
Ponents
// Sofia Del Pilar Molto Llorca // Eva Maria Arlandis Perez // Esther Perez Vidal //
La integració d'alumnat nouvingut al sistema educatiu de la Comunitat Valenciana és un repte que requereix atenció, recursos i enfocaments metodològics adaptats a les seves necessitats. En aquest context, el curs "El foment de la competència en lectoescriptura de l'alumnat nouvingut en Educació Primària" es presenta com una eina clau per a oferir als docents els coneixements, recursos i estratègies necessaris per a fer costat a aquests estudiants en el seu procés d'adaptació i aprenentatge.
El curs està dissenyat per a proporcionar una comprensió sobre els plantejaments teòrics de la compensació educativa, analitzant els processos d'exclusió social i cultural que poden experimentar aquests alumnes, i oferint principis metodològics que garanteixen una escolarització efectiva i equitativa. A més d'abordar, de manera pràctica, les eines i recursos existents per a treballar amb alumnat de diverses llengües i cultures.
Un dels objectius principals del curs és oferir recursos i estratègies per a fomentar la competència lectoescriptura dels estudiants nouvinguts, tant a l'aula d'acolliment com a l'aula ordinària. Es proporcionaran materials didàctics, exemples de bones pràctiques i s'estudiaran casos concrets de centres i aules que han implementat amb èxit mètodes inclusius i adaptats a aquesta diversitat lingüística i cultural.
A més, el curs aprofundeix en l'educació intercultural i la competència plurilingüe, proporcionant una visió clara sobre els marcs normatius que sustenten aquestes àrees. A través de la reflexió sobre l'organització i el funcionament de l'aula d'acolliment, els participants aprendran a donar visibilitat als repertoris lingüístics de l'alumnat i a valorar les llengües familiars no curriculars, creant un entorn de respecte i enriquiment mutu.
El curs també ofereix orientacions per a la incorporació de mesures de resposta educativa de nivell II i III, crucials per als alumnes que desconeixen les llengües vehiculars de la Comunitat Valenciana. A través de l'intercanvi d'experiències i la difusió d'estratègies efectives, els docents participants podran enriquir les seves pràctiques i garantir un ensenyament inclusiu i de qualitat per a tots els estudiants.