ART AL PLAT

PROJECTE: Art al plat!

1. INTRODUCCIÓ I JUSTIFICACIÓ:

Una de les grans preocupacions del professorat del CRA és aplicar una metodologia innovadora, activa i participativa, amb l’objectiu primordial d’implicar l’alumnat en el seu propi aprenentatge. Per això amb aquest projecte pretenem treballar d’una manera amena i divertida aspectes relacionats amb la química, la matemática, l’alimentació, el llenguatge, etc. en un espai d’experimentació, conversa, escolta, gaudi… (Té relació amb totes les àrees)

En què consisteix?

Primerament, els proposarem un plat. Per exemple, aquest:

«El lleó del Benicadell».

Tot seguit, pensarem els ingredients que necessitem per a crear-lo i confeccionarem la llista de la compra. A continuació, eixirem tots i totes a comprar a la tenda i/ò al mercat del poble (practicarem els euros). Després, tornarem a l’aula i cadascú elaborarà el plat proposat. Finalment, se’l menjarem per a esmorzar.

2. TEMPORALITZACIÓ:

El projecte serà quinzenal, l’iniciarem al segon trimestre, i intentarem fer-lo a les dues primeres hores del matí. De totes maneres, ha d’organitzar-se i coordinar-se als aularis perquè és internivell. Els i les alumnes majors tutoritzaran als menuts/-des. També s’han de preparar les eines i ingredients necessaris, així com programar les sessions i avisar a les famílies amb antelació.

Molt important que les famílies ens informen per escrit d’intoleràncies i al·lèrgies alimentàries al principi de curs.

També és imprescindible portar sempre el material de cuina necessari per a poder realitzar l’activitat. Així ho farem saber a la circular que els donarem quan encetem el projecte:

MATERIAL NECESSARI QUE HAN DE PORTAR DINS DINA BOSSA AMB EL NOM I QUE ES QUEDARÀ A L’AULA:

-Una safata.

-Un davantal.

-Un ganivet.

-Una forqueta.

-Un torcamans.

-Un plat gran pla.

-Un bol.

-Una cullereta.

El davantal i el torcamans el portaran a casa per a llavar quan estiga brut i el tornaran a classe a principi de setmana. La resta ho netejaran ells/-es i es quedarà a l’aula.

3. OBJECTIUS:

Alguns dels objectius que es volen aconseguir amb aquest projecte és fomentar el treball en grup, la creativitat en la cuina, adquirir més autonomia per preparar àpats, millorar l’autocontrol i l’autoestima, hàbits de neteja…

Treballar els continguts i processos matemàtics en situacions quotidianes, reals i significatives (pes, quantitat,   proporcions,  preus, tiquets de compra, canvis… ).

Treballar els processos químics  referits al canvi de la matèria mitjançant mescles i interaccions entre els diferents aliments.

Treballar la lectura i l’escriptura a partir dels textos expositius (llistes  de compra, receptes).

Treballar l’organització  i  processos d’autonomia  tant en l’elaboració  de  llistes  i  grups  de treball  com  en  la  recollida  i  neteja  de  l’espai  i  estris utilitzats.

4. ACTIVITATS:

Les receptes que portem a terme són fredes, al microones ò al forn. També tenim una placa d’inducció per si hem d’escalfar aigua i/ò sofregir… Són senzilles, com per exemple: brotxetes de fruita, pa amb tomata, oli i sal, batuts de fruita, magdalenes… (Procurarem aprofitar allò que ens dóna l’hort escolar). Al principi seran plats pautats. Més endavant farem que ells/-es decidisquen i facen un plat lliure. A banda, algun dia farem taller de cuina amb allò que ens done l’hortet. Per això, és important que porten el material que hem dit. ALGUNES DE LES ACTIVITATS SÓN:

-Realitzar plats senzills.

-Escriure receptes.

-Cançons i poemes relacionats amb el tema.

-Fer llistes de la compra.

-Calcular quantitats.

-Experimentar ingredients.

-Treballar la moneda.

5. AVALUACIÓ:

La finalitat del projecte és que l’alumnat adquirisca hàbits d’alimentació saludable i aprenga a cuinar receptes senzilles. És una experiència molt positiva perquè també desenvolupen el sentit crític per saber què els convé menjar sense deixar-se portar per la propaganda i les modes. Al mateix temps aprenen a seqüenciar el procés d’elaboració i en arribar a casa poder explicar els passos que cal fer. Procurarem donar-li continuïtat a la temàtica del projecte anual. (Enguany proposant plats musicals)

Els instruments d’avaluació serà l’observació directa dia a dia.

• Autoavaluació mestres:
    • Fins a quin punt els objectius que ens hem proposat han estat o no aconseguits?
    • Valoració de les preguntes fetes a l’alumnat.
  • Autoavaluació alumnat:
    • Quines coses penses que has aprés?
    • Quines activitats de totes les realitzades han estat més dificultoses, més fàcils, més divertides?