alumnes per a la seua utilització exclusivament personal, familiar i d'amistat. No s'han de publicar aquest tipus d'enregistraments en Internet en obert, llevat que es compte amb el consentiment de tots aquells que apareixen en les imatges, dels seus pares o tutors si són menors de 14 anys.
Només si reuneixen les garanties previstes en la normativa de protecció de dades. La utilització d'aplicacions pels professors en dispositius personals (tauleta, mòbil, etc.) ha de garantir la política de privadesa definida per l'Administració educativa amb les garanties establides en la normativa de protecció de dades. En particular, és d'especial importància que l'ús d'aqueixes aplicacions no implique una transmissió de les dades dels alumnes al prestador del servei contractat perquè els utilitze per a les seues pròpies finalitats o els emmagatzeme de forma permanent, fins i tot amb posterioritat a la terminació del contracte o quan l'alumne ja no curse estudis en el centre educatiu. Tampoc hauria d'implicar la renúncia del centre educatiu a l'accés a les dades o a la seua supressió.
El blog d'un professor és un mitjà d'informació i comunicació al marge de la funció docent que desenvolupa en els centres educatius. Del seu contingut serà responsable el professor que haurà d'observar la normativa de protecció de dades en tant que incloga informació de caràcter personal. Per tant, llevat que es comptés amb el consentiment dels afectats, o dels seus pares o tutors, no es podrien publicar en el blog d'un professor dades de caràcter personal que permeten identificar als alumnes.
Conectividad
De vegades els routers per diversos motius poden penjar-se, sol bastar amb apagar-los i tornar-los a encendre. Si açò no funciona, ha de realitzar-se una incidència al SAI a través del telèfon únic 961 20 76 85.
Abans de res, s'ha de reflexionar que l'accés a Internet està compartit per la resta d'ordinadors del centre. Si hi ha bastants persones accedint a Internet, és normal que l'accés ens semble lent.
També, a vegades, per manteniment poden ocasionar-se corts i baixades temporals de la velocitat. Aquest escenari és esporàdic, no és l'habitual.
La millor manera de cerciorar-se d'un possible problema, és realitzar mesuraments. Per a açò, durant un període de temps (3 o 5 dies) es recomana fer mesuraments utilitzant pàgines que ens ofereixen aquesta funcionalitat a diferents hores del dia ( a les 9h, a les 11h i a les 13 h, per exemple) i assegurant-nos que ningú més està connectat, apuntant les velocitats de pujada i baixada, la latència, les fluctuacions i el percentatge de pèrdua de paquets. Una vegada realitzat l'estudi, tramitar-ho al SAI com una incidència perquè els tècnics de telecomunicacions analitzen aquests resultats i realitzen les accions pertinents.
Tot centre té dues xarxes informàtiques: la xarxa de Secretaria i la xarxa Docent.
En la xarxa de Secretaria han de connectar-se els equips de la directiva i d'administració. En aquesta xarxa no han de connectar-se xarxes Wifi ni altres equips pertanyents a tercers.
En la xarxa docent han de connectar-se les aules d'informàtica i la resta d'equips del centre.
En la guia de Comunicacions en els Centres (http://sai.edu.gva.es/?q=es/node/202) es detallen els aspectes tècnics de les connexions.
En l'aplicació d'inventari figurarà un apartat "Gestió d'Infraestructures de Comunicacions" en el qual es mostrarà aquesta informació.
No. Totes les connexions estan filtrades.
Si es detectés alguna pàgina que no ha sigut correctament filtrada, es prega encaridament que es comunique mitjançant una incidència al SAI utilitzant la subcola "Filtrat de Pàgines Web" de la cua "Xarxa de Comunicacions".
Si es detectés que una pàgina web ha sigut filtrada i no presenta continguts no adequats, pot comunicar-ho mitjançant una incidència al SAI utilitzant la subcola "Filtrat de Pàgines Web" de la cua "Xarxa de Comunicacions" perquè estudie la seua habilitació.
