ORIENTACIÓN

EQUIPO DE TUTORES Curso 2015_2016

 

 

TUTORES CURSO 2015_2016
1 ESO A – Jesús Girón
1 ESO B – Mar Tornero
2 ESO A – Carles Pascual
2 ESO B – Mª José del Olmo
3 ESO A – Mª Teresa Jiménez 
3 ESO B – Armand Paz
3 ESO C – Dolors Soriano
4 ESO A – Luis Bodas
4 ESO B – Montaña Rios
1 BAT A – Mª Carmen Escalante
1 BAT B – Carmen Legua
2 BAT – Maite Gil
1 FPB – Noemí Picornell
2 FPB – Javier Arenas

 

ORIENTACIÓ I TUTORIA

La tutoria constitueix un procés continu, no puntual, que es desenvolupa de forma activa i dinàmica perquè facilite la construcció per part de l’alumnat de la seua pròpia visió del món i dels altres. Està planificada sistemàticament amb una previsió a mitjà i llarg termini, en períodes equivalents a les corresponents etapes educatives; suposa un procés d’aprenentatge; implica una activitat que requereix la complementarietat mitjançant la col·laboració de tots els agents educatius implicats: pares, i mares, professorat, alumnes i alumnes i a la mateixa institució educativa. La tutoria desenrotlla les seues activitats dins del marc de currículum escolar i encara que estiga assignada a un professor o professora, les activitats han de desenvolupar-se des d’una perspectiva interdisciplinar amb activitats que propicien que l’alumnat  conega estratègies i s’exercite en tècniques per a la seua pròpia autoorientació.

La labor de tutoria és de vital importància pel bon funcionament del centre i el desenvolupament de l’alumnat, malgrat no estiga dignificada i recompensada per l’administració.   L’Equip Directiu  agraeix tant el treball dels tutors com la col·laboració amb l’Equip de Tutors per part de tot el professorat. 

 

La planificació de l’Acció Tutorial en el centre ve configurada per unes certes característiques:

  Realista: Respon a necessitats que es donen en un moment concret i en l’alumnat d’un centre determinat.

   Possible.: Que no siga tan ambiciosa que supere les capacitats i disponibilitat del professorat i del centre.

   Integrada en el currículum:  No només ha de recollir les decisions que un grup de professors ha estimat com més idònies per a aconseguir aspectes formatius de l’alumnat, sinó que han de posseir capacitat per a articular-se amb els altres components del projecte curricular del centre.

  Participativa: La interacció tutor-alumnes ha de ser el fonament de l’activitat. La construcció de la personalitat en i per cada alumne o alumna, requereix que se’ls done l’oportunitat per a exposar, discutir, optar i decidir, encara que el tutor puga sospitar que el nivell de decisió que ha aconseguit el grup és inferior al que ell, amb la seua experiència, podria haver assenyalat per endavant.

   Interdisciplinar: Els temes han de tractar-se tenint en compte les interrelacions que existeixen entre els uns i els altres, sense establir límits, artificials de per si mateix, que els situen en juxtaposició. El professor-tutor assumirà el paper de coordinador de l’acció interdisciplinar del professorat.

  Flexible:  Les característiques anteriors requereixen que el desenvolupament d’una activitat no estiga prèviament programada mitjançant una seqüència rígida. Perquè la participació siga possible, han d’integrar-se en l’acció les aportacions que al desenvolupament de la pròpia activitat facen els diferents alumnes i alumnes.

  Revisable:  El principi que l’activitat ha de respondre a la necessitat real, exigeix una valoració contínua al llarg del procés i, conseqüentment, la modificació d’aquells aspectes o actuacions que no conduesquen a satisfer alguna necessitat

 

 

A l’IES Benaguasil la tutoria es porta a terme de formes diferents:

 

a)      La tutoria en grup .

Per a millorar les relacions i la convivència de l’alumnat en classe, el foment d’actituds de cooperació i tolerància dins del grup, la participació del grup en el funcionament de l’aula i del centre.

 Aquestes sessions de tutoria se centren en el coneixement mutu, les relacions interpersonals, les tècniques de treball en grup, les tècniques i estratègies de treball intel·lectual, la informació i orientació professional, etc.

L’Equip de Tutors està liderat per la Cap d’Estudis i el Psicopedagog i compta amb la col·laboració de la Coordinadora d’ESO

                      b)      La tutoria individualitzada.

L’objectiu és detectar i conèixer tan bé com siga possible les dificultats i la problemàtica personal que determinats alumnes i alumnes tenen, i que els impedeixen aconseguir un rendiment satisfactori en relació a les seues capacitats. La proximitat del tutor individual respecte a aquests alumnes i alumnes pot ajudar a prevenir certs fracassos, i en tot cas, a tractar a temps un problema per a evitar que s’intensifique i que es generalitze a altres camps de la seua vida acadèmica i personal.

