BANNER_jornadas

El CEFIRE de creació de recursos educatius i competència professional docent organitza estes jornades de formació del professorat amb l'objectiu d'aprofundir en la creació de recursos educatius i l'enfortiment de la competència professional docent, en un context educatiu en constant evolució. A través de ponències, una taula redona i tallers pràctics, s'abordaran temàtiques de gran rellevància com l'impacte de la intel·ligència artificial en l'educació, el programa de prevenció del terrorisme en l'àmbit escolar, l'ús de recursos educatius oberts i l'impuls del Programa Codi Escola 4.0.

Estes jornades pretenen ser un espai de reflexió, aprenentatge i intercanvi d'experiències que contribuïsquen a enriquir la pràctica docent i a afrontar amb garanties els desafiaments del present i del futur en l'àmbit educatiu.

Informació general

Dates: 28 i 29 de maig de 2025


▷ Horari: 16:00 a 20:00


▷ Espai: Centre social "El Grau" (València)

Programa

Dimecres 28 de maig


16:00 h – 16:15 h     Recepció i control dassistència


16:15 h – 16:45 h     Benvinguda institucional


16:45 h – 17:45 h     Projectes i oportunitats del CEFIRE CREA


17:45 h – 18:00 h     Descans


18:00 h – 19:00 h     Ponència: IA + Educació: construint el futur del coneixement

                                   Miguel Ángel Cazorla · Catedràtic d'Intel·ligència Artificial en la Universitat d'Alacant


19:00 h – 19:50 h    Taula redona: Intel·ligència artificial a l'aula: reptes ètics i marc legal

                                   Susana Sorribes Membrado · Inspectora d'educació de la Comunitat Valenciana

                                   Miguel Ángel Cazorla · Catedràtic d'Intel·ligència Artificial en la Universitat d'Alacant

                                   Salvador Mira Gregori · Asesor Tècnic Docent en DG Infraestructures Educatives GVA, projecte appsEdu


19:50 h – 20:00 h     Cloenda   


 

Dijous 29 de maig


16:00 h – 16:05 h     Benvinguda


16:05 h – 17:05 h    Ponència: Programa Codi Escola 4.0

                                   Miguel Vila García · INTEF


17:05 h – 17:35 h   Programa Codi Escola 4.0 en la Comunitat Valenciana


17:35 h – 17:50 h   Descans


17:50 h – 18:50 h  Taller 1

Triar un taller de : 

      • Codi Escola 4.0 : Robòtica educativa a l’Aula
      • Aventura d'aprenentatge amb Lego Spike
      • Prompting Educatiu: prompts màgics?
      • Creació de situacions d'aprenentatge interactives amb eXeLearning       

18:50 h – 19:50 h  Taller 2

Triar un taller de : 

      • Codi Escola 4.0 : Robòtica educativa a l’Aula
      • Aventura d'aprenentatge amb Lego Spike
      • Prompting Educatiu: prompts màgics?
      • Creació de situacions d'aprenentatge interactives amb eXeLearning 

19:50 h – 20:00 h     Cloenda   


Ponències

miguel angel

IA + Educació: construint el futur del coneixement

L'objectiu d'aquesta ponència és explorar com la intel·ligència artificial pot transformar l'educació, mostrant aplicacions pràctiques, ferramentes accessibles i els principals reptes ètics i pedagògics.

Es realitzarà una introducció pròxima i contextualitzada, on es destaca com la intel·ligència artificial (IA) ha deixat de ser una tecnologia del futur per a convertir-se en part de la nostra vida quotidiana. S'esmenten exemples familiars, com els assistents virtuals o les recomanacions de contingut, per a mostrar que la IA ja està entre nosaltres, i es planteja una pregunta clau: com pot aquesta tecnologia transformar l'educació?

Després, s'aborden de manera pràctica i visual les aplicacions de la IA a l'aula, organitzades en tres nivells: el docent, l'alumnat i els centres educatius. Per als docents, s'esmenten ferramentes que permeten corregir automàticament tasques, generar recursos personalitzats o ajudar en la planificació. Per als estudiants, es destaquen tutories personalitzades, assistents que responen dubtes i continguts adaptats a cada ritme d'aprenentatge. I per als centres, es parla del potencial de la IA en la predicció de l'abandó escolar, l'anàlisi del progrés acadèmic i la millora en la gestió de recursos.

Miguel Ángel Cazorla

És catedràtic d'Intel·ligència Artificial en la Universitat d'Alacant. És autor de més de 70 articles publicats en revistes de prestigi, així com de més de 100 comunicacions en congressos. Ha dirigit 22 tesi doctorals i és investigador principal en diversos projectes nacionals i contractes de transferència cap a l'empresa.

