PROJECTE: OBJECTIU RESIDUS ZERO CURS 2022/2023

Al Ferrer i Guàrdia hem decidit que volem actuar front l’actual emergència climàtica. Per això volem posar en marxa mesures i accions reals en el nostre dia a dia, millorant els nostres hàbits.

Amb aquesta ambició, com a centre educatiu ens hem sumat al repte PATIS RESIDUS ZERO, projecte posat en marxa pel col·lectiu mediambiental “Teachers for future” i recolzat pel Ministeri de Transició Ecològica. Es tracta que tota la comunitat educativa camine en la mateixa direcció per a reduir, en la mesura que siga possible, els residus que generem en la vida en general i en els esplais escolars en particular i que hem començat este curs i continuarem durant el curs 2022/2023.

El ministeri ens ha enviat aquest diploma com a reconeixement a la nostra participació en el programa: enllaç

Des de divendres passat, alumnat de 1r de Batxillerat i de 1r, 3r i 4t ESO va dur a terme el mesurament dels residus que es generen en l’institut durant una setmana a més de separar els plàstics que s’exposaren divendres en un lloc visible per a conscienciar a l’alumnat de la magnitud del problema.

A posteriori, el grup de PR4 està realitzan enquestes i analitzarà els resultats. Aquesta informació permetrà a l’alumnat elaborar documents per conscienciar i sensibilitzar a la resta de comunitat educativa per a ser capaces de passar a l’acció, incloent propostes d’acció per a iniciar el curs 2022-23.

Altres iniciatives durant el curs 2021 i 2022.

En aquesta línia ja s’han realitzat accions com ara la xerrada organitzada per l’AMPA, Crisi econòmica i emergència climàtica impartida per Vicent Cucarella, màxim responsable de la Sindicatura de Comptes; i amb la cooperativa Moviment Solidari IES Ferrer i Guàrdia i la venda de Boc’n’roll, el porta entrepans que evita l’ús de plàstic i alumini i que segueix a la venda per a la consecució d’aquest repte.

A més l’alumnat d’Iniciativa Emprenedora ha fet vídeos de concienciació per a treballar en les tutories durant el curs 2022/2023; l’alumnat de 4t d´eso d’economia ha fet un mural: On acaben els plàstics? i s’ha dissenyat una activitat interdisciplinària que vehicula el llenguatge de la poesia amb la necessitat d’estimar i preservar la natura per part de 1r d’eso, que ha muntat una exposició amb alguns dels treballs que han realitzat durant les darreres setmanes del curs per a despertar la consciència ecològica al centre i contribuir d’alguna manera a la dinamització del projecte Patis Residus Zero.

Enllaç a video de present

Alumnat de l’IES Ferrer i Guàrdia col·labora en la neteja de les platges de València. Abril 2023.

Amb la intenció d’educar també per a tindre cura del nostre entorn, a partir d’una col·laboració entre el grup de treball Patis Residus Zero, en alguns cursos hi ha hagut docents que des de les seues assignatures han implicat l’alumnat en una activitat d’aprenentage-servei i sensibilització sobre la problemàtica mediambiental del Mediterrani. 

Concretament, des del Projecte Interdisciplinari de 3r d’ESO, el passat 5 d’abril es va participar en la recollida de de residus a les platges de les Arenes i la Malva-rosa de València. La neteja i classificació dels residus presents a les nostres platges va servir per conéixer en primera persona l’abast del problema de la contaminació dels litorals marins i reflexionar sobre la repercussió directa en la nostra localitat i la necessitat d’actuar.  

Posteriorment, el 27 d’abril, estudiants de 4t d’assignatures d’Economia i IAE exerciren el paper de monitors i monitores mediambientals coordinant el treball de neteja i classificació realitzat per 1r d’ESO. Un treball que es va complementar amb un col·loqui sobre el tipus de residus que trobem a les platges urbanes, l’impacte de l’ésser humà en els ecosistemes marins i solucions que es poden aplicar a nivell particular, però també a nivell social si s’aplicaren algunes mesures legislatives. 

Amb els residus reutilitzables recollits durant l’activitat, l’alumnat desenvoluparà activitats plàstiques creatives de temàtica mediambiental amb el departament de Dibuix en el cas de 3r d’ESO i en les matèries de l’Àmbit Sociolingüístic en 1r. 

LA INICIATIVA PATIS RESIDUS ZERO RECULL UN 82% MENYS DE PLÀSTICS QUE EL CURS PASSAT


Com l’any passat, aquest curs el centre s’ha sumat al repte PATIS RESIDUS ZERO, projecte posat en marxa pel col·lectiu mediambiental “Teachers for future” i recolzat pel Ministeri de Transició Ecològica.

Es tracta que tota la comunitat educativa camine en la mateixa direcció per a reduir, en la mesura que siga possible, els residus que generem en la vida en general i en els esplais escolars en particular.

El ministeri ens ha enviat aquest diploma com a reconeixement a la nostra participació en el programa.

Després de dur a terme diverses activitats de conscienciació al llarg de l’any a través de l’acció tutorial, àmbits de primer, projectes interdisciplinaris. alumnat de 4r d’ESO d’economia i la Cooperativa Moviment Solidari del Ferrer i Guàrdia, la setmana passada tornàrem a recollir, separar i mesurar els plàstics generats a l’institut a l’horari del pati gràcies a la col·laboració del professorat i d’alumnat voluntari de 1r, 2n i 3r de l’ESO i de 1r de Batxillerat.

El resultat enguany ha estat molt esperançador perquè s’ha reduït en 82% el plàstic recollit en comparació al curs passat (3,7 kg front 20,5 kg). Tanmateix, hem llançat una enquesta per valorar quines són les possibles causes d’aquesta dràstica reducció. 

Aquesta imatge té l'atribut alt buit; el seu nom és WhatsApp-Image-2023-05-30-at-10.52.29-1024x768.jpeg
Des del Grup de Treball hi considerem fonamentalment dos: per una banda, percebem i agraïm una major conscienciació de l’alumnat que porta menys envasos d’un sol ús i s’ha compromés amb la reducció de plàstics. D’altra banda, el tancament fa unes setmanes de la cafeteria pot explicar també aquest èxit ja que era un espai que generava molts envasos d’un sol ús.

Per això considerem que de cara a obrir la cafeteria en un futur, aquest aspecte siga un element a considerar, així com els aspectes relacionats amb hàbits alimentaris saludables. Pensem que hem començat a caminar en la bona direcció i que amb la cooperació de tothom podrem aconseguir una escola més neta i respectuosa amb el seu entorn.