 

 c)      La tutoria amb alumnes mediadors.

Pretén implicar l’alumnat en l’autogestió de conflictes en les seues relacions mitjançant prevenció, formació i intervenció.  Aquesta tutoria està recolzada des de  l’Equip de Tutors, la Comissió de Convivència i l’Assemblea de Delegats.

 

Aquesta Acció Tutorial garanteix que en cada nivell es dóna resposta a les necessitats pròpies de l’edat corresponent; que el pas d’un curs al següent no supose interrupció, repetició, desajustament o falta de continuïtat i  que tots els alumnes tinguen garantit, des que ingressen fins que abandonen el centre, una orientació educativa contínua i adequada al seu nivell de desenvolupament. 

 

 

Respecte a les famílies, sobre el Pla D’Acció Tutorial Familiar es fan les següents consideracions:

 

        Considerem la col·laboració familiar com imprescindible per al bon desenrotllament educatiu de l’alumnat. Per això, la informació permanent sobre les finalitats educatives del nostre centre en general i del desenrotllament personal i educatiu particular de cada alumne/a, així com les actuacions en què les famílies poden col·laborar, considerem que és una tasca necessària que no ha de recaure amb exclusivitat sobre el tutor/a, encara que siga  este/a qui coordine els canals de participació i comunicació. Tot el professorat en general es veu implicat en la consecució d’aquest  objectiu.

        Durant el primer trimestre es realitzaran activitats grupals ( primera reunió amb pares) dirigides a informar les famílies sobre els aspectes educatius més rellevants que es van a desenrotllar al llarg del curs. S’explicaran les característiques del sistema educatiu i molt especialment les normes de convivència i hàbits de treball i estudi que han de potenciar en els seus fills/es.

        Individualment, durant el curs escolar, el tutor/a mantindrà reunions informatives amb les famílies amb l’objecte de:

1) Demanar informació rellevant respecte a la situació socio-familiar de l’alumne/a i expectatives enfront de la seua educació acadèmica.

 2) Informar a les famílies sobre el grau d’adaptació i desenrotllament educatiu dels seus fills/es, així com l’adopció d’acords de col·laboració necessaris.

        Durant l’últim trimestre s’incidirà més en la informació sobre alternatives educatives i professionals a fi d’implicar a les famílies en la presa de decisions i en el Consell Orientador ( 4t d’ESO).

        En la informació – col·laboració familiar de caràcter individual es donarà prioritat a l’alumnat que presenta determinades dificultats o necessitats específiques, en coordinació amb el Departament d’Orientació en cas necessari.

        La tutoria procurarà sempre mantenir contacte amb les famílies del seu alumnat per obtindre informació dels aspectes que incideixen en la vida escolar al temps que facilitar informacions i assessorament quan s’estimés convenient amb la participació, si cal, del DO o / i l’Equip Directiu.

 

 

 

PLAN DE REFUERZO DE LA TUTORÍA INDIVIDUAL

 

PLAN DE REFUERZO DE LA TUTORIA INDIVIDUAL

El Equipo Directivo y la Comisión de Convivencia promovieron, hace seis cursos, la creación de un plan de tutorías individualizadas para mejorar el rendimiento académico del alumnado así como su motivación y actitud ante el estudio.

Objetivos :
– Mejorar el rendimiento de los alumnos
– Mejorar aspectos relacionados con la planificación y organización del estudio.
– Mejorar la actitud del alumno: motivación y esfuerzo.

Perfil del alumnado:
– Alumnado que tiene dificultades en la organización, planificación en el estudio y uso de la agenda. Dificultades en torno a las estrategias que utiliza para estudiar.
– Su comportamiento es adecuado y tiene interés por mejorar sus resultados.
– Se compromete a participar en plan de refuerzo.
– Su familia autoriza la participación en el plan.

Fases:
– Propuesta de alumnos por parte del equipo docente y el tutor/a
– Autorización de los padres.
– Compromiso por parte del alumno/a.
– Primera entrevista alumno-tutor individual con el objetivo de recoger información.
– Realización de entrevistas de seguimiento, con una frecuencia quincenal.
– Evaluación del plan de refuerzo por parte del profesorado, la familia y el tutor individual.
– Valoración final del plan de refuerzo por parte de los coordinadores del plan de refuerzo
 

Avís de privacitat: Ús de cookies pròpies per a anàlisis de visites

Este lloc web utilitza cookies pròpies amb l'únic propòsit d'analitzar el trànsit i millorar l'experiència de l'usuari. Les cookies són xicotets arxius de text que s'emmagatzemen en el teu dispositiu quan visites el nostre lloc. No compartim esta informació amb tercers ni la utilitzem per a fins publicitaris.

Veure política de cookies