I Jornada de innovació educativa: RetODS Innovation Day 2022

El passat dia 3 de març vam celebrar en les instal·lacions de Districte Digital, en el seu magnífic Saló de Cristall i en les nostres instal·lacions CIDA, la primera jornada RetODS Innovation Day amb alumnat que està cursant Cicles Formatius de Grau Superior de diverses Famílies professionals en centres d’FP de la Comunitat Valenciana.


L’esdeveniment ha estat organitzat pel Centre d’Innovació Digital Avançat d’FP (CIDA) afavorit per la Direcció General d’FP de la qual depenem. La jornada es va inaugurar agraint a l’entitat Societat de Projectes Temàtics de la Comunitat Valenciana el que ens permetera usar les seues instal·lacions i les facilitats per a contactar amb empreses pertanyents a la citada entitat. També l’assistència de la Subdirectora General d’Innovació i Programes Europeus , Carmen Navarro, qui va explicar els programes que la Conselleria d’Educació facilita perquè els centres de la nostra Comunitat desenvolupen els seus programes d’emprenedoria (programa Empren), de millora de la qualitat educativa (programa Qualitas), d’innovació metodològica (programa Innovatec) i d’acreditació de competències (programa Acredita).

I per descomptat, i indispensable estaven les empreses, una representació d’empreses innovadores del sector tecnològic i digital, situades en Districte Digital que han sigut les promotores, impulsores i facilitadores dels reptes que l’alumnat havia de resoldre:

  • Aire Networks, operador nacional de telecomunicacions.
  • Teralco Group, transformació digital en empreses.
  • Accenture, consultora i solucions innovadores per a empreses.
  • Mediapro, empresa líder del sector audiovisual.
  • Minsait by Indra, consultora de transformació digital en tecnologies d’informació.
  • Verne Tecnology Group, proveïdor de serveis de telecomunicacions.
  • Barrabés, empresa impulsora programa innovació en turisme.
  • Tilúa, domòtica assistencial.

L’objectiu d’aquesta jornada era impulsar les vocacions empresarials en l’alumnat d’FP i que l’alumnat participant donara solucions innovadores als reptes i problemes plantejats per les empreses, treballant en un temps rècord i de manera col·laborativa per equips, entre persones de diferent formació que mai abans s’havien vist. Un vertader repte que van resoldre de manera magnífica, donant una lliçó als seus professors i facilitadors que treballen amb ells a les aules. Van canviar el seu entorn educatiu i es van enfrontar per primera vegada a un entorn professional, acompanyats per professionals d’un sector diferent al seu els qui, d’altra banda, els van facilitar i van ajudar en la resolució d’aqueixa tasca

La nostra funció com a Administració és contribuir en la difusió dels objectius que milloren la vida de les persones i establir aliances per a aconseguir-los. En aquesta ocasió els objectius que treballaven han sigut els

Objectius de Desenvolupament Sostenible de l’Agenda 2030

Per a donar-los visibilitat i que es pogueren relacionar fàcilment amb els reptes, comptem amb l’ajuda de quatre professores de l’IES La Costera de Xàtiva que van saber fer-los comprendre a l’alumnat i donar-li sentit al que aquesta Agenda permet a la ciutadania per a millorar la vida dels altres i el nostre entorn. Una mostra una vegada més del que el sistema educatiu és capaç de fer, posar en relació les necessitats de les empreses, l’entorn i la vida de les persones.

Les empreses van plantejar a l’alumnat quatre reptes diferents relacionats amb els Objectius de Sostenibilitat:

1 – Com es prodría millorar la formació de docents en països subdesenvolupats? Com es pot resoldre el problema de difícil accés a mitjans tecnològics i internet?

2 – Com podries desmitificar que el món STEAM està fet per a ells? Com ressaltar l’atractiu de les professions STEAM (ciència, tecnologia, art, enginyeria, matemàtiques) en FP per a incrementar el nombre de dones en elles?

3 – Com millorar la seguretat de les persones a l’hora de traslladar-se en vehicles de mobilitat personal?

4 – Mitjans audiovisuals per a tots. Com fer continguts audiovisuals 100% accessibles?

Des de la FP el nostre alumnat va demostrar que, amb una educació de qualitat, es pot millorar la salut i el benestar, cercar la igualtat de gènere i la reducció de desigualtats i, a través de l’ús d’energies assequibles i no contaminants, aplicar-les a la indústria i innovació per a desenvolupar treballs decents i creixement econòmic.
Les empreses van poder descobrir l’enorme talent de l’alumnat d’FP. Que van donar en un breu espai de temps, tan sols durant una jornada, respostes innovadores, creatives, enginyoses i sostenibles. Al mateix temps van mostrar el seu compromís social i les seues habilitats socials, una cosa tan necessària per a exercir una professió.
Els centres participants han sigut:

  • IES José Antonio Cavanilles d’Alacant, amb alumnat del CFGS de Sistemes de Telecomunicacions i Informàtics.
  • CIPFP Batoi d’Alcoi, amb el CFGS d’Integració Social.
  • IES La Torreta d’Elda, amb el CFGS d’Automatització i Robòtica Industrial
  • IES Severo Ochoa d’Elx, amb els CFGS de Desenvolupament d’Aplicacions Web i el CFGS de Màrqueting i Publicitat.
  • IES Maciá Abela,de Crevillent, amb el CFGS de Condicionament Físic.
  • IES Sant Vicent del Raspeig, amb el CFGS d’Administració de Sistemes informàtics en Xarxa.
  • IES Salvador Gadea d’Aldaia, amb el CFGS d’Estilisme i Direcció de Perruqueria.

Els/les Assessors/as del CIDA que han sigut a les sales de treball han comprovat que és possible establir les aliances per a aconseguir els objectius compartits entre empresa i Formació Professional. Així es va demostrar amb els resultats obtinguts l’excel·lent treball que van fer tots i totes que van donar com a solucions:

Aquestes són les solucions que van sorgir com a productes creats per l’alumnat i que el jurat va valorar per cadascun de les sales.
Finalment, les empreses promotores de l’esdeveniment van procedir a donar-los els premis als guanyadors com a mostra de l’excel·lent treball realitzat, envoltats dels somriures de satisfacció de tots els assistents.

Un estupend treball que segur repetirem en futures edicions ampliant el nombre de participants tant a nivell educatiu com professional que demostra de l’enorme talent que es troba en la nostra Formació Professional.