Des de fa 30 anys investiga en intel·ligència artificial, centrant-se en la part de visió artificial, encara que recentment està combinant esta línia amb l'ús de models grans del llenguatge (LLMs, com chatGPT). Des de fa més de 10 anys ha orientat la seua investigació cap al desenvolupament de sistemes i aplicacions que milloren la qualitat de vida de persones amb discapacitat.

Foto_Miguel_Vila2

Programa Codi Escola 4.0

En esta ponència es presentarà el Programa Codi Escola 4.0, una iniciativa educativa centrada en el desenvolupament del pensament computacional i la competència digital de l'alumnat. S'explicarà el contingut del kit de benvinguda, detallant els seus materials i possibles usos a l'aula, incorporant la visió i l'experiència del INTEF en el seu disseny i implementació. A més, s'oferiran recomanacions pràctiques i exemples adaptats als diferents nivells educatius, amb especial atenció a la seua justificació curricular. També es donaran a conéixer les formacions disponibles a través del INTEF, juntament amb una selecció de recursos i situacions d'aprenentatge alineades amb els principis del programa, per a facilitar la seua integració en el dia a dia docent.

Miguel Vila García

és Assessor tècnic docent en l'Institut Nacional de Tecnologies Educatives i Formació del Professorat (INTEF), amb experiència en el seguiment de programes educatius del Ministeri d'Educació, Formació Professional i Esports, especialment en el marc del Mecanisme de Recuperació i Resiliència. Responsable de noves tecnologies en centres educatius, és llicenciat en Economia per la Universitat de Castella-la Manxa. Ha impartit ponències i tutoritzat cursos de formació sobre noves tecnologies aplicades a l'educació.

Taula redona

Susana Sorribes

Susana Sorribes Membrado

Amb una àmplia trajectòria en l’àmbit educatiu, és Inspectora d’Educació de la Comunitat Valenciana des de l’any 2003. Ha exercit càrrecs de gran responsabilitat, entre els quals destaca el de Inspectora General d’Educació, funció que va desenvolupar durant quatre anys, liderant línies estratègiques en supervisió, avaluació i millora del sistema educatiu valencià.

Actualment és la inspectora coordinadora d’Educació Inclusiva a la província de València, des d’on impulsa polítiques d’equitat, atenció a la diversitat i inclusió educativa.

Doctora en Psicologia i llicenciada en Ciències de l’Educació, també ha estat orientadora educativa i directora del Servei Psicopedagògic Escolar, fet que li proporciona una visió global de l’atenció a l’alumnat. Compagina la tasca inspectora amb la docència com a professora associada a la Universitat Jaume I, en els graus de Magisteri i Psicologia. És, a més, experta en gestió i qualitat educativa, amb formació de postgrau en aquest àmbit.

foto

 

Salvador Mira Gregori

és Llicenciat en Informàtica per la Universitat Politècnica de València i compta amb una àmplia trajectòria en l'àmbit de les TIC, combinant experiència tècnica, docent i de gestió. Actualment, treballa com a Assessor Tècnic Docent en la Conselleria d'Educació de la Generalitat Valenciana, on coordina el projecte Appsedu, centrat en l'avaluació i desplegament d'aplicacions educatives. Esta iniciativa ha sigut reconeguda a nivell nacional pel seu enfocament en la protecció de dades i l'ús segur de tecnologies en centres públics. Especialitzat en ciberseguretat i privacitat, Salvador destaca com a divulgador i formador en l'àmbit educatiu digital.

Ha participat com a ponent en diversos congressos, com l'I Congrés de Protecció de Dades en la Comunitat Educativa, UJI LliureX 2024 i el VI Congrés de Programari Lliure de la Comunitat Valenciana. També ha impartit seminaris sobre ciberseguretat, incloent fingerprinting, footprinting i virtualització amb Proxmox VEU. Anteriorment va ser professor de Formació Professional i docent universitari en la UPV. Actualment, continua impulsant millores en Appsedu i col·labora activament en iniciatives relacionades amb la protecció de dades en educació. La seua labor reflectix un ferm compromís amb la qualitat, seguretat i privacitat en l'ús de les TIC en l'entorn educatiu.

Tallers

taller1

Codi Escola 4.0: robòtica educativa a l’Aula

Este taller pràctic s'emmarca en el context del Programa Codi Escola 4.0, una iniciativa destinada a la dotació de kits de robòtica i ferramentes digitals en els centres educatius d'Infantil i Primària.
L'objectiu principal és familiaritzar al professorat amb l'ús didàctic d'estos recursos tecnològics, promovent metodologies actives i el desenrotllament del pensament computacional des de les primeres etapes educatives.
Durant el taller, les i els docents participaran en activitats organitzades en racons d'aprenentatge, on podran experimentar amb materials de robòtica educativa i recursos educatius adaptats a l'alumnat d'infantil, primària i Educació Especial.

