Aules: el camí fins ara

Aprofitarem aquesta entrada, que a més compartirem amb tots els docents en el tauler d’anuncis del curs Comunicació d’Aules (encara que no sols està destinada a docents, ja que Aules és una plataforma per a la comunitat educativa) per a explicar-vos una mica sobre les decisions preses, els errors comesos i el que vindrà en un futur.

En primer lloc ens agradaria posar l’accent en certes dades que convé que conegueu. Potser us ajuden a entendre certes coses que, potser poden fer canviar la vostra opinió sobre decisions tècniques que s’han pres. Especialment la que té a veure amb la segmentació en “sabors” i, des de fa poc, la resegmentació del sabor ESO en tres subsabors segons províncies.

Aules és una instal·lació per a 1.000.000 d’usuaris. Una de les instal·lacions basades en Moodle més grans de tota Espanya i potser de les més grans a nivell mundial. És per això que, el dimensionament de la plataforma i el seu escalat, han sigut les dues principals claus. Més encara sabent que, en el seu disseny, s’havia de tindre en compte, a causa de la situació epidemiològica actual, la possibilitat que hi haguera hagut o hi haja futurs confinaments. Per això es van crear els sabors independents, de tal forma que, si per exemple queia Aules Primària, tant l’alumnat d’FP com els seus docents pogueren continuar treballant. A més, l’actuació per sabors, permetrà en un futur anar personalitzant i afegint funcionalitats en funció de les necessitats de cada etapa educativa.

El motiu de la resegmentació de l’ESO en tres províncies ha sigut per la gran quantitat d’usuaris que estaven entrant en aqueix segment i, abans que es donaren problemes d’ús, s’ha preferit fer una prevenció dividint aqueix sabor en tres. No entrem en els detalls tècnics que suposa aquesta divisió però és molt més complicat que partir en tres, ja que els usuaris estan repartits i s’ha de tindre en compte molta casuística. No és tot tan senzill com donar-li a un botó. Per molt que alguns creguen que en informàtica és tot tan senzill, perquè hi haja una instal·lació com la que hi ha actualment en Aules s’han destinat moltes hores i l’esforç de moltíssima gent.

Es preveu en un futur fer l’accés transparent però el dia a dia, igual que succeeix en els centres educatius, ens atrapa en una voràgine de coses urgents i impossibles de retardar.

Què s’ha fet en Aules 2.0?

S’ha millorat la capacitat dels servidors, s’ha augmentat la velocitat d’accés a la plataforma, es van incorporant nous plugins i peticions que ens esteu fent arribar per a millorar la vostra pràctica educativa (l’idioma anglés, un editor de matemàtiques, la possibilitat de demanar cursos,… i un llarg etcètera de millores que, segurament coneixereu els que les esteu usant). Segur que queden moltes per implementar però l’objectiu bàsic era tindre una bona plataforma, robusta i que no caiguera. Ara com ara, excepte caigudes puntuals, no hi ha hagut massa problemes d’accés. Aprofitant, ens agradaria comentar que el problema que va haver-hi ahir, no va ser degut a Aules. Va ser degut a un atac de denegació de servei que va afectar gran part de la infraestructura informàtica de moltes administracions públiques. I que, especialment, va tindre incidència en l’administració educativa. Cosa que ja està solucionada i que es va solucionar el més ràpidament que es va poder. Entenem el disgust d’alguns que teníeu tasques pendents amb el vostre alumnat però, aqueix atac era una cosa imprevisible. S’han pres mesures per a evitar futurs atacs.

Què podem esperar d’Aules 2.0?

En un futur podem esperar nous desenvolupaments que s’adapten als ensenyaments, realització de modificacions visuals per a fer cada vegada més atractiva i “usable” la plataforma, millores en el procés d’avaluació i activitats interactives, … un llarg etcètera de millores de les quals anirem informant conforme es vagen implementant.

Sabem que molts heu donat una oportunitat a Aules aquest curs. Ja sabem que hi ha detalls a polir i ens prenem molt de debò les vostres aportacions. Sou molts usuaris els que esteu usant la plataforma diàriament. Moltíssims.

Aules és l’entorn virtual d’aprenentatge de la Conselleria d’Educació, Cultura i Esport, gestionada per la DGTIC. Esperem complir les vostres expectatives.