Imagina un espai dedicat a l’experimentació, on els sentits són estimulats, on la comunicació és
possible de forma diferent, on les experiències viscudes són úniques sense importar les necessitats
específiques, on podem aprendre d’una altra manera amb aprenentatges interactius. L’ambient
sensorial és un espai que permet tot açò.
Els infants estudien l’entorn que els envolta a través dels seus sentits, per a comprendre’l i descobrir
les diferents característiques dels objectes. L’estimulació sensorial és realment important en el
desenvolupament de les capacitats dels infants i senta les bases de coneixements posteriors. Activa
diferents zones del cervell i ajuda als xiquets i xiquetes a comprendre i retindre més les informacions.
Per tant, a través dels sentits el cervell pot construir nous aprenentatges cognitius, però també afectius, a nivell emocional i social.
L’ambient sensorial té com a objectiu estimular el coneixement sensorial i perceptiu de cada infant i
provocar una actitud investigadora davant del món, que afavorisca fer-se preguntes, formular-se
hipòtesis, buscar estratègies i donar respostes.
Els infants experimenten lliurement amb els materials de l’ambient, per així anar adquirint seguretat,
autonomia i responsabilitat. Mitjançant aquesta experimentació, sorgeixen una sèrie d’emocions,
relacions i vivències que condueixen a la col·laboració amb el grup i a connectar individualment amb el
propi món sensorial.
Els xiquets i xiquetes es vinculen a l’ambient sensorial a través d’accions lligades al procés evolutiu de
cada infant com ara omplir, buidar, escampar, separar, recollir, ajuntar, treure,… per tal d’arribar a
aprenentatges cognitius com investigar, classificar, relacionar, ordenar, analitzar, interpretar, crear…
L’ambient s’organitza a l’aula en diferents propostes. Aquestes poden ser de llarga o curta durada,
depenent de la motivació de l’alumnat davant de les activitats i materials. Principalment les propostes
estan dissenyades de manera multisensorial, és a dir, per a que els infants puguen desenvolupar més
d’un sentit, no obstant, sempre hi ha un que predomina.
Tot açò ho aconseguim si ho acompanyem amb el moviment lliure en un espai ampli, net, lluminós i
càlid, junt a elements naturals.
Aquest curs tenim al càrrec de l’ambient sensorial a MIRIAM NAVARRO VILAR, tutora de la nostra agrupació de 2 i 3 anys i CRISTINA JURADO CARMONA, la nostra super educadora. Les dos són expertes en respectar els temps de la infància, en ficar-se a l’altura dels més menuts i mirar des dels seus ulls.
