Motivar en Educació Física

Curs semipresencial de 20 h

Lloc de realització: IES LEOPOLDO QUEROL (Vinaròs). Maig 2023.

Sessions presencials els dissabtes de matí 6 i 27 de maig.

Aula virtual en la plataforma AULES.

Informació i inscripcions ací

OBJECTIUS //

  • Conéixer les principals teories que donen suport a la motivació en Educació FÍsica i relacionar-les amb l’enfocament d’ensenyament i aprenentatge del sistema educatiu.
  • Identificar les manifestacions de la motivació en situacions de la pràctica de l’Educació Física per comprendre els desencadenants i les conseqüències associades.
  • Analitzar els estils motivadors docents per transformar el clima motivacional de classe cap a un entorn d’aprenentatge positiu.
  • Aplicar estratègies docents que promoguen una motivació de qualitat avaluant la seva eficàcia.

CONTINGUTS //

  • La motivació: bases conceptuals.
  • Estils motivadors docents.
  • Estategies per a motivar.
  • Instruments per a medir la motivación.

METODOLOGIA //

  • Es combinarà la metodología expositiva amb una metodologia activa que maximitze la implicació en les tasques dels docents. La fase expositiva connectará amb moments col·laboratius i cooperatius. Es proposaran grups de treball per aplicar els continguts que es desenvoluparan a la part conceptual i es portaran a la pràctica amb propostes d’aula invertida i grups d’experts.
  • El curs tindrà una part de treball a través d’aula virtual en AULES.

PONENTES //

Julio Barrachina Peris.

Formació inicial: Mestre especialista en Educació Física per la UJI de Castelló. Llicenciat en Ciències de l’Activitat Física i de l’Esport per la Universitat de València.

Formació de 3r cicle: Doctor per per la Universitat Miguel Hernández de Elx amb la Tesi: Efecto del Apoyo a la Autonomía en el Enfoque por Competencias en Educación Física (2017).

Experiència professional: ha exercit com a Mestre d’EF en l’etapa d’educació primària fins a 2002, moment en el que passa a impartir docència en ESO, Batxillerat i Cicles Formatius a l’IES Mediterrània de Benidorm, en el qual ha estat 15 anys a la vicedirecció, i des de 2021 ostenta el càrrec de director.

Publicacions: ha col·laborat amb INDE en diferents publicacions vinculades amb l’EF i l’enfocament per competències, com ara: “UD per a primària, des d’un enfocament constructista” (2002), “Enseñar por competencias en EF -Métodos de enseñanza en EF, enfoques innovadores para la enseñanza de competencias”, “¿Cómo formar a un buen deportista?”, “Un modelo basado en competencias”, “Las competencias del profesor de Educació Física”

Cursos impartits: Ha participant en nombroses formacions organitzades pel CEFIRE vinculades amb l’aplicació de l’enfocament per competències a EF (programació i avaluació per competències). Ha impartit docència en el Curs de Postgrau d’Especialització en Educació Física i Esport Escolar, organitzat pel INEFC i desenvolupat en Montevideo en 2012, 2014 i 2018.

Des de 2013 col·labora amb Juan Antonio Moreno Murcia en el grup GICOM (Grup d’Investigació en Comportament Motor integrat en el CID (centre d’investigació de l’esport) de la Universitat Miguel Hernández d’Els, centrant-se en les línees l’estudi de l’estil motivador docent i la millora dels processos d’ensenyament i aprenentatge, producte de la qual s’han desenvolupat formacions en centres docents, així com cursos en el CEFIRE, publicant-se diversos estudis en revistes científiques i llibres, entre els que destaquen, les recents: -En búsqueda de la autonomía en EF (Octaedro, 2022) -Motivar en Educación Física (INDE, 2022)

Actualment, compagina la tasca de director amb la de docent d’EF i la docència universitària a la Universitat d’Alacant.

Juan Antonio Moreno Murcia.

Professor Catedràtic d’Universitat en el Centre d’Investigació de l’Esport (CID) en la Universitat Miguel Hernández d’Elx (Espanya). Doctor en Psicologia.

Membre del grup d’investigació GICOM. Secretari executiu de la International Human Motricity Network (IHMN). President de l’Associació Iberoamericana d’Educació Aquàtica, Especial i Hidroterapia (AIDEA). Editor de la Revista Internacional de Ciències de l’Esport i Revista d’Investigació en Activitats Aquàtiques.

Director de més de 30 tesis doctorals i autor de més de 400 publicacions indexades. Autor de més de 30 llibres, entre els quals destaquen “Bases metodològiques per a l’aprenentatge de les activitats aquàtiques educatives”, “Jocs aquàtics educatius”, “Manual d’activitats aquàtiques infantils”, “Estimulació aquàtica per a bebés”, “Guia per a dissenyar contes motors aquàtics”, “Com aconseguir la competència aquàtica”, entre altres.

Experiència: En 1994, professor en la Universitat de València en l’especialitat de Natació; de 1995 a 2008 professor en la Universitat de Múrcia amb continguts de desenvolupament psicomotor, educació física i la seua didàctica, aprenentatge i desenvolupament motor, competència motriu, waterpolo i natació; des de 2008 fins a l’actualitat professor en la Universitat Miguel Hernández d’Elx (Espanya) amb continguts relacionats amb la didàctica de l’educació física i l’esport i activitats aquàtiques i salut. Investigador principal de projectes d’investigació (R+D+i). També contribueix com a divulgador de continguts sobre educació aquàtica a través de la transferència del coneixement en cursos, congressos, jornades, màsters, etc. Professor convidat en congressos i esdeveniments internacionals celebrats a Espanya, l’Uruguai, Paraguai, els Estats Units, Portugal, Romania, l’Argentina, Cuba, Colòmbia, Mèxic, el Brasil i Xile.