Historia del centro

75é Aniversari de «Les Escoles»

A la dècada dels anys vint la situació educativa a Llíria es trobava amb serioses mancances, ja que escola, com a tal sols existia «Sta. Ana» dedicada a la educació de xiquetes, mentre que els xiquets rebien classes a locals disseminats pel poble. Va ser en aquestes circumstàncies, quan l’Ajuntament, replegant el sentir i les inquietuds ciutadanes, es va plantejar la construcció d’un grup escolar.

Després d’estudiar les distintes opcions es decidí per uns terrenys situats a la partida de Mura. A l’any 1927, es formalitzà l’adquisició dels terrenys i a continuació la construcció del desitjat grup escolar.

Les obres van tindre que ser interrompudes per l’aparició de troballes arqueològiques. Però a la fi superades totes les dificultats, el centre va ser inaugurat el diumenge 18 d’octubre de 1.931. a l’acte es convidà el Ministre d’Instrucció Pública, Don Marcelino Domingo i van assistir els membres de la Corporació Municipal, presidida per l’alcalde, Sr. Martínez Blat, el Consell local d’Ensenyament, les dues Bandes de Música, així com nombrosos ciutadans i ciutadanes, conscients de la importància que pel futur de Llíria representava aquesta efemèrides.

La construcció de «LA ESCOLA», no sols va suposar l’edifici, sinó que, les escoles de SANT VICENT aconseguiren donar a tota la població de Llíria la categoria a l’ensenyament, que es mereixia.

Dotada de dos pavellons, els dels xics (que per fi tingueren un lloc d’ensenyament) i el de les xiques. A més d’un ampli espai dedicat a pati, alts sostres i grans finestres que proporcionaven llum i ventilació a tot l’edifici. Va començar el seu camí fins als nostres dies, un dels edificis més emblemàtics del nostre poble. Arrelat amb la nostra història (està construït damunt restes romanes), ha proporcionat educació i cultura a generacions i generacions de llirians i llirianes, participant activament en la formació de grans professionals de tot tipus, de grans esportistes i com no, de grans músics. I no tan sols ha estat utilitzat com a centre educatiu, sinó que també ha cobert altres necessitats del poble: com a hospital, com a refugi, com a centre cultural i d’exposicions, com a Conservatori de  Música, etc.

Malgrat els quasi 75 anys de funcionament del col·legi Sant Vicent com a centre escolar, no va ser fins el 16 de gener de 1978 quan un grup de mares i pares desinteressadament i conscients de la necessitat d’involucrar-se en la vida educativa dels seus fills, es van constituir oficialment com la primera junta de mares i pares d’alumnes del col·legi i possiblement del nostre poble.

Aquells pares i mares elaboraren l’estatut pel qual les següents AMPA s’han anat regint i que tenia com objectius principals l’integració de Pares i Professorat en la tasca educativa dels seus fills, ajudar els Pares a perfeccionar-se com educadors i així com facilitar prestacions econòmiques a aquells a alumnes que ho necessitaren per tal de completar la seua educació.

Formaren aquella primera junta del nostre col·legi: president: D. Marcelino García, vicepresident: D. Alfredo Oliver, Secretari: D. José Esteve Murgui, Tresorer: D. Juan Verdeguer, Vocals: D. Emiliano Toledo, D. Carlos Saiz, Dª. Francisca Más, D. José Montecatini, D. Abelardo Meléndez, D. Idelfonso Bañuls, D. Miguel Alcocer, D. Abundio Merino, D. Miguel Martín, D. Vicente Mazzolari i Dª. Natividad Collantes.

Per tots aquets motius, la Comunitat Escolar volem commemorar l’aniversari de «LES ESCOLES» i no sols pel magnífic edifici, ja que poc es podria fer amb tan sols un edifici, sinó que volem recordar i homenatjar a tots aquells mestres, alumnes, pares, autoritats, etc, que amb esforç i il·lusió han fet possible un ensenyament digne i de qualitat fent millorar la nostra ciutat de Llíria.

Commemoració del 75é aniversari del CEIP Sant Vicent Ferrer.

Llibre de festes de Sant Miquel 2.006.