REVISTA ASTRONOMIA (N.º 252 juny 2020) A LA BIBLIOTECA CEFIRE CTEM

A la biblioteca del CEFIRE CTEM, un mes més i, coincidint amb la recta final d’aquest curs tan atípic, seguim amb tu i et portem l’últim número de la Revista Astronomia (juny 2020).

En aquest número, a banda de les seccions habituals i la segona part de l’Astrofísica en les nostres astrofotos, on s’analitzen els fenòmens que tenen lloc en algunes de les galàxies fotografiades; comptem amb un article dedicat a les dones astrònomes. En aquesta ocasió, la secció de les nostres astrònomes, està dedicada a una de les grans estreles de l’astronomia del segle XX: Margaret Burbidge, que ens ha deixat enguany. Aquesta magnífica astrònoma havia complit un segle de vida i collit nombrosos reconeixements al llarg de la seua dilatada carrera. Durant més de seixanta anys va ser una àvida observadora del cosmos, pionera en l’estudi de la química de l’univers, les galàxies i els quàsars, així com en la lluita de la igualtat de les dones en la ciència.

També i, aprofitant que hui celebrem el Dia Mundial del Medi Ambient, trobarem l’article: “EELabs: ús sostenible de la llum artificial”, on aprendrem com els ecosistemes nocturns pateixen les conseqüències de la contaminació lumínica. Perquè la contaminació lumínicano és un problema exclusiu de l’astronomia. La pèrdua de la foscor, a causa de la llum artificial nocturna (LAN) , té un impacte perillós en els ecosistemes naturals. Els animals nocturns es veuen profundament afectats per la contaminació lumínica i, a la Macaronèsia, les aus tenen un important missatge que donar-nos. El projecte EELabs és crucial per a reduir al mínim l’impacte de la contaminació lumínica. «Desperta!» Els efectes de la contaminació lumínica sobre la biodiversitat i els paisatges naturals són cada vegada més notables. Les persones, com a part integrant de l’ecosistema, han de contribuir a la seua preservació i, en particular, ser conscients que a nosaltres també ens afecta la contaminació lumínica.

Mira el sumari i demana’ns qualsevol informació sobre la revista al correu electrònic: biblioctem@gva.es