En aquest cas s'ha de comunicar la necessitat mitjançant una incidència al SAI utilitzant la subcola "Filtrat de Pàgines Web" de la cua "Xarxa de Comunicacions" indicant el temps necessari i el temari del curs que justifique la petició amb un termini mínim de tres dies laborables.
En aquest cas s'ha de comunicar la necessitat mitjançant una incidència al SAI utilitzant la subcola "Filtrat de Pàgines Web" de la cua "Xarxa de Comunicacions" indicant el temps necessari i el temari del curs/seminari/formació en centres que justifique la petició amb un termini mínim de tres dies laborables si el curs és impartit pel centre i de cinc dies laborables si és impartit per un altre organisme.
No. Únicament estan permeses les connexions de tipus FTP (transferència d'arxius), HTTP (pàgines web), HTTPS (pàgines web segures) i POP3/SMTP per al correu corporatiu @gva.es .
D'altra banda, per a no col·lapsar el cabal del centre i de Conselleria, entorpint així altres activitats educatives més urgents, recomanem la descàrrega de continguts educatius voluminosos fóra de l'horari lectiu (mitjançant tasques programades) o des de casa.
Per a realitzar peticions de canvi de configuració de la xarxa s'ha de realitzar una incidència a través del SAI utilitzant la subcola "Modificació d'Accessos" de la cua "Xarxa de Comunicacions", ja que no està permès que el centre configure el/les enrutador/es.
Encara que els centres nous estan totalment cablejats, la modulació de cablejat d'un centre només s'estén a secretaria i a l'aula d'informàtica.
Si un centre desitja interconnectar la resta d'ubicacions, existeixen diverses possibilitats: mitjançant cablejat i/o a través de WiFi. Una o una altra opció és bona en funció del que es desitge realitzar.
Respecte a la normativa la Instrucció Tècnica 1/2011 Instal·lació de Telecomunicacions en els Centres Escolars estableix les característiques que ha de posseir aquest tipus d'infraestructura.
El projecte «Escoles connectades» té com a objectiu la instal·lació de xarxes WiFi en els centres docents amb ensenyaments obligatoris.
Existeix un conveni entre el Ministeri d'Educació, l'entitat Red.es i la Comunitat Valenciana i, actualment, la DGTIC continua treballant en el projecte però encara no es coneixen les dates d'inici de les instal·lacions.
En cas que, mentrestant, el centre decidisca instal·lar una xarxa WiFi amb els seus propis recursos, cal tenir en compte els següents aspectes:
- El centre haurà de demanar autorització al consell escolar per a poder realitzar la instal·lació.
- És recomanable limitar la instal·lació a algunes ubicacions concretes: sala del professorat, biblioteca, sala multiusos, etc.
- Quan l'adjudicatari desplegue la xarxa WiFi de «Escoles connectades», es retirarà qualsevol altra xarxa sense fil existent i la DGTIC s'encarregarà de la gestió a partir de llavors. Per tant, el centre ha de valorar la conveniència de fer aquesta inversió o esperar al desplegament del projecte.
- La xarxa WiFi haurà d'estar connectada a la xarxa d'Aules, mai a la xarxa Corporativa (Secretaria) ja que es provocaria una bretxa de seguretat i l'incompliment de la normativa vigent.
- Si la solució WiFi requereix una nova instal·lació de cablejat estructurat, el centre ha de demanar autorització la Direcció territorial d'Educació en la seua província.
He d'obrir tiquet en el SAI a la cua: Comunicacions-> dades->adequació i millores.
