Recursos per al dia del llibre

carteldíalibro

Des del Cefire d'Elx volem compartir alguns recursos per tal de celebrar el dia del llibre. D'una banda, et proposem activitats senzilles, creatives i que l'alumnat pot fer fàcilment amb el que té a casa o mitjançant les xarxes socials. D'una altra, aprofitem per a recomanar-te alguns recursos en línia.

Teatrí de titellles

La companyia De paper ofereix a la seua pàgina web un tutorial per a fer un teatre de titelles amb una capsa de sabates. Hi trobareu les instruccions i fins i tot les plantilles per a descarregar. Si us atreviu a fer-ho i, a més a més, li envieu el resultat a De paper us faran un regal molt especial i totalment personalitzat. Ací teniu l'enllaç a l'activitat (i podeu consultar a la pàgina altres materials didàctics i vídeos d'alguns dels seus espectacles; són fantàstics i inclouen partitures i plantilles per a fer titelles).

haikudeestanteria

Missatge des de la prestatgeria o haikus

Abans de vacances, us proposàvem el repte de construir un missatge utilitzant diferents títols de llibres que tenim a casa i gravar-lo en vídeo per tal de compartir-lo en xarxes socials. Alguns docents ens han dit que el proposaran a l'alumnat com a activitat de Sant Jordi. Si consulteu el #ReptesCEFIRE i trobareu uns quants exemples a Twitter, Facebook i Instagram. També es pot fer un haiku de prestatgeria amb alumnat potser més adolescent. En aquest cas, el repte consisteix a inventar un haiku a partir de la combinació dels títols dels llibre i apilar-los per a poder capturar el poema en una fotografia, com si fos un collage. Ací teniu un exemple de les biblioteques públiques de Madrid.

Si voleu més activitats senzilles, la biblioteca municipal de Santa Pola comparteix una plantilla per a fer una rosa de paper, ens convida a inundar les xarxes de fotografies que ens mostren llegint i retrà un homenatge a Luis Sepúlveda (compartint la lectura d'Un viejo que leía novelas de amor). Podeu consultar totes les seues propostes ací.

Webinar sobre àlbum il·lustrat divulgatiu

Per a docents que vulguen descobrir les possibilitats d'aquests àlbums a l'aula. La primera sessió serà 29 d'abril a les 18.00h i la imparteix Laura Esparreguera, editora de Flamboyant. Podeu trobar més informació a Canal lector (pàgina de la Fundación Germán Sánchez Ruipérez) i us podeu inscriure ací.

Taller d'escriptura

La Biblioteca Valenciana Nicolau Primitiu, a més a més, té un paquet d'activitats en línia que està desenvolupant la direcció general de Cultura i Patrimoni perquè la ciutadania puga accedir a continguts culturals des de casa durant aquests dies. Us destaquem aquest taller d'escriptura. Consta de 12 mòduls amb vídeos de no més de 10 minuts que podeu veure en castellà o valencià.

Fàbrica de ritmes

La Fundación Germán Sánchez Ruipérez ofereix les claus per a triar una bona història i acompanyar-la de música i efectes. Trobaràs bones estratègies per a animar les teues narracions. A través de píndoles en vídeo, adquiriràs eines per a sorprendre el teu alumnat. Pots accedir al curs ací.

Lectures des de casa

Voleu recomanar títols a l'alumnat però us fa por que no puguen trobar-los? Normalment, cal ser usuari de la biblioteca pública pera poder prestar exemplars electrònics per eBiblio. Tanmateix, degut a l'actual situació, podeu escriure un correu a bpea@gva.es i tindre accés al servei durant 6 mesos. Al correu heu d'indicar nom, cognoms, DNI, correu electrònic, tèlefon i domicili. Així, us donaran una clau pera accedir al recurs. Hi ha una secció important de literatura infantil i juvenil, llibres il·lustrats i còmic, revistes... Ací trobaràs més informació sobre aquest portal de lectura digital.

Altres pàgines que ofereixen lectures són Tumblebook, amb audiollibres i recursos multimèdia en anglés, francés o castellà i Ebookelo. Teniu moltíssims títols al vostre abast.

Televisió a la carta

Igualment, Página dos (el programa de la 2 de rtve) farà una edició especial amb la col·laboració de personalitats de la literatura el dimarts 21 d'abril. Així mateix, tenen una página web amb lectures per a la quarantena i altres recursos que no podem deixar de recomanar-vos (https://www.rtve.es/television/pagina-dos/).

També la televisió pública valenciana comparteix els programes d'Una habitació pròpia a la carta (ací). Hi trobareu Yerma, Cien años de soledad, El camino, El tramvia groc o El llibre de les bèsties, explicats en vídeos d'uns 30 minuts i de forma molt dinàmica. Poden ser un bon recurs perquè l'alumnat els veja des de casa.

I vosaltres, heu pensat alguna manera de celebrar el dia del llibre des de casa amb el professorat, l'alumnat o les famílies?Despús-demà és el dia del llibre i des del Cefire d'Elx ens agradaria compartir amb tu alguns recursos per tal de celebrar-lo amb la teua comunitat educativa.