Crònica de la visita al Museu de Prehistòria-Novembre 2022

1r d’ESO visita la Beneficència per endinsar-se en la Prehistòria

El passat dimecres 9 de novembre, amb motiu de la Setmana de la Ciència, des de l’Àmbit Sociolingüístic es va organitzar per a l’alumnat de 1r d’ESO una eixida al Museu de Prehistòria de la ciutat per visitar l’exposició i participar en un taller sobre les tècniques de restauració d’objectes i fòssils als laboratoris de conservació i restauració.

Començàrem la visita per la Sala de Prehistòria on es trobava l’arqueologia valenciana. Allí poguérem vore materials de les antigues excavacions a la Bastida de les Alcusses i a la Cova del Parpalló, que es va descobrir a Gandia l’any 1930.

Tot seguit, a la sala s’exposaven cranis d’homínids de fa 7 milions d’anys i més atuals, d’Amèrica, Euràsia i Àfrica. Analitzant la seua evolució descobrírem algunes curiositats. Es va comentar que el nostre avantpassat més antic es trobà en Àfrica i que és l’esquelet d’una femella, a la qual els científics anomenaren Lucy perquè estaven escoltant la cançó dels Beatles “Lucy in the sky with diamonds” en el moment de la troballa. També és curiós saber que actualment tenim un 4% de gens d’Homo Neardenthal.

En les primeres societats de caçadors i recol·lectors, la cova de Bolomor és de les primeres ocupacions humanes i s’han pogut vore marques de foc dins del nostre territori, un tros de crani de xiquet amb marques de lleopard, excrements fosilitzats i, fins i tot, el vòmit d’un mussol.

Dins del Paleolític Mitjà, els neardenthals al territori valencià, els trobem a la cova de les Malladetes i l’Abric de la Quebrada, llocs on s’han trobat puntes de fletxes.

Amb l’arribada de l’homo sapiens, la tecnologia i la caça s’especialitzen. Al nostre territori tenim la Cova del Parpalló Amb les restes trobades ha sigut possible fer la reproducció d’una xiqueta de més o menys 15 anys. D’aquesta cova hem de destacar que han aparegut gots amb decoració impresa, decoració ceràmica i, per tant, el naixement d’una nova manera de viure al Neolític.

Com a complement a la visita del museu, es va fer un taller al laboratori, on s’explicà com es netegen objectes trobats en jaciments, com ara anells o ganivets, i els processos per a reconstruir peces de ceràmica. Ens explicaren també els usos de l’escaiola, com cuidar els materials i la importància de documentar de manera detallada tot el procés de restauració i conservació.

Finalitzàrem la visita molt més sabuts que quan entràrem!

Text: Anna Cucó Ortiz – 1r ESO B