EMERGÈNCIA STEM

Vivim temps d’emergència on hem d’atendre una situació imprevista. I si créiem que el nostre món anava ràpid, ara hem vist que tota la nostra realitat pot canviar abans del que mai haguérem imaginat.

El terme “STEM” també va arribar amb presses com a objectiu polític. La necessitat d’afrontar desafiaments científics, tecnològics en un context d’enorme competitivitat internacional, exigia un major i divers volum de persones que desenvoluparen estudis al voltant de les ciències, les matemàtiques i la tecnologia. I no únicament amb la finalitat de ser en un futur professionals d’aquests àmbits de coneixement, sinó el que és un altre dels objectius fonamentals STEM. Tindre una ciutadania competent per a participar activa i críticament en una societat cada vegada més participada per decisions científic-tecnològiques, com estem vivint aquests dies. On la compressió de la realitat que ens envolta està plena de conceptes STEM sobre els quals hem de reflexionar i prendre decisions. Gràfiques, estimacions, mètodes de propagació d’un virus, mecanismes de replicació cel·lular, fàrmacs, processos de producció industrial, aplicacions mòbils per a la gestió de l’epidèmia, i un llarg etc. Hi ha molta feina en educació STEM per a la ciutadania.

En els pròxims anys, la capacitat de transformació i adaptació, d’aprendre a aprendre durant tota la vida, seran claus per a aprofitar les oportunitats laborals i personals. I les competències STEM fonamentals en eixe entorn. Per això qualsevol dificultat per a accedir a aquesta formació es convertirà en una nova bretxa en les oportunitats de desenvolupar projectes vitals d’èxit. Ja siga per la situació socioeconòmica, el biaix de gènere o qualsevol altra   barrera. Són alguns dels “Reptes STEM per a la inclusió  on la pròpia situació actual en la qual en solo uns dies ens hem vist obligats a migrar tota “l’escola” per a realitzar-la a distància, ha posat de manifest la bretxa digital existent tant entre el professorat com en l’alumnat, en funció tant de la seua situació socioeconòmica com de la seua formació TIC i la seua connectivitat.

Mentrestant tot continua canviant a gran velocitat, assistim atònits a un vertadera reacció en cadena de problemes als quals s’ha de donar solució al més prompte possible. Posant en relleu que les solucions no impliquen únicament el desplegament de la Ciència, la Tecnologia i les Matemàtiques, sinó que sempre estan participades per l’escala de valors i el marc ètic (justícia, respecte, responsabilitat, compromís, solidaritat i llibertat) dels qui treballen en eixes solucions. I en això, des de l’educació, també tenim una important contribució que fer.

Perquè entre presses i urgències en aquest món canviant el que no canvien són els objectius STEM que continuar impulsant:

• El foment de l’interés professional i personal científic-tecnològic i matemàtic.
  • Ciutadania competent per a comprendre, decidir i actuar.
  • Inclusió: treballant per reduir bretxes, biaixos i afavorint la igualtat d’oportunitats