A l'assumpte posaré: Petició d'augment d'ample de banda i argumentar tot allò que considere necessari
Si el problema és que el centre detecta lentitud a la xarxa, obrirà el tiquet en la cua: Comunicacions -> dades -> lentitud
Son muchas las consultas de docentes sobre el uso de plataformas on-line de contenidos audiovisuales en centros educativos. En concreto se solicita autorización o se pregunta sobre la posibilidad y condiciones de uso. En este caso, hay que dejar claro que al utilizar este tipo de plataforma los centros estarían haciendo uso de cuentas personales, lo que conllevaría una LICENCIA PERSONAL. En los términos y condiciones de uso de esta licencia se deja claro que este tipo de cuentas IMPIDE LA COMUNICACIÓN PÚBLICA. Para más información hemos recopilado, de algunas de las principales plataformas de contenidos, la sección de la … Llegir més…
Continuar 📖Telefonía
¿Puedo reponer un teléfono si se me ha estropeado?
Depende del tipo de terminal. Si es un teléfono analógico, el centro puede reponerlo y funcionará. En caso de ser un teléfono IP, el centro debe poner una incidencia al SAI indicando la extensión asociada al terminal que no funciona y se le repondrá desde el proveedor. Un teléfono IP adquirido libremente por el centro no funcionará.
¿Cómo puedo saber los teléfonos que tiene mi centro (extensiones) y tipología?
Abriendo un ticket en el SAI en la cola Telefonía fija → “Consultas: Inventario de telefonía del centro docente”. La respuesta le indicará todas las extensiones, tipología y categoría (tipo de llamadas que puede realizar) dadas de alta en el centro.
¿Me pueden cambiar un teléfono analógico a IP?
Puede solicitarlo en OVICE → Telefonía IP → Solicitudes. Ha de tener en cuenta que, para que sea técnicamente viable, deberá tener cableado desde la red de secretaría a la toma donde vaya a poner el teléfono IP. Hay dos opciones: puede tener una toma libre y conectarla en el armario de comunicaciones a la red de secretaría o utilizar una sola toma para teléfono y PC. En este último caso la toma también deberá estar conectada a la red de secretaría y el PC pertenecer a la red de secretaría.
¿Qué necesito tener técnicamente para poner un teléfono IP en un despacho/departamento/sala?
Para tener un teléfono IP debe tener cableado de datos (ethernet) que permita conectar la toma a la red de secretaría.
¿Puedo hacer permuta entre teléfonos?
Si los dos son teléfonos IP, bastará con cambiarlos físicamente (se mantendrá el número, el nombre visualizado,… ya que la configuración va en el terminal). Si se quiere permutar un teléfono analógico con un IP, o bien dos teléfonos analógicos entre sí, se puede solicitar una permuta entre extensiones en OVICE → Telefonía IP –> Peticiones
Hacemos cambios de despachos/salas, ¿puedo cambiar el teléfono de ubicación y seguirá funcionando?
Tanto los teléfonos IP como analógicos se pueden cambiar de ubicación, haciendo el ajuste pertinente en el pach pannel (panel de conexiones de red) del armario de comunicaciones y siempre que exista cableado en las nuevas ubicaciones. Si necesita ayuda sobre ampliación y/o reestructuración de telefonía puede abrir un ticket al SAI en la cola Telefonía fija → “Consultas: Asesoramiento para la ampliación y reestructuración “. Luego el centro deberá pedir el cambio de nombre visualizado en caso de que haya habido algún cambio.
¿Cómo puedo cambiar el nombre visualizado en la pantalla de una extensión?
Puedes solicitarlo en OVICE → Telefonía IP → peticiones. Se ha de tener en cuenta que el esquema de nombre que se asigna a cada centro, y a cada extensión del mismo, viene designado de forma oficial mediante el patrón “nombre de centro” seguido de varias letras que identifican el cargo (dir,jef,sec…) o la ubicación (ori, salprf…). Por tanto, solamente se admitirán cambios en la parte de cargo/ubicación.
¿Cómo podemos pedir que un teléfono pueda hacer llamadas nacionales y móviles?
La categoría de una extensión indica el tipo de llamadas que se pueden realizar desde el terminal (solo llamadas corporativas GVA, fijos nacionales y móviles nacionales o llamadas al extranjero). El cambio de categoría se puede solicitar a través de OVICE → telefonía IP → Solicitudes
¿Qué es el n.º de supervivencia de un centro?