Objectius del taller:

  • Familiaritzar-se amb els recursos tecnològics del Programa Codi Escola 4.0, incloent kits de robòtica educativa i materials digitals adaptats a Infantil i Primària.
  • Experimentar amb activitats pràctiques organitzades en racons d’aprenentatge, que promoguen el treball col·laboratiu, la creativitat i la manipulació activa dels recursos.

RECURSOS-TALLER-ROBOTICA-I-JORNADAS-CREA.pdf

taller 2

Aventura d'aprenentatge amb LEGO Spike

Aquest taller està dirigit al professorat d’Educació Primària, i proposa una experiència pràctica amb aquest kit de robòtica.
A través de dinàmiques actives i col·laboratives, el professorat veurà com es pot introduir la robòtica de manera senzilla, amb explicacions pas a pas gràcies a la seua metodologia de construcció de projectes.
Una experiència d'aprenentatge on descobrir, crear i experimentar.

Objectius del taller:

  • Familiaritzar-se amb el funcionament i les possibilitats didàctiques del kit LEGO Spike, com a eina per introduir la robòtica i el pensament computacional a l’aula d’Infantil i Primària.
  • Potenciar competències com la resolució de problemes, el treball en equip i la comunicació, utilitzant la robòtica com a recurs transversal i motivador.
Prompting Educatiu_La teua caixa de ferramentes de IA per a crear recursos

Prompting Educatiu: prompts màgics?

A través de l'ús d'ordinadors i tauletes, els participants aprendran a redactar, adaptar i optimitzar prompts (instruccions) dirigits a ferramentes d'IA per a generar activitats, materials curriculars, avaluacions, textos o imatges educatives. Es treballarà amb diferents exemples pràctics adaptats a diferents nivells educatius i matèries, amb un enfocament flexible i aplicable a l'aula real.

Objectius del taller:

  • Comprendre el funcionament bàsic dels sistemes d'IA generativa i aprendre a redactar prompts eficients per a generar continguts educatius adaptats a diferents nivells i matèries.
  • Experimentar amb exemples pràctics per a crear activitats, materials curriculars, proves d’avaluació, textos i imatges educatives mitjançant eines d’intel·ligència artificial.
  • Desenvolupar una "caixa de ferramentes" digital personalitzada, amb plantilles, recursos i bones pràctiques per a una integració ètica i pedagògica de la IA a l’aula.
  • Fomentar l’intercanvi d’idees i estratègies entre docents, potenciant l’aprenentatge actiu i la col·laboració per a l’ús creatiu i crític de la intel·ligència artificial en contextos educatius reals.

Es recomana, si és possible, que els i les participants porten el seu propi dispositiu (tauleta o ordinador portàtil) per a aprofitar al màxim l'experiència.

 

https://portal.edu.gva.es/cefire/prompting-educatiu

Creació de situacions d'aprenentatge interactives amb eXeLearning

Creació de situacions d'aprenentatge interactives amb eXeLearning

Aquest taller pràctic ofereix al professorat l'oportunitat d'endinsar-se en l'eina eXeLearning per dissenyar situacions d'aprenentatge interactives, adaptades al currículum i a les necessitats dels seus alumnes. Aprendrem a estructurar continguts educatius digitals, incorporar recursos multimèdia i afegir activitats interactives que fomenten la participació i l'autonomia de l'alumnat.

Objectius del taller:

  • Conèixer l'entorn i les funcionalitats bàsiques d'eXeLearning.
  • Dissenyar i estructurar una situació d'aprenentatge amb activitats interactives.
  • Integrar elements multimèdia (imatges, vídeos, àudios) per enriquir l’experiència d’aprenentatge.
  • Exportar els projectes creats en diferents formats compatibles amb Aules.
  • Compartir bones pràctiques i reflexionar sobre l’ús de recursos digitals en l’aula.
  • Conèixer les eines IA que ofereix Lliurex per a completar situacions d'aprenentatge en eXeLearning

Taller-eXeLearning.pdf

Ubicació

social-grao-01

CEFIRE Creació de recursos educatius i competència professional docent.

Centre social "El Grau"
C/ de Jeroni de Montsoriu, 19. València
Metro parada d'Ayora línies 5 i 7

Avís de privacitat: Ús de cookies pròpies per a anàlisis de visites

Este lloc web utilitza cookies pròpies amb l'únic propòsit d'analitzar el trànsit i millorar l'experiència de l'usuari. Les cookies són xicotets arxius de text que s'emmagatzemen en el teu dispositiu quan visites el nostre lloc. No compartim esta informació amb tercers ni la utilitzem per a fins publicitaris.

Veure política de cookies