Ecopots: un món en miniatura

El recurs forma part del curs Menudaciència i Activitats practiques de laboratori amb éssers vius. Està basat en els models d’ecosferes desenvolupats per la NASA: xicotets ecosistemes que representen la versió minimalista del planeta Terra. Els nostres ecopots constitueixen un sistema autosuficient que no necessita manteniment ni aportació de matèria externa, ja que se segellen en el moment de la seua construcció i constitueixen al mateix temps un element decoratiu valorat per l’alumnat, tant en primària com en secundària.
La construcció d’un ecopot pot realitzar-se amb elements senzills i econòmics adquirits en botigues d’animals, i permet reproduir el procés investigador plantejant-lo com una activitat oberta on els alumnes planifiquen, observen, justifiquen les seues eleccions, emeten hipòtesis, comproven, … en suma, reprodueixen els elements propis del mètode científic.
Pot realitzar-se en tots els nivells educatius, ja que l’observació dels mateixos planteja diferents interrogants en cada cas. Aquests sorgeixen espontàniament en totes les fases del procés, des del disseny, la recerca de materials, la construcció i l’observació del mateix al llarg del temps.
Utilitzats com a recurs a l’aula durant el procés d’ensenyament i aprenentatge de l’ecologia, es converteixen en una poderosa eina de motivació i investigació, facilitant la comprensió del funcionament del cicle de matèria i energia en un ecosistema i l’observació dels canvis en l’evolució d’aquest.

Pots decarregar el pdf açí i veure el PADLET amb més informació.