Educació Corporal i Tècniques de Relaxació

ASSIGNATURA OPTATIVA: EDUCACIÓ CORPORAL I TÈCNIQUES DE RELAXACIÓ

L’assignatura d’Educació Corporal i Tècniques de Relaxació és una assignatura optativa de disseny propi als cursos 5é i 6é de les Ensenyances Professionals de Música.

La mentalitat amb què cal encarar una assignatura com Relaxació és pensar el propi cos com un instrument, un instrument que té les seues pròpies vibracions, les seues pròpies particularitats i la seua pròpia manera de respondre davant dels estímuls externs.

És un paral·lelisme que es comprèn bé perquè tots fa ja 7 o 8 anys, com a mínim, que vos dediqueu a l’estudi i la pràctica instrumental: sabeu molt bé ja les dificultats que això implica, el ritme propi de l’evolució en el domini d’un instrument, les satisfaccions i les decepcions naturals que comporta, la inversió de temps, esforç personal i diners que implica…etc.

Doncs bé: ara esteu en Primer de Relaxació, en primer del vostre cos, com si d’un instrument es tractara, una especialitat que, com tocar un instrument, pot durar tota una vida si un vol. Això vol dir que no hem d’esperar més del que es deu: estem en primer. I no hi haurà un segon curs. Com a professor vostre dec de dir-vos que tindreu un contacte amb la pràctica de la relaxació, que m’interessa més que tingueu una sensació, sana, vertadera, pròpia, intransferible; que tots els llibres que pugueu llegir sobre el tema (sense minusvalidesa res).

A partir d’ací, i també comptant amb l’ajut de la reflexió, anirem connectant tot allò que apareixerà a la classe amb la vostra pràctica instrumental i musical personals.

I com ho organitzarem? La classe s’estructurarà fonamentalment en tres parts:

1- El Descans. Probablement la part més important, i en ocasions la menys compresa. En ella es van a donar les condicions per a baixar els ritmes del cos: el respiratori, el cardiovascular, el nerviós i per tant també el de la ment. De fet és la part més difícil per a certs alumnes, que els costa especialment baixar ritmes, o simplement veuen en esta fase una pèrdua de temps. Els alumnes que no teniu clar si fer o no relaxació, penseu que esta part pot ser tremendament avorrida si no vos deixeu portar per les sensacions i les indicacions que el professor vos donarà. Esta part la fem tombats sobre una estoreta.

2- Els Estiraments. Esta part soleu veure-la amb bons ulls: per regla general, ja heu tingut un cert contacte a l’escola o a l’institut. El que ara va a canviar és la manera de fer-los, el seu enfocament: no fer força, respectar el ritme del múscul. No agredir-lo. Esta part la fem asseguts. És en esta part on solem incloure massatges per parelles i automassatges. Repassarem les cadenes musculars més comunes.

3- L’Exercici. Aquesta part també és ben vista per l’alumnat. Lògicament resulta més propera en el seu plantejament a allò que coneixem. També canvia la manera de fer-los, però sol ser la part que més vos agrada. Aquesta part la fem drets.

Finalment, dir-vos que també pretenc que la classe de relaxació siga un espai de pau, un moment per a parar, un parèntesi en la velocitat de cada dia: a l’institut i al conservatori; per tal de mirar dins de vosaltres mateixos. Per això mai farem ni audicions, ni exhibicions ni coreografies, que ens portarien per un camí diferent del que plantege. Crear aquest ambient de quietud facilitarà obtindre les sensacions que busquem.