Programes formatius de qualificació bàsica en centres específics d’educació especial

PROGRAMES FORMATIUS DE QUALIFICACIÓ BÀSICA ADAPTADA COM A OPORTUNITAT PER A LA INCLUSIÓ.

La passada vesprada del dijous dia 19 de novembre va tindre lloc una sessió d’intercanvi de bones pràctiques centrada en els programes formatius de qualificació bàsica adaptada. En aquesta ocasió van ser cinc centres: CEE El Somni (Alacant), CEE Verge de l’Esperança (València), CEE Castell Vell (Castelló), CEE Ruiz Jiménez (València) i CEE Raquel Payà (Dènia) els que ens van oferir un recorregut per les qüestions que fan dels programes que desenvolupen tota una oportunitat per al seu alumnat.

Amb la intenció d’emfatitzar algunes qüestions que van sorgir en la xarrada, oferim a continuació huit punts que podem considerar com els elements clau per a garantir l’èxit d’aquests programes:

• Basar la selecció del projecte en les oportunitats del context de cara a l’ocupabilitat futura. Aprofitar el teixit empresarial de la zona i les activitats professionals amb més representació i/o demanda.

• Inspirar-se en bones pràctiques i projectes d’èxit amb recorregut tant per a triar el programa com per a dissenyar-lo i avaluar-lo.

• Partir de les altes expectatives cap al nostre alumnat. Això implica creure amb fermesa en ells i elles i acompanyar-los creant múltiples oportunitats per a tindre èxit i múltiples col·laboracions que ajuden a desenvolupar la competència i descobrir les seues fortaleses.

• Enfocar el paper dels docents en l’apoderament de l’alumnat. L’equip docent adopta el rol d’acompanyant que ajuda a traure les àrees professionals a partir del descobriment de les fortaleses així com de les habilitats i destreses a millorar (acompanyament basat en la PCP). S’ofereixen eines per a traure les àrees professionals a partir de el  perfil personal.

• Utilitzar metodologies didàctiques basades en el desenvolupament de les competències professionals. Prioritzar un enfocament molt pràctic que simula estar en el futur lloc de treball i desenvolupar les habilitats i destreses específiques de la qualificació professional. Les aules estan dissenyades amb un plantejament realista orientat a l’elaboració de productes consumibles i utilitzables.

• Sensibilització de l’entorn per a donar difusió en els programes i fer xarxa de suport. Incorporar totes les veus de la comunitat educativa per a difondre els avantatges que suposen aquests programes. Amb una doble finalitat, d’una banda aconseguir l’ampliació de l’oferta perquè l’alumnat tinga més opcions on triar i per una altra, sensibilitzar a les empreses perquè confien en l’alumnat i que es produïsquen més contractacions.

• Crear sinergies amb centres ordinaris per a treballar en comú. Treballar per la igualtat i per la participació en majúscules de l’alumnat sense diferenciació. Equiparar el valor de la professionalitat adquirida en el desenvolupament del programa.

• Oferir una projecció laboral ampliada incloent objectius d’aprenentatge que són comuns a altres ocupacions i que els prepara també per a oposicions o l’autoocupació.

• Accessibilitat en els aprenentatges que es faciliten en els diferents mòduls del programa. Ús de materials adaptats, fent especial èmfasi en les estratègies relacionades amb l’accessibilitat cognitiva com per exemple la lectura fàcil.

Abans de finalitzar, cal ressaltar que, si va haver-hi una doble conclusió indiscutible, seria la unanimitat al voltant de l’objectiu últim d’aquests programes així com dels avantatges que suposen tant per a l’alumnat com per a les seues famílies. Quant a la primera qüestió, tots els professionals van coincidir en el fet que la culminació del projecte és aconseguir la contractació de l’alumnat, és a dir, el propòsit final sempre està orientat a la inserció soci-laboral constituint per tant un pas important cap a la inclusió soci-laboral. La resposta a la segona qüestió, els avantatges, va quedar reflectida en idees tan potents com l’obtenció, en moltes ocasions per primera vegada en la seua història escolar, d’una certificació oficial amb el consegüent impacte positiu a escala personal, acadèmica i professional. Tota una injecció d’esperança i optimisme per a l’alumne/a i per a la seua xarxa de suport, especialment per a la seua família.

Podeu veure les intervencions completes en el següent enllaç:

Jornada d’intercanvi de bones pràctiques: programes formatius de qualificació bàsica en centres específics d’educació especial.