El número de supervivencia es el número al que se desvían todas las llamadas de un centro cuando el router está apagado o hay un fallo generalizado en el acceso a Internet desde la red de secretaría (lo que provoca que no funcione la telefonía corporativa). Este número es proporcionado por el centro. Para pedir alta/baja/modificación se hace abriendo un ticket al SAI en la cola telefonía fija → Peticiones: Alta / Baja o modificación del nº de supervivencia. Habitualmente los centros ponen como número de supervivencia el número de teléfono personal de la persona al cargo de la dirección del centro.
Necesito más teléfonos. ¿Puedo pedir más?
El centro puede pedir alta de terminal y extensión en OVICE → Telefonía IP → Solicitudes. Es conveniente pedir el inventario del centro en telefonía (ticket en el SAI → Cola “Consulta sobre el inventario de telefonía del centro docente”) para saber las extensiones que se están usando antes de pedir una nueva.
Necesito una línea de teléfono para el ascensor o la alarma ¿puede contratar otra línea?
No, dado que el servicio de alarma/ascensor es proporcionado por una empresa externa, la empresa debería ser responsable de dar un servicio global incluyendo la conectividad necesaria.
Por lo tanto, el contrato de mantenimiento con la empresa debe incluir la instalación y mantenimiento de una línea telefónica móvil (módulo GSM con batería). Esta es la única solución técnica viable debido a que:
- No se permite la instalación de líneas propiedad de empresas externas en centros que son titularidad GVA
- El centro no puede contratar por su cuenta líneas telefónicas
- Una empresa externa no puede utilizar líneas con titularidad GVA para sus soluciones
¿Qué cosas puedo pedir respecto a telefonía y dónde?
APLICACIÓN OTRS (SAI)
https://otrs.edu.gva.es/otrs/customer.pl
- Asesoramiento para la ampliación y reestructuración.
- Consulta sobre el inventario de telefonía del centro docente. Trámite a realizar por la persona al cargo de la dirección, vicedirección, jefatura de estudios, secretaría o coordinación TIC del centro.
- Alta / Baja desvío inmediato de llamada (por ejemplo, ante un traslado, necesito que se desvíe el teléfono de cabecera a un móvil que se ha proporcionado al centro) Trámite a realizar por la persona al cargo de la dirección, o secretaría del centro.
- Alta / Baja del desvío si ocupado o ausente “salto” (por ejemplo, se desea que cuando el teléfono de la conserjería esté ocupado o ausente, salte la llamada a secretaría) Trámite a realizar por la persona al cargo de la dirección, o secretaría del centro.
- Alta / Baja o modificación de locuciones (por ejemplo, se va a dar de baja un teléfono y se desea que salga una locución avisando del nuevo número o una EOI desea poner locución con el horario del centro)
- Alta / Baja o modificación del nº de supervivencia. Trámite a realizar por la persona al cargo de la dirección, o secretaría del centro.
- Registro de llamadas. Trámite a realizar por la persona al cargo de la dirección del centro, y valorado por la DGTIC.
OVICE→ Telefonía IP → Solicitudes
https://oficinavirtual.gva.es/oficina_tactica/#/tramita/10007/10008/procedimientos
- Alta / Baja extensiones con o sin terminal. Trámite a realizar por la persona al cargo de la dirección del centro.
- Cambio de categoría de extensiones. Trámite a realizar por la persona al cargo de la dirección del centro.
- Cambio de terminal analógico a IP. Trámite a realizar por la persona al cargo de la dirección del centro.
OVICE
https://oficinavirtual.gva.es/oficina_tactica/#/tramita/10007/10028
- Telefonía móvil. Cambio config. Extensiones. Trámite a realizar por la persona al cargo de la dirección del centro.
- Telefonía móvil. Petición teléfono móvil. Trámite a realizar por la persona al cargo de la dirección del centro.