
Ponents
// Raquel Simarro Escriva // Verónica Borrego Polo // Marta Ferrer Ribelles //
// Miguel Angel Gimeno Bonet //Rosa Maria Gomar Sanz // Esther Carratala Martinez//
Aquesta acció formativa ofereix al professorat les claus del Model DUA-A (Disseny Universal i Aprenentatge Accessible), una proposta del CEFIRE d'Educació Inclusiva de la Comunitat Valenciana que va més enllà d’altres models en integrar l’anàlisi de les barreres com a pas previ per a establir estratègies d’ensenyament-aprenentatge més inclusives.
El model aborda quatre tipus d’accessibilitat (física, sensorial, cognitiva i emocional) per a identificar i eliminar obstacles que dificulten l’aprenentatge. A partir d’aquesta anàlisi, es treballen els elements clau del procés d’ensenyament:
✔️ Accés: Estratègies per a presentar la informació de manera diversa i comprensible.
✔️ Processament: Eines per a facilitar que l’alumnat assimile, relacione i interioritze els continguts.
✔️ Expressió i avaluació: Propostes per a garantir que tot l’alumnat puga demostrar el seu aprenentatge a través de diferents formats i metodologies.
Un dels aspectes més significatius del model DUA-A és que no sols garanteix la diversitat d’accés als continguts, sinó que també introdueix estratègies específiques per al processament del coneixement, permetent que cada alumne puga avançar segons les seues necessitats i potencialitats.