VIU LA CIÈNCIA ALS MUSEUS DE LA COMUNITAT VALENCIANA

banner VIU LA CIÈNCIA ALS MUSEUS DE LA CV

En aquest curs es formarà sobre l'anàlisi del paper educatiu que tenen les visites escolars als Museus de Ciències en l'aprenentatge de les ciències. L'anàlisi se situarà dins de la línia d'investigació de l'ensenyament de les ciències en contextos fora de l'escola i en la proposta i investigació sobre Ciència, Tecnologia, Societat i Ambient (CTSA) i sobre Naturalesa de la Ciència (NC). S'analitzaran les investigacions realitzades, en les dues últimes dècades, en els museus interactius de ciències, categoria de Museus de Ciències majoritària tant a Espanya com a nivell internacional. S'aprofundirà en enfocaments didàctics que impulsen un tipus d'estratègies d'ensenyament i d'avaluació basades en metodologies d'ensenyament aprenentatge per investigació (Inquery based Science Education, IBSE) i educació STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics). En el curs s'utilitzaran eines per a dissenyar activitats d'ensenyament-aprenentatge i avaluació concordes amb aquestes metodologies i es treballarà amb activitats concretes per a museus i centres de ciències.

Edicions

  • Orihuela (11-11-2019 06-12-2019).  Pendent

Objectius

• Conéixer la història, context i relació entre educació científica i museus.
• Conéixer diversos plantejaments museístics i les seues potencialitats didàctiques com a recursos educatius i per a l'aprenentatge fora de l'aula.
• Conéixer i valorar els principals museus de ciència valencians.
• Proporcionar orientacions didàctiques per a desenvolupar visites als museus com a recurs per a l'aprenentatge de les ciències.
• Conéixer les diferents facetes de la divulgació científica i la ciència recreativa.
• Analitzar diferents models de materials o guies didàctiques.
• ¿ Conéixer noves estratègies per a l'ensenyament, aprenentatge i avaluació en museus de ciències.
• Programar visites a museus centrades en l'aprenentatge de les ciències.
• Planificar l'avaluació de l'aprenentatge en la visita a un museu de ciències.
• Conéixer els principis bàsics de la comunicació científica i el paper dels museus en aquesta.

Continguts

•  Plantejaments museístics i el seu potencial educatiu i didàctic.
• Sensibilització sobre el valor educatiu que suposen els museus de ciència valencians.
• S'aprén realment en les visites a museus de ciència? La interacció com a base de l'aprenentatge en contextos no formals.
• Característiques de l'ensenyament, l'aprenentatge i l'avaluació en Centres i Museus de Ciències.
• Monitors, cartells i ambients que faciliten la interacció.
• El paper de l'ensenyament en contextos no formals.
• Proposta de model de visita escolar per al millor aprofitament dels museus com a recurs didàctic.
• Estratègies per a l'aprenentatge en Museus de Ciències.
• Realització de diferents visites a museus.
• Rúbriques i coavaluació en la visita a un museu de ciències.
• El paper dels museus en la comunicació científica.

Dirigit a

• Docents no universitaris amb destinació en centres públics i concertats de la Comunitat Valenciana interessats en l'aprofitament didàctic dels museus de ciències.
• Professorat en general

Condicions

Ser docent no universitari amb destinació en centres públics i concertats de la Comunitat Valenciana. L'admissió serà per ordre d'inscripció seguint el següent criteri:

• 1. Funcionaris de carrera/pràctiques.
• 2. Funcionaris interins en actiu
• 3. Funcionaris en borsa de treball
• 4. No funcionaris (Professorat en centres concertats)
• 5. Resta del professorat

Observacions

• Curs semipresencial de 30 hores.
• Un bloc de continguts generals que es treballaran a distància a l'aula virtual. 20h. On line, 3h. Presencials i 7 h. De treball autònom.
• Un bloc d'1 sessió presencial de 3 hores en les quals es realitzarà la visites al museu.