Alumnes tercer cicle
Així són els xiquets i les xiquetes a qui ens dirigim
DESENVOLUPAMENT AFECTIU-SOCIAL
Per als xiquets i xiquetes d’aquest cicle el grup d’iguals adquirix cada vegada més importància, al mateix temps que la influència dels pares i mares és menor. Sorgix així d’una manera clara:
- Un desig d’independència dels progenitors i de dependència del grup.
- Un líder de grup, que no té caràcter permanent, i un amic o amiga íntim, amb qui es compartixen secrets.
- La consciència de la llibertat individual. Procuren fer valdre els seus drets, però no sempre recorden els seus deures i responsabilitats.
- La necessitat de definir el seu gust i manifestar les seues preferències en forma d’acceptacions i rebujos irracionals.
DESENVOLUPAMENT COGNITIU
Entre els onze i els dotze anys té lloc el pas del pensament cocret al pensament formal. Els xiquets i les xiquetes són capaços de concebre accions imaginàries i anticipar els seus resultats. Desenvolupen també:
- El seu nivell d’abstracció, el que els permet apreciar i distingir diferents qualitats dels objectes i dels fenòmens que observen.
- L’habilitat de comparar i relacionar els objectes; ordenar, estructurar i organitzar la realitat i avançar considerablement en les operacions de classificació i elaboració de conceptes.
- La capacitat per a comprendre transformacions complexes, que els permet progressar en l’explicació de les causes dels fenòmens.
DESENVOLUPAMENT DEL LLENGUATGE
Els avanços en aquesta àrea permeten als xiquets i les xiquetes recordar, analitzar la informació, fer plans i organitzar-se millor. Alguns dels assoliments més importants en aquesta edat són:
- El seu vocabulari s’amplia bastant, i açò els permet expressar-se de manera més coherent.
- Les seues estratègies són més sofisticades per a negociar i participar en la interacció verbal amb diferents interlocutors.
- La seua sintaxi es fa més complexa. Amplien l’ús dels temps verbals, els adverbis acabats en -ment, les construccions adversatives i les oracions amb relatiu.
- El seu llenguatge escrit sol ser molt més elaborat que l’oral perquè senten menys vergonya d’experimentar amb el llenguatge en escriure que en parlar.