CIÈNCIES DE LA TERRA I LA VIDA, MÉS NECESSÀRIES QUE MAI

CIÈNCIES DE LA TERRA I LA VIDA, MÉS NECESSÀRIES QUE MAI.

Des de l’assessoria de Biologia i Geologia del CEFIRE CTEM tenim les línies estratègiques de treball de sostenibilitat i ciències experimentals, destacant en aquesta última les experiències de laboratori.

El nostre treball està dirigit al professorat de totes les etapes educatives, tant infantil com primària, secundària i batxillerat.

Hem estat realitzant cursos de pràctiques de laboratori amb éssers vius per a professorat de secundària. Els cursos consistien en experiències senzilles per a poder realitzar en un laboratori d’un centre educatiu de secundària. Els participants realitzaven experiències i després dissenyaven ells noves per a compartir amb la resta.

Enguany farem un curs online sobre el treball pràctic en temps de pandèmia per a mostrar diferents possibilitats per a l’ús del laboratori en les actuals circumstàncies. Som conscients de la diversitat de realitats que travessen els dferentes centres, per la qual cosa les solucions i propostes seran diferents en cada cas. Diferents docents en actiu ens mostraran com realitzen les experiències pràctiques aquest curs, i els participants compartiran les diferents propostes que estan duent a terme.

A més realitzem un curs (Menudaciencia) sobre experiències pràctiques senzilles per a alumnat d’infantil i primària. Portem realitzant el curs diversos anys i han participat moltes professores i professors d’infantil i primària al llarg d’aquest període. El curs proporciona materials per a poder realitzar experiències amb materials senzills que es poden comprar en el supermercat i realitzar a l’aula. Enguany la formació serà online i mostrarem vídeos amb les experiències i compartirem els dubtes que puguen sorgir.

Si parlem de Geologia hem realitzat cursos pràctics d’interpretació de mapes geològics durant diversos anys. Enguany continuarem oferint el curs de cristal·lització a l’escola de manera semipresencial. Amb aquest curs introduïm a l’alumnat en el treball científic i en el concurs de cristal·lització que es realitza a la Ciutat de les Arts i les Ciències.

En l’àmbit de sostenibilitat estem realitzant una formació de catàleg per a dotar al professorat i els centres de recursos per a treballar l’ecoauditoría escolar, la transició ecològica i els ODS. El curs s’ha actualitzat i s’han revisat els seus continguts donant-li un enfocament més ecosocial. El curs serà oferit per diversos Cefires territorials.

El curs “Treballant en xarxa per la sostenibilitat” és un espai en el qual diferents entitats col·laboradores aporten les seues experiències i recursos per a implementar millores, secundant directament i de manera individualitzada als centres educatius. S’estén durant tot el curs escolar mitjançant un format mixt (formació – intercanvie d’experiències) en el qual el treball col·laboratiu en xarxa enriqueix les experiències docents. Tot en el marc de la Xarxa de centres sostenibles de la Comunjitat Valenciana (CSCV), a la qual s’adhereixen els centres per mitjà de l’EAR del CEACV.

Tota la formació en sostenibilitat cristal·litza en una trobada final, la CONFINT, que es realitza (si la situació ho permet) a la fi de Maig presencialment en el CEACV. En aquesta trobada els alumnes són els protagonistes, exposen el seu treball desenvolupat i es postulen com a candidats elegibles per a representar a la Comunitat Valenciana en trobades nacionals d’estudiants escolars (CONFINT Estatal). Tot això s’emmarca en la dinàmica de la Xarxa Estatal de Centres Sostenibles ESenRED, en la qual participen els centres inscrits en la nostra formació i en la coordinació de la qual ens veiem implicats en aquest moment.

Així mateix, la nostra assessoria participa en la línia de ciència i societat, coorganitzant jornades sobre ciència i pseudociencia en col·laboració amb l’Associació per a l’Avanç del Pensament Crític (ARP-SAPC) i matinals d’Història de la Ciència, juntament amb l’Institut Interuniversitari López Piñero d’Història de la Medicina i de la Ciència, així com diverses formacions i cicles de conferències, també en col·laboració amb FECYT i el CSIC.

Les assessories de Biologia